Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vägning av höns - genbank  (läst 2879 gånger)

Lill-Hasta

• Södermanland
    • Lill-Hasta Trädgård
Vägning av höns - genbank
« skrivet: 23 jan-11 kl 21:50 »
Ni som har genbank och ska lämna in årsredovisning. Hur väger ni era höns?
Bor i rött hus med vita knutar mitt i Sörmland, tomt på 4000 kvm. Man och barn, hund och katt. Bohusläns-dals hönor. Odlar egna grönsaker och perenna växter med stor glädje.

Hovnoret

• Hönsen får mig att må bra
    • -
    • Hovnorets hedemorahöns
SV: Vägning av höns - genbank
« Svar #1 skrivet: 23 jan-11 kl 22:05 »
krok våg och en tyg påse

finns en tråd på kackel ang detta

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 24 jan-11 kl 07:52 »
Ett annat sätt om man inte har krokvåg är att nollställa badrumsvågen eller hushållsvågen med en låda eller transportbur på. Sätt därefter djuret i buren och läs av vikten.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #3 skrivet: 24 jan-11 kl 17:53 »
Har inte genbank men har vägt dem för att det skulle bli rätt mängd avmaskningsmedel och för att jag var nyfiken. Tog dem på pinnen när det var mörkt och satte dem på köksvågen som jag lagt en fyrkantig pinne på att gripa tag om, lite häftmassa mellan vågen och pinnen. Avläste med ficklampa. Funkar jättebra. Min tama höna kan jag bara sätta på vågen och be henne sitta kvar där  :-*

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #4 skrivet: 24 jan-11 kl 17:57 »
Har inte genbank men har vägt dem för att det skulle bli rätt mängd avmaskningsmedel och för att jag var nyfiken. Tog dem på pinnen när det var mörkt och satte dem på köksvågen som jag lagt en fyrkantig pinne på att gripa tag om, lite häftmassa mellan vågen och pinnen. Avläste med ficklampa. Funkar jättebra. Min tama höna kan jag bara sätta på vågen och be henne sitta kvar där  :-*

det va smart fick genbanksrapporten i fredags och har sedan dess funderat hur jag ska gå till väga badrumsvågen är la inte så exakt
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 24 jan-11 kl 21:17 »
det va smart fick genbanksrapporten i fredags och har sedan dess funderat hur jag ska gå till väga badrumsvågen är la inte så exakt
Beror på vad man har för badrumsvåg. Vi har en så'n där modernitet med digitala siffror som väger med ett halvt hektos noggrannhet.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #6 skrivet: 24 jan-11 kl 21:20 »
Beror på vad man har för badrumsvåg. Vi har en så'n där modernitet med digitala siffror som väger med ett halvt hektos noggrannhet.

ja en sådan har jag med  ;D ;D har jag aldrig använt  ::) men säkert min fåfänga make  ;D tar nog matvågen o en pinne ist  ;D
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 25 jan-11 kl 07:48 »
ja en sådan har jag med  ;D ;D har jag aldrig använt  ::) men säkert min fåfänga make  ;D tar nog matvågen o en pinne ist  ;D
Batterierna är slut i vår ::) Begriper dock inte vem som har vägt sig så att dom tog slut ??? Måste vara gäster.... Jag och gubben borde förmodligen väga oss ett par gånger mer om året än vad vi gör ::)

Lill-Hasta

• Södermanland
    • Lill-Hasta Trädgård
« Svar #8 skrivet: 25 jan-11 kl 20:12 »
Tack för svar. Vi har ingen våg över huvud taget så det blir till att införskaffa. Har kikat förbi Kackel men inte hittat någon tråd där så jag letar vidare.
Hej.
Bor i rött hus med vita knutar mitt i Sörmland, tomt på 4000 kvm. Man och barn, hund och katt. Bohusläns-dals hönor. Odlar egna grönsaker och perenna växter med stor glädje.

Lill-Hasta

• Södermanland
    • Lill-Hasta Trädgård

Tuve

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 26 jan-11 kl 15:35 »
Jag köpte en fiskevåg på postorder. Den har 10 grams noggrannhet, liten krok, så påsen jag lägger ankan i måste vara kraftig, men med tunna handtag (Eller ståltråd som mellanlänk.)

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #11 skrivet: 26 jan-11 kl 18:46 »
Måste man väga genbanksmyskankor också?! I så fall är det tur att mina inte är genbanksdjur. De är ju stora och starka!! Skulle behövas en lyftkran till hannen. Eller man kanske kan doppa dem i vatten och se hur stor volym de har istället? Om man sen känner till myskanksdensiteten kan man räkna ut vikten så slipper man lyfta dem...

Tuve

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 28 jan-11 kl 11:51 »
Måste man väga genbanksmyskankor också?! I så fall är det tur att mina inte är genbanksdjur. De är ju stora och starka!! Skulle behövas en lyftkran till hannen. Eller man kanske kan doppa dem i vatten och se hur stor volym de har istället? Om man sen känner till myskanksdensiteten kan man räkna ut vikten så slipper man lyfta dem...

Myskanksdensiteten! Fast flaxar de inte ut så mycket vatten att den metoden inte heller blir så behaglig att utföra? Min hanne är stor. Men även han kan sitta i en påse några sekunder för vägning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

280 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser