Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gjuta ankdamm  (läst 4812 gånger)

JBF

• Småland
Gjuta ankdamm
« skrivet: 18 jan-11 kl 13:04 »
Jag ska, om allt går vägen, gjuta en ca 10-15 kvm stor ankdamm till våren. Vilken betong lämpar sig till detta eller behöver man inte knussla med specialbetong? Hur många kvm räcker en säck betong till om man gjuter ca 5 cm tjockt? (Om 5 cm räcker för dammens botten och kanter ens?) Räcker det att armera med kycklingnät? Formen, om det spelar någon roll, kommer bli lite oval/rund och mer naturformad med sluttande kanter, alltså inte en nedsänkt fyrkantig balja.

//
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

The Game

• Gäst
SV: Gjuta ankdamm
« Svar #1 skrivet: 18 jan-11 kl 13:15 »
Hej du jag är oxå inne på något sådant..I sommras grävde jag oändliga dammar åt dom..Hade dammduk men det var för jobbigt att göra rent..
Sen drog jag in ett badkar oxå men de var för halt..
Vet inte hur jag ska lösa badproblemet..Men en damm ska dom få.
mvh
majsan

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 18 jan-11 kl 13:49 »
Detta är inte svar på din fråga, men kan du inte hitta en plats där det går att gräva såpass djupt att det inte är nödvändigt med gjuten botten (eller markduk etc)? Ett djup där du kommer ner i den ytliga grundvattennivån och får en "naturlig" damm?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

JBF

• Småland
« Svar #3 skrivet: 18 jan-11 kl 15:28 »
Detta är inte svar på din fråga, men kan du inte hitta en plats där det går att gräva såpass djupt att det inte är nödvändigt med gjuten botten (eller markduk etc)? Ett djup där du kommer ner i den ytliga grundvattennivån och får en "naturlig" damm?
Tror du att jag har samma tur som du har Anette?  ;D. Nej, nog för att det är en surhåla i ena änden av rastgården, men jag vet inte om det räcker till en damm.. Är orolig hur det fungerar med avrinning och så.. Hur fungerar det hos er? Eller är det en bäck som rinner igenom?
« Senast ändrad: 18 jan-11 kl 15:53 av JBF »
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 18 jan-11 kl 16:26 »
Tror du att jag har samma tur som du har Anette?  ;D. Nej, nog för att det är en surhåla i ena änden av rastgården, men jag vet inte om det räcker till en damm.. Är orolig hur det fungerar med avrinning och så.. Hur fungerar det hos er? Eller är det en bäck som rinner igenom?
Vi har ingen naturlig cirkulation i dammen utan har löst det genom att ha en lite kraftigare pump som kastar upp vattnet på ena sidan varefter det rinner tillbaka ner i dammen.

Jag har även slängt i en pump till som jag tar vatten från dammen till växthuset, sedan fyller jag på med motsvarande mängd från vår djupborrade brunn. Men det förutsätter förstås att man, som vi, har ett bra flöde i brunnen.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

JBF

• Småland
« Svar #5 skrivet: 18 jan-11 kl 20:11 »
Vi har ingen naturlig cirkulation i dammen utan har löst det genom att ha en lite kraftigare pump som kastar upp vattnet på ena sidan varefter det rinner tillbaka ner i dammen.

Jag har även slängt i en pump till som jag tar vatten från dammen till växthuset, sedan fyller jag på med motsvarande mängd från vår djupborrade brunn. Men det förutsätter förstås att man, som vi, har ett bra flöde i brunnen.
Aha, så den kraftigare pumpen kastar iväg vattnet en bit så att det "filtreras" i jorden på sin väg tillbaka till dammen? Hmm.. Kanske kan det vara något.
Jag har ju en gammal håla bakom mitt hönshus som är mer eller mindre vattenfylld året runt, och som jag egentligen skulle kunna gräva ur, men denna håla står ju inte i den tilltänkta rastgården... Kanske får jag flytta hela rasket dit ändå (ankhuset och rastgården....)

anette i bugared

• -
« Svar #6 skrivet: 19 jan-11 kl 07:14 »
Så gjorde vi, ett gammalt surhål blev en fin damm och marken omkring blev dessutom dränerad. Vattnet kastas än så länge bara upp på en berghäll men en grop lite högre upp är grävd och den skall fyllas med sand. Slangen som leder vattnet från dammen skall placeras underst i gropen så att vattnet pressas upp genom sanden och filtreras. Men jag måste säga att det är trevligare med vattenplaskljudet som vi får vi när vattnet forsar över hällen.

JBF

• Småland
« Svar #7 skrivet: 19 jan-11 kl 12:51 »
Ja, jag tror nog att det bleve en finare och bättre damm uppe bakom hönshuset, i den befintliga surhålan. I så fall skulle jag jag få utöka den nya hönsrastgården och flytta sommarstugan upp dit/bygga ett ankhus där uppe...
Ja nu blev det mycket att fundera på. Där finns ju en liten kulle som man skulle kunna göra en grusbädd i för filtrering också.
Frågan är ju bara om det är grundvatten som tränger upp där eller om det är en håla i berget som vattenfylls av regn, men jag får kanske leda ner regnvatten där från hönshuset i så fall..

Dela detta:

* Inloggade just nu

422 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser