Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När ha ankorna frigående?  (läst 4435 gånger)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
När ha ankorna frigående?
« skrivet: 16 jan-11 kl 01:38 »
Jag har nydligen inskaffat mig 1 par kejsarankor och ett par cayugaankor och ska imorgon hämta en myskanka.
Nu undrar jag hur lång tid de måste vara inne för att sedan kunna gå löst på gården? Vill ju inte att de sticker...
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: När ha ankorna frigående?
« Svar #1 skrivet: 16 jan-11 kl 08:01 »
svår fråga...beror lite på hur de trivs på nya stället.... jag har köpt myskisar under åren som försvunnit första natten i hagen..så nu är det nätat tak, eller vingklippning om de ska kunna gå lösa...
Fjäderfän och kaniner

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #2 skrivet: 16 jan-11 kl 10:56 »
Jag har nydligen inskaffat mig 1 par kejsarankor och ett par cayugaankor och ska imorgon hämta en myskanka.
Nu undrar jag hur lång tid de måste vara inne för att sedan kunna gå löst på gården? Vill ju inte att de sticker...
Jag släppte ut mina förta dagen som jag fick dem. de fann höns/kalkon/gås flocken direkt och gick in med dem :) fast du har ju inte de ioför sig.... men vänta helst några dagar så att de känner sig hemma och vet var de får mat o.s.v. 
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #3 skrivet: 16 jan-11 kl 11:02 »
Jag har mina inne ca 2veckor i en hage sedan släpper jag dom lösa.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #4 skrivet: 16 jan-11 kl 11:52 »
Okej :P
Mina går nu inne i mitt garage och har ingen utegård de kan gå i och när de badar blöter de ner hela garaget, haha..
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 16 jan-11 kl 12:00 »
Jag har haft myskor och gula ankor inne i två-tre dagar, och sen släppt ut dem frigående. Ingen som stuckit iväg.
Landsflykting i storstan...

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #6 skrivet: 16 jan-11 kl 14:06 »
Jag har haft myskor och gula ankor inne i två-tre dagar, och sen släppt ut dem frigående. Ingen som stuckit iväg.
Okej, då väntar jag några dagar och försöker..

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 17 jan-11 kl 11:02 »
Okej, då väntar jag några dagar och försöker..

Jag har bara fodrat dem inomhus, så det kanske kan inverka också. Hyfsat lätt att locka in dem på kvällarna då, iaf  :)
Landsflykting i storstan...

flax

• Halland
« Svar #8 skrivet: 17 jan-11 kl 11:54 »
Ja, fördelen nu på vintern är just att de inte kan äta sig så mätta utomhus, då lockar maten på kvällen!
Lycka till!
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

larsanderss

• Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 17 jan-11 kl 16:23 »
Finns det någon som har (mysk)ankor tillsammans med getter ?? För min del skulle det vara praktiskt att placera ankorna inne i gethagen....... Nån med erfarenheter ??

Lars A

flax

• Halland
« Svar #10 skrivet: 17 jan-11 kl 16:56 »
Finns det någon som har (mysk)ankor tillsammans med getter ?? För min del skulle det vara praktiskt att placera ankorna inne i gethagen....... Nån med erfarenheter ??

Lars A

Nej, ingen erfarenhet med getter, men mina ankor är gärna inne hos hästarna i deras hagar (och även hos fåren när jag hade såna), hästarna bryr sig inte så mkt, och mina ankor kan lätt flyga undan eftersom dom inte är vingklippta.

Nackdel: Dom badar i hästarnas dricksvatten.
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Dela detta:

* Inloggade just nu

296 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser