Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man ge esbetre till äggläggande hönor??????  (läst 3300 gånger)

enebacke

• Blekinge
Kan man ge esbetre till äggläggande hönor??????
« skrivet: 22 jan-11 kl 13:11 »
Har coccodios i flocken nu. Blandade hönor. Vissa ungdjur och många äggläggande hönor. Diaree med senapsgul avföring. Min fråga är om jag kan äta dessa ägg?? Å hur lång tid det tar innan man kan se resultat av behandlingen.....
MVH//Anna
Tre barns mamma. Har 3 shettisar, två nordis, två amerikanska cocker och en blandis vove. Höns samt ett gäng stora kaniner.  LEV LIVET.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Kan man ge esbetre till äggläggande hönor??????
« Svar #1 skrivet: 22 jan-11 kl 14:26 »
Har du testat för coccidios?? Det är rätt ovanligt att vuxna djur för coccidios även om det förekommer. Detta är också en årstid då coccidios är rätt ovanligt. Värme (helst över 20-25grader) och fuktighet behövs ofta för att få en så snabb tillväxt på coccider att djuren insjuknar.

Senapsgul avföring är väl kanske inte heller typiskt för coccidios utan man ser oftast blodblandad avföring då coccidios ger en kraftigt inflammerad och blödande tarm.

Du kan förvisso ge Esbetre till djur i alla åldrar men det är inte längre godkänt till livsmedelsproducerande djur. Jag minns inte vilken karens det var på ägg från den tiden det var godkänt. Djur med Coccidios som behandlas brukar vara betydligt piggare redan inom 24 timmar.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 22 jan-11 kl 14:29 »
Har coccodios i flocken nu. Blandade hönor. Vissa ungdjur och många äggläggande hönor. Diaree med senapsgul avföring. Min fråga är om jag kan äta dessa ägg?? Å hur lång tid det tar innan man kan se resultat av behandlingen.....
MVH//Anna

Senapsgul avföring är rätt vanligt. Det betyder inte coccidos.. Är det coccidos så kommer det blod!
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 22 jan-11 kl 19:22 »
Verkar hönorna sjuka? Eller är det bara att bajset ser diarré och gulaktigt ut och hönorna är som vanligt? Vid coccidios så är det som sagt vanligt att det är blod i avföringen och det är ovanligt att vuxna djur får sjukdomen. Om hönorna verkar pigga för övrigt så tror jag snarare att det är blindtarmstömningen du ser. En höna lägger normalt ett flertal sådana kluttar om dagen. De är senapsfärgade/orangeaktiga och geggiga/krämiga/lösa  :-X och luktar illa (om man jämför med de torra kluttarna). Hönorna har en förmåga att sedan trampa i dessa och smeta av sig på matte/husse när man plockar upp dem, man skriker f*f*n ÄCKELBAJS och släpper snabbt ned hönan. ::)

Här har du en bra sida med massa olika bajs att jämföra med. ;D

http://chat.allotment.org.uk/index.php?topic=17568.0

(Där står det också att ca var 8:e - 10:e klutt brukar vara en sådan bajs)
« Senast ändrad: 22 jan-11 kl 19:25 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #4 skrivet: 22 jan-11 kl 19:38 »
Hönorna har en förmåga att sedan trampa i dessa och smeta av sig på matte/husse när man plockar upp dem, man skriker f*f*n ÄCKELBAJS och släpper snabbt ned hönan. ::)
*känner igen*  ::)  ;D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Bellaman

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 23 jan-11 kl 14:07 »
På tiden "då det begav sig" var slakt- och äggkarens på esbetre 4 dygn.

enebacke

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 23 jan-11 kl 14:09 »
Hmm.... naj det är inte blod i aföringen. Men varenda höna och tupp verkar ha detta.. De har fått preparat i tre dagar nu och de är bättre men inte helt bra.... Jag tittade påförslagssidan om avförning men min engelska är inte  bra... Det ser precis ut som på den bilden då det står Ceacal ovan.. Betyder?? :-[
Senapsgult och sktinker. Har även haft kaniner inne hos hönsen men de klarade inte sig de blev oxå smittade. Lösa i magen...
Tre barns mamma. Har 3 shettisar, två nordis, två amerikanska cocker och en blandis vove. Höns samt ett gäng stora kaniner.  LEV LIVET.

Torry

« Svar #7 skrivet: 23 jan-11 kl 14:14 »
Dom bajskluttarna är helt normala, det är tömningar från blindtarmen. Var 8-10 bajs ser ut sådär.
//Torry

enebacke

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 23 jan-11 kl 14:42 »
 :-[Alltid lär man sig något nytt på denna fantastiska sida!! Å jag som har trott de va döende :-[ :-[ :-[ Tack för era svar Kramar//Anna

Dela detta:

* Inloggade just nu

310 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser