Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Shopping, ett globalt problem?  (läst 5962 gånger)

LasseDalom

• -
Shopping, ett globalt problem?
« skrivet: 12 jan-11 kl 21:43 »
Hur vi lever:

http://svtplay.se/v/2291491/dokumentarfilm/konsumtionsvecka_shop_till_you_drop

Men det finns ju alternativ, eller hur?

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Shopping, ett globalt problem?
« Svar #1 skrivet: 14 jan-11 kl 13:04 »
The Significance of Monetary Reform: The Disaster of Debt Based Economics [2 of 5]

Här beskrivs den matematiskt underliggande anledningen till varför masskonsumtions-/massproduktionssamhället har uppstått. Det drivs av att alla pengar i samhället skapas som skulder med ovanpåliggande räntekomponent. Detta gör att kostnaderna för produktion höjs artificiellt pga. kostnaden för skuldsättningen och billiga slit och släng-varor krävs för att hela tiden tjäna in de pengar som krävs för att betala av på skulderna som hela tiden växer. Nästan alla företag är ju som bekant skuldsatta.

Hela föreläsningen finns här: http://alternativportalen.wordpress.com/2010/12/01/the-grip-of-death-rantebelagd-skuld/
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

LasseDalom

• -
« Svar #2 skrivet: 22 jan-11 kl 10:13 »
Ja det är egentligen sanslöst. Handla mindre och må bra! Du får pengar över, naturen mår bättre, mindre sopor, mer tid över till dina nära och kära, och dina djur!

TW

• Finland
« Svar #3 skrivet: 26 jan-11 kl 19:02 »
Absolut
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 26 jan-11 kl 19:11 »
Kan inte säga annat än att jag håller med. Mindre grejer mer lycka.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 26 jan-11 kl 19:43 »
Håller med, färre grejor underlättar livet.
(Kvalite, gärna beggagnat, med lång livs cykel brukar ju vara bra både för miljön och privatekonomin)

"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Rosten

• Närke
« Svar #6 skrivet: 28 jan-11 kl 10:02 »
Håller med, färre grejor underlättar livet.
Här är det tvärt om .
Mera saker underlättar livet. ;)

Sedan jag köpte gården har jag inte gjort annat än att köpa nya saker.
Jag tyckte att jag ägde mycket saker när vi bodde i villa.
Men det gjorde jag tydligen inte. ;)

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 28 jan-11 kl 11:02 »
Ja, det är ett dilemma. Hade gärna haft färre saker. Försöker rensa ut med jämna mellanrum, men det är svårt. Mycket bra-att-ha... ::)

Särskilt när man ständigt har byggprojekt på gång...

Här är det tvärt om .
Mera saker underlättar livet. ;)

Sedan jag köpte gården har jag inte gjort annat än att köpa nya saker.
Jag tyckte att jag ägde mycket saker när vi bodde i villa.
Men det gjorde jag tydligen inte. ;)
Självhushåll till nytta och nöje

Rosten

• Närke
« Svar #8 skrivet: 28 jan-11 kl 11:50 »
Ja, det är ett dilemma. Hade gärna haft färre saker. Försöker rensa ut med jämna mellanrum, men det är svårt. Mycket bra-att-ha... ::)

Särskilt när man ständigt har byggprojekt på gång...
Exakt.
Vill man ha lite saker så skall man bo i en lägenhet i centrala Stockholm.
Då har man kanske max 20 kvadratmeter att bo på och en cykel.

Bor man på en liten går på lander så behöver man massor av saker för att klara sig själv.
Om man inte har någon som tycker att det är kul att hjälpa till med att handsåga exempelvis 30 kubilk timmer varje år för att få värme i huset.
I så fall kan kanske den personen också hjälpa till med att handkluva allt.
Är man själv så måste man ha motorsåg, vedklyv och vedtransportör.
Man behöver en säckkärra för att kunna köra in veden till pannan från vedboden.
Man behöver verktyg för att kunna underhålla vedklyven, sågen och transportören. Man behöver också en cykelpump + lite verktyg och laglappar för att kunna underhålla säckkärran.
Och så här håller det på.
Minsta lilla sak som man vill göra. Så går det åt massor av saker för att kunna göra det. Sedan går det åt massa saker för att kunna underhålla dom sakerna som man köpte för att kunna göra det man ville. För att man skall slippa slänga dom och köpa nya. ;)
« Senast ändrad: 28 jan-11 kl 11:54 av Rosten »

Suresh

• -
« Svar #9 skrivet: 28 jan-11 kl 11:55 »
Jag köper ingenting - folk ger mig hela tiden saker, mer än jag behöver. Nu har jag tre fungerande bilar, som jag visserligen köpt till ett sammanlagt kompispris av 13 000 kr, samt hela huset fullt med verktyg, böcker, kläder , möbler, byggmaterial och till och en utvändig byggnadsställning som är mestadels lånat, fått och ihopsamlat.

Om det är många andra som handlar behöver man inte göra det själv.
« Senast ändrad: 28 jan-11 kl 12:04 av Sri Suresh »

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #10 skrivet: 28 jan-11 kl 12:01 »
Jag köper ingenting - folk ger mig hela tiden saker, mer än jag behöver. Nu har jag tre fungerande bilar, som jag visserligen köpt till ett sammanlagt kompispris av 13 000 kr, samt hela huset fult med verktyg, böcker, kläder , möbler, byggmaterial och till och en utvändig byggnadsställning som är mestadels lånat, fått och ihopsamlat.

Det känner jag igen. Jag har börjat inse att bara för att det är gratis måste man inte ta emot det. Försöker själv bli av med saker som jag inte behöver. Har så mycket kläder att det skulle räcka till 3.

Rosten

• Närke
« Svar #11 skrivet: 28 jan-11 kl 19:31 »
Jag köper ingenting - folk ger mig hela tiden saker, mer än jag behöver. Nu har jag tre fungerande bilar, som jag visserligen köpt till ett sammanlagt kompispris av 13 000 kr, samt hela huset fullt med verktyg, böcker, kläder , möbler, byggmaterial och till och en utvändig byggnadsställning som är mestadels lånat, fått och ihopsamlat.

Har man rika kompisar med överflöd så funkar det.
Har man fattiga kompisar så får man ge dom istället.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #12 skrivet: 28 jan-11 kl 19:33 »
Det flesta i Sverige lever i överflöd...

Rosten

• Närke
« Svar #13 skrivet: 28 jan-11 kl 19:40 »
Det flesta i Sverige lever i överflöd...
Det beror på hur man räknar.
I min bekantskapskrets finns mycket folk med knaper ekonomi pga olika saker.

Men kommer man dit så blir man i alla fall bjuden på fika.
Även om det bara brukar vara en kopp te.

Ingen av dom skulle ge bort en sak. Ingen av dom skulle heller slänga en sak som fungerade.
Ingen av dom köper något i onödan. Den enda sak som vandrat hela bekantskapskretsen runt är barnkläder.
Som från början köptes in begagnade av oss.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #14 skrivet: 28 jan-11 kl 19:45 »
Jag har bott på 20 kvadrat i Stockholms innerstad. Kläderna jag hade på mig, en ryggsäck med lite personliga tillhörigheter, en säng/soffa, ett bord och två stolar, det var väl ungefär vad jag hade i prylväg där. Behövde inte ens en cykel, gick överallt eller åkte t-banan. Javisst är det naturligtvis en milsvid skillnad mot att bo på egen gård.

Nä, det är ju inte bara byggmaterial man har liggandes för att användas, någon gång...utan jag tycker också det är så svårt att slänga t ex kläder eller böcker eller annan "bröte" då jag verkligen inte vill tvingas köpa nytt ifall behov uppstår...men samtidigt tar det onödigt mycket energi att ha fullt med saker överallt.

Exakt.
Vill man ha lite saker så skall man bo i en lägenhet i centrala Stockholm.
Då har man kanske max 20 kvadratmeter att bo på och en cykel.

Bor man på en liten går på lander så behöver man massor av saker för att klara sig själv.
Om man inte har någon som tycker att det är kul att hjälpa till med att handsåga exempelvis 30 kubilk timmer varje år för att få värme i huset.
I så fall kan kanske den personen också hjälpa till med att handkluva allt.
Är man själv så måste man ha motorsåg, vedklyv och vedtransportör.
Man behöver en säckkärra för att kunna köra in veden till pannan från vedboden.
Man behöver verktyg för att kunna underhålla vedklyven, sågen och transportören. Man behöver också en cykelpump + lite verktyg och laglappar för att kunna underhålla säckkärran.
Och så här håller det på.
Minsta lilla sak som man vill göra. Så går det åt massor av saker för att kunna göra det. Sedan går det åt massa saker för att kunna underhålla dom sakerna som man köpte för att kunna göra det man ville. För att man skall slippa slänga dom och köpa nya. ;)
Självhushåll till nytta och nöje

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #15 skrivet: 28 jan-11 kl 19:48 »
Jag sa de flesta..... :)

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #16 skrivet: 28 jan-11 kl 19:59 »

Så går det åt massor av saker för att kunna göra det. Sedan går det åt massa saker för att kunna underhålla dom sakerna som man köpte för att kunna göra det man ville. För att man skall slippa slänga dom och köpa nya. ;)

En ond cirkel det där, att ha en massa saker att underhålla.

Bor oxå på landet jag behöver iofs bara 15m3 ved och till det behöver jag bara en motorsåg och en bra klyvyxa, tycker jag att jag orkar klyver jag mer.. för hand, utan klyv & transportör att ränta, underhålla och förvara.

Att inte shoppa för mycket grejor är viktigt, annars måste man snart bygga nån form av lager eller maskinhall som för med sej ännu mer kostnader osv

"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Suresh

• -
« Svar #17 skrivet: 28 jan-11 kl 20:22 »
Har man rika kompisar med överflöd så funkar det.
Har man fattiga kompisar så får man ge dom istället.

Jag känner ingen med motsvarande levnadsförhållanden (eget hus på landet) som inte missbrukar som är fattigare än mig.

Tillägg - jo förresten. Häromdagen kom en zigenare från flyktingförläggningen förbi och tiggde till sig mitt aluminiumskrot.
« Senast ändrad: 28 jan-11 kl 20:32 av Sri Suresh »

pyromanen

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 28 jan-11 kl 20:41 »
Saker som kan stoppas i kategorin "verktyg" allra hällst "bra verktyg" och som används, det inte fel att ha mycket av  8).

Rosten

• Närke
« Svar #19 skrivet: 30 jan-11 kl 11:35 »
Jag har bott på 20 kvadrat i Stockholms innerstad. Kläderna jag hade på mig, en ryggsäck med lite personliga tillhörigheter, en säng/soffa, ett bord och två stolar, det var väl ungefär vad jag hade i prylväg där. Behövde inte ens en cykel, gick överallt eller åkte t-banan. Javisst är det naturligtvis en milsvid skillnad mot att bo på egen gård.

Nä, det är ju inte bara byggmaterial man har liggandes för att användas, någon gång...utan jag tycker också det är så svårt att slänga t ex kläder eller böcker eller annan "bröte" då jag verkligen inte vill tvingas köpa nytt ifall behov uppstår...men samtidigt tar det onödigt mycket energi att ha fullt med saker överallt.
Jag har bott sjäälv i Örebro på 20 kvadratmeter.
Har även bott ihop med en tjej på 17 kvadratmeter.
Då var livet enkelt. Behövde ha en 4 skruvmejslar,  1 skuftnycket, kläder och en cykel.
Sen var man klar. Inget mer än mat behövdes köpas in.

Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser