Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruvhöna som inte börjat lägga egna ägg?  (läst 2238 gånger)

solidpoints

• Västergötland
Ruvhöna som inte börjat lägga egna ägg?
« skrivet: 17 jan-11 kl 11:35 »
Vi har 7 st hönor :
2 dv wyandotte
2 Hedemora
2 Chabo
1 araucana el (araucana lohman)

Strax efter jul fick vi vårt första lilla ljusbruna ägg och sedan dess har vi fått mellan 2-3 ägg/ dag.
Igår låg där 5ägg i redet, alla i olika nyanser av rosa-ljusbrun-beige. Jag förutsätter alltså att minst 5 av hönsen värper.

Idag låg där en massa svarta fjädrar  i redet, bara ett enda ljusbrunt litet ägg, och en araucana ovanpå som inte lät ngn annan höna komma in i redet.
Hon själv borde ju värpa gröna ägg (eftersom hon är antingen ren araucana eller araucana/lohman) men några sådana har vi inte sett till.
Kan det vara  så att hon bestämt sig för att ruva fast hon själv inte ens börjat värpa ännu?

« Senast ändrad: 17 jan-11 kl 20:29 av solidpoints »
En härlig liten blandning med lite av varje. Höns, kaniner, katter och människor.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
SV: Ruvhöna som inte börjat lägga ägg?
« Svar #1 skrivet: 17 jan-11 kl 14:16 »
Hur gammal är hon?

Kan vara så att hon också ska börja värpa och tjurar och kacklar och bestämmer över redet.
Kolla om hon tänker lägga sig kvar och ligger där varje gång du kommer dit.

Ibland kan de vara tjuriga och stökiga när de ska värpa.
Springa ut och in och skrika och bråka.
Kanske kommer det ett ägg om någon dag eller också var det hennes ägg.

Har du redägg i redena?

Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

solidpoints

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 17 jan-11 kl 15:55 »
Hönan är född i mitten av maj, så det borde ju snart vara dags för värpdebut eller? Var ute och kikade nyss och hon ligger kvar.  Det har tillkommit 2 ägg så hon har nog lämnat redet så de andra hunnit värpa i alla fall :) Lyfte på henne och hon protesterade inte nämnvärt men hon är kal på ett område under magen så jag antar att det är därifrån alla fjädrar i redet kommer. Äggen är varma och goa. Jag har inga redägg. Ska man ha det?
Värper inte alla höns med araucanainblandning gröna ägg?
En härlig liten blandning med lite av varje. Höns, kaniner, katter och människor.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #3 skrivet: 17 jan-11 kl 16:18 »
Är hon kal och har tagit sina fjädrar så kanske det är hon som värp endel ägg redan.
Och hon verkar ha förberett sig på att ruva.

Spännande.

Redägg behöver man inte ha.
Men man kan låta de ligga på redägg ett par  dagar tills man ser att de blivit nöjda med äggen de samlat och sen lägga dit riktga befruktade ägg för att ruva på. Så alla startar på samma dag.

Om alla med araucana värper gröna vet inte jag.

Jag håller tummarna för att det går bra för dig ialla fall.

Mina höns är alla födda i maj och de flesta värper just nu.
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

solidpoints

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 17 jan-11 kl 20:29 »
Tack!
Tänkte nästan att det var så att hon plockat fjädrarna själv.
Jättespännade ska det bli att se hur det går fastän jag nog tycker att hon kunde vänta tills det blev lite varmare...

Hon fick behålla dagens 3 ägg och så pillade jag under henne 4 av gårdagens som legat i rumstemp över natten, Kan det funka att göra så? Är helt novis på det här så ursäkta om frågorna är lite simpla eller kanske har helt självklara svar  :-[

Ngn annan som vet om alla araucanakorsningar värper gröna ägg?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 17 jan-11 kl 20:33 »
Ngn annan som vet om alla araucanakorsningar värper gröna ägg?
En renrasig Araucana har 2 anlag för gröna ägg. Om man blandar henne med något annat kommer kycklingen att få ett grönvärparanlag.

Tyvärr säljs det mycket djur som Araucanor som egentligen är blandraser och folk har en tendens att kalla allt som värper gröna ägg antingen Isbar eller Araucan.  Med det som grund skulle jag säga att det ärt fullt möjligt att få Araucanablandisar som inte värper gröna ägg, tyvärr  :(
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

solidpoints

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 17 jan-11 kl 20:43 »
En renrasig Araucana har 2 anlag för gröna ägg. Om man blandar henne med något annat kommer kycklingen att få ett grönvärparanlag.

Tyvärr säljs det mycket djur som Araucanor som egentligen är blandraser och folk har en tendens att kalla allt som värper gröna ägg antingen Isbar eller Araucan.  Med det som grund skulle jag säga att det ärt fullt möjligt att få Araucanablandisar som inte värper gröna ägg, tyvärr  :(
Attans, jag som vart så glad för min lilla svarta höna med ärtkam som skulle värpa grönt (och det är jag ju fortfarande såklart)... Ägget hon föddes ur blev ihopblandat i kläckaren så därför vet vi inte riktigt vad hon är men antingen är hon från ett grönt skickeägg köpt som araucana eller så är hon från ett brunt lohmanägg där hönsen gått med araucanatupp.

Får väl se om jag till våren hittar lite vuxna höns som värper roliga ägg med olika färg istället :)

Luppa

• Norrbotten
SV: Ruvhöna som inte börjat lägga egna ägg?
« Svar #7 skrivet: 20 jan-11 kl 22:41 »
Men är det inte så, att hönor som kläcks ur gröna ägg lägger gröna ägg själva?
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 21 jan-11 kl 09:53 »
Men är det inte så, att hönor som kläcks ur gröna ägg lägger gröna ägg själva?
Nej inte nödvändigtvis. Grönäggsanlaget är dominant. En höna  heterozygot för anlaget värper lika gröna ägg som en hönan homozygot för anlaget. Skillnaden är att hälften av den heterozygota hönans kycklingar kommer sakna grönäggsanlag om tuppen som är pappa inte har grönäggsanlag.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Luppa

• Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 21 jan-11 kl 12:03 »
Nej inte nödvändigtvis. Grönäggsanlaget är dominant. En höna  heterozygot för anlaget värper lika gröna ägg som en hönan homozygot för anlaget. Skillnaden är att hälften av den heterozygota hönans kycklingar kommer sakna grönäggsanlag om tuppen som är pappa inte har grönäggsanlag.

OK... Tack för svaret!  :)
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

solidpoints

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 22 jan-11 kl 12:08 »
Oavsett vad hon är så var hon ingen god ruvhöna i alla fall :p Hon låg platt som en pannkaka på äggen i 4 dagar, sedan började hon slarva och dag 5 satt hon och sov på pinnen med de andra igen...

Så kycklingar blir det inte denna gången i alla fall :(

Dela detta:

* Inloggade just nu

424 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser