Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Problem Hur göra med ny anka ??  (läst 3306 gånger)

davidj

• Västergötland
Problem Hur göra med ny anka ??
« skrivet: 15 jan-11 kl 23:10 »
Se nya problemet längre ner

Har helt nyss skaffat  mig Ankor ett par svensk gula ankor och ett par pekingankor.
Fick då med en ensam drake svensk blå anka. Ska nu hämta en dam till honom så han slipper vara ensam :-[ :-[.

Min fråga är nu hur ska jag göra när jag släpper in henne till flocken rakt på eller ska jag sätta henne och draken för sig själva först.

MVH David
« Senast ändrad: 21 jan-11 kl 18:39 av davidj »
Bor i en röd liten stuga på landet med Hund, Katter,Ankor och Höns

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hur göra med ny anka ??
« Svar #1 skrivet: 15 jan-11 kl 23:17 »
går alla tillsammans så spelar det ju ingen roll...ankor parar sig med likasinnade..dvs alla de ankor du har kan korsa sig med varann... ska du ha rasren avkomma får du ha varje ras för sig själv...
Fjäderfän och kaniner

davidj

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 16 jan-11 kl 00:06 »
Dom går till sammans nu men ska säras på innan jag kläcker/ruvar fram några små såklart.
Det jag fundera på var mera hur jag på ett så bra sätt som möjlig ska introducera den nya anka i flocken.
Vill ju inte att det blir bråk i Ankeborg. ;D

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 16 jan-11 kl 07:57 »
ok..honor brukar välkommnas snabbt...värre med nya hanar de brukar bli jagade och nypta några dar... men så länge det finns plats att springa undan på brukar det inte vara några problem..
Fjäderfän och kaniner

davidj

• Västergötland
SV: Problem Hur göra med ny anka ??
« Svar #4 skrivet: 21 jan-11 kl 18:25 »
Hej har nu gått några dagar och fick nu se att dom gammla ankorna nypit den nya Blå ankan så det kommit lite blod. Hon verkade inte ha ont eller så när jag tvättade av henne. Hur ska jag göra isolera henne eller bara vänta och se. vet ju inte om hon får vatten eller mat heller.

MVH David

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 21 jan-11 kl 22:15 »
Undvik att ta bort henne från gruppen om du inte måste. Då kan det bli tjafs igen när du ska sätta tillbaka henne.

Om du är orolig att hon inte får mat och vatten testa att sätt ut vatten och foder på flera ställen. Då vågar hon sig troligen fram till något ställe.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

davidj

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 22 jan-11 kl 10:19 »
Ska ordna detta med engång är troligt viss bara jag som är orolig.
tack så mycket

Martin-77

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 27 jan-11 kl 15:26 »
Låter som det gått bra med din nya anka ändå.
Vi gjorde dumheten att i fjol våras ta emot en ny myskhona till våran lilla myskflock. Trodde det skulle gå utan problem men de andra två honorna nöp henne kraftigt i minst en veckas tid. Tror att det hade att göra med att det var på våren och hormonerna var på topp. Var precis i tiden då de skulle börja ruva. Men hon hankade sig fram och mår prima nu....
Samlar kraft...........
En vacker dag blir det av :O)

Dela detta:

* Inloggade just nu

338 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser