Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Laktos?  (läst 1595 gånger)

Daniel1983

• Västergötland
Laktos?
« skrivet: 24 jan-11 kl 11:05 »
Har för mig att jag har hört någonstans att getmjölk innehåller mindre laktos än vanlig ko mjölk. Och att mängden laktos skiljer sig beroende på rasen på kossan. Kan det stämma tro???

esten

• -
SV: Laktos?
« Svar #1 skrivet: 24 jan-11 kl 11:41 »
Get mjölken brukar ges till de som har problem med laktosintolerans . Men man ska prova själv och se om det fungerar . Vi är alla olika och reagerar olika .

Hos kor så brukar inte laktosen skilja något nämvärt mellan olika raser , det är snarare torrsubstanshalten i mjölken som varierar och ger skillnaderna .
En ko som jersey har hög torrsubstans halt , lite vatten i förhållande till fett och protein , och då blir ju även laktosen mer konsentrerad . Medan många moderna lågland av naturen nästan mjölkar lättmjölk , dvs. mycket vatten och därför utspätt fett och protein .

Jerseyns mjölk är den som mest liknar fårmjölk i sin sammansättning , med högt fett och hög torrsubstanshalt .

Proteinkvaliten kan däremot skilja mycket mellan koraser men även inom samma ras kan det finnas stora skillnader . tex. så brukar de mindre förädlade raserna ha ett protein som är bättre lämpat för att göra bra ost av .

Storleken på fettkulorna kan också skilja mellan olika raser så tex. jersey och geurnsey kor har mycket stora fettkulor som är lätta att skumma av .
Även innehållet av karotin i mjölken skiljer mellan raser , gernsey är tror jag den med högsta halten karotin .

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 24 jan-11 kl 11:56 »
Helt ovetenskapligt kan jag konstatera att jag och mina döttrar och min mor och en rad vänner som också är intoleranta tål vår handmjölkad mjölk från fjälnära som går på löspressad hö från ekologisk vall och nån näve havre, alldelss utmärkt.

Jag skulle också gissa att det är kons kost som gör skillnaden.

I rent test-syfte skulle jag vilja låna en ko från en vanlig kobonde bara för att testa...

edit. Kan det vara det som gör skillnaden...att getter i större omfattning hålls som mina kor...?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

esten

• -
« Svar #3 skrivet: 24 jan-11 kl 12:20 »
Jag fick mjölkersättning köpt på apoteket när jag var bäbis , mamma hade inte mjölk åt mig och jag var laktosintolerant och tålde inte den vanliga småbarnsmjölken .
Den mjölken som köptes på apoteket åt mig var ren getmjölk , vilket funkade bra .

Har sedan haft många jerseykor och tplt mjölken från dem trots högt torrämne .

Men dricker jag mjölk från vanliga kor då blir jag sjuk .

Men jag födde också mina kor på torrt hö , och egen hemodlad kraftfoderblandning utan utlänskt soja , diverse bomullsfrökakor etc .

Korna hade alla väldigt hög halt av fett i mjölken , kan det ha betydelse ?
Men samtidigt så skiljer det ju mycket på fettet hos getter och kor i storlek på fettkulorna ?

Daniel1983

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 24 jan-11 kl 16:23 »
Det här är väldigt intressant tycker jag. Har börjat köpa laktosfri mjölk (eller mjölkdryck som det kallas) och min mage är inte alls i sådant uppror som den kunde vara tidigare. Får nog bli nån get framöver så jag kan prova att dricka den mjölken i stället.

Dela detta:

* Inloggade just nu

267 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser