Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  regla för 1500 liters akvarium...  (läst 3382 gånger)

fille

• kraschlandning....
    • Småland
regla för 1500 liters akvarium...
« skrivet: 13 jan-11 kl 18:52 »
tänkte höra om det finns någon som vet hur mycket man behöver regla upp under golvet (torpargrund) för att kunna ställa ett 1500 liter akvarium på golvet...40mm tjockt trägolv...akvariet lär väl väga uppemot 1500kg +alla koraller och sten och skit som ska vara i...

reglarna som sitter där idag är två 45x170 ihopbultade...och dom sitter väl ungefär med 80cm mellanrum...

mvh fille

...småländsk gård...afrikanska dvärggetter...en hög värmlandsfår...katter...malinois...chihuahuablandning...brahma...dvärg brahma...skånegås...broncekalkon...cröllwitzerkalkon...japansk jumbovaktel...fransk jumbovaktel...kinesisk dvärgvaktel...

ersam

• -
SV: regla för 1500 liters akvarium...
« Svar #1 skrivet: 13 jan-11 kl 19:29 »
Spontant känns det väldigt stabilt med golvtiljor på 4 cm och 170 reglar!

Hur långt "hänger" reglarna? Jag menar är det långt mellan plintar/stenar så kanske man behöver palla upp nått extra under.

Joah

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 jan-11 kl 19:36 »
Spontant känns det som att ett 1500kg tungt akvarium borde stå på en gjuten plint. Tjockleken på golvet är inte lika viktigt som dimensionerna på golvreglarna, jag tvivlar på att de golvreglar du har klarar av den vikten utan att svacka. (gissar att ett akvarium fullt med vatten borde stå stabilt och kanske utan spänningar) Är inte helt 100 på modern byggteknik men har för mig att man idag kör med 45*195 reglar, cc-mått 600mm (mellan varje bjälke) för ett vanligt golv som man i stort sätt bara går på.

_ingemar_

« Svar #3 skrivet: 13 jan-11 kl 22:25 »
viktigt att du vet hur golvreglarna ligger så att du placerar det över flera reglar å inte allt på en
jag tippar på att totalvikten landar på 2500 - 3000 kg, det är ju vattenvolymen + akvariet + stativ/bänk + belysning, reningsverk + sand/stenar(de väger mera än vattnet).
hade det vart jag så hade jag förstärkt bjälklaget

ersam

• -
« Svar #4 skrivet: 14 jan-11 kl 10:25 »
Gör ett fullskaletest utomhus!  :D

Lägg ut reglar på några stenar/lecablock. Lägg ett "golv" och placera en vattentank som du sen fyller på.

nollkoll70

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 14 jan-11 kl 22:13 »
det kommer väga nästan lika mycket som en kakelugn ,. max belastning på ett "normalt" bjälklag  är rekomendationen  300 kg/ kvm. gjut en sockel om du vill vara säker mvh nollkoll
att ha allt, är inte att vara rik, att göra allt med det man har, är det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser