Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Del-elda med tidningar!  (läst 2316 gånger)

Wernher Hingsk

• Gäst
Del-elda med tidningar!
« skrivet: 12 jan-11 kl 18:25 »
Hej!
 Min 85-åriga kakelugn fungerar till belåtenhet, och ger god värme, men det har den ju rutin på. Det är tillåtet att kommentera mitt eldande ; således mitt "del-eldande" med tidningar. Givetvis rör det sig om de "vanliga" publikationerna, inte de blanka varianterna!
Rullar dem så hårt det går, och fixerar med tunn ståltråd runt varje  rulles midja. Förmodligen kommer jag att övergå till någon form av ringar i stället för tråd, detta för att kunna återanvända dem när de kallnat. Rulldiametern är 50-60 mm. Efter starteldning med ved lägges ett tiotal rullar in över några redan instoppade trän, och sedan avslutar jag med några trän överst. Kanske det inte skadar att emellan tidningsrullarna införa ett och annat vedträ. Min ved är finhuggen. Askan blir tät och gråaktig, och sotarna anser att jag har god förbränning. Ja, på detta sätt eldar jag bara då och då ; vanligen blir det konventionell eldning.  Meddelas endast på detta sätt! Skäll ut mig om det inte passar!   Hälsningar!  W  H.

Vargr

• Pass deg for Katla!
    • Norge
SV: Del-elda med tidningar!
« Svar #1 skrivet: 12 jan-11 kl 18:28 »
Utskjelling:
Du leser for mange aviser. Som Mark Twain sa: Den som ikke leser aviser er uinformert. Den som leser aviser er feilinformert.  ;D

Wernher Hingsk

• Gäst
SV: Del-elda med tidningar!
« Svar #2 skrivet: 12 jan-11 kl 19:08 »
Hej," Vargr!" Tack för svaret!
Angenäm utskällning må jag säga!  Av de två kategorierna tillhör jag den först nämnda ; jag har nämligen icke läst någon dagstidning sedan den åttonde maj 2006!  Några mängder tidningar som eldas blir det således inte, men bara reklambladen bildar en liten bunt (Ja , inte så liten, så det blir ju några brasor!
Hälsningar från den oinformerade W. H !

Dela detta:

* Inloggade just nu

294 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser