Har tidigare ägt en V70 T5 -97
Rolig bil, men se upp med packboxen mellan motor och växellåda. Har en benägenhet att ge upp ganska ofta...
Syns ganska tydligt genom oljedropp under motorn. Ett byte kostar några tusen och det verkar inte som det är bättre kvalitet på packboxen som de sätter dit, för min borjade läcka igen efter ca 6000mil. Kostruktionsfel verkar det som.
Om det snart börjar läcka igen där man har bytt en packbox så brukar det bero på att axeln är nernött där den gamla packboxens tätningsläpp har legat an. Ibland kan man lösa problemet genom att pressa in den nya packboxen till ett lite annat läge så att den får nöta på ett nytt ställe på axeln.
I en del fall utsätts packboxen för höga temperaturer som får gummit att bli torrt och sprött i förtid (t ex packboxen i bakre kamaxeländen på den luftkylda motorn i Citroën GS), men sådant är sällsynt i vevaxeländar och i all synnerhet på vattenkylda motorer.
På äldre Volvomotorer var en vanlig anledning till att det fortsatte läcka efter packboxbyte, att man hade misslyckats med att få tätt i hörnet mellan motorblock, packboxhållare och oljetråg. Det gäller att göra rent och avfetta mycket noga, smeta på packningsklister av
rätt kvalitet (alltså inte nöja sig med första bästa tub med Permatex eller "motorsilikon" som råkar ligga i verktygslådan), och vara extremt noga med att rikta upp packboxhållaren
innan medan skruvarna dras åt så att den verkligen ligger an mot både motorblocket och oljetrågspackningen.