Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hönsbytardag i väröbacka  (läst 26485 gånger)

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
SV: hönsbytardag i väröbacka
« Svar #60 skrivet: 21 mar-11 kl 21:55 »
tar med mej tejp o penna  :-[
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Smic

• Sara. Men ibland är det Johan som skriver :)
    • Västergötland
    • Västergården
« Svar #61 skrivet: 22 mar-11 kl 13:08 »
tar med mej tejp o penna  :-[

Det var ingen pik så, måste jag bara säga... Bara ett förslag eftersom vi verkar vara många som gillar iden.
Jag ska försöka komma ihåg det också, men vet med mig att jag är hopplös med sådana grejer när jag ska någonstans med djur av olika slag...  ::)

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #62 skrivet: 28 mar-11 kl 16:21 »
Nu närmar det sig.... :)
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Kelso06

• Västergötland
« Svar #63 skrivet: 31 mar-11 kl 20:17 »
Jag funderar på att ev ta med mig mina dvärgkockinkycklingar. Men hur gör man med värmekälla?

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #64 skrivet: 31 mar-11 kl 20:19 »
Jag funderar på att ev ta med mig mina dvärgkockinkycklingar. Men hur gör man med värmekälla?
Har för mig att jag läst att man kan ta med egen värmelampa och koppla in där.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Nina K

• Skåne
« Svar #65 skrivet: 01 apr-11 kl 23:27 »
Får se om jag i år kan ta mig dit, i så fall blir det drygt 23mil ifall jag håller rätt kurs hela vägen. Om det blir så så undrar jag om någon har med sig ägg av följande

1 - Stor Wyandotte guld/svart
2 - Faverolle ljus
3 - New Hampshire
(Paduan, eventuelt beroende på antalet av 1,2,3)
(Houdan, eventuelt beroende på antalet av 1,2,3)

Även ägg från Pekinganka av intresse.

Från 10-20 ägg möjligen mer
« Senast ändrad: 03 apr-11 kl 10:34 av Nina K »

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #66 skrivet: 02 apr-11 kl 20:30 »
Jösses, bara en vecka kvar  :D!

Jag kommer att ha med ägg från följande;
Australorp, svart
Houdan
ev Dv Wyandotte, guldsvart-, guldblå- och guldvit randade föräldrar
Leghorn, vit
Japansk/Jumbo vaktel, blandad grupp med många trevliga färger

Har även två fjolårshönor till salu, en svart Australorp och en blå blandrashöna. Båda är vaccinerade mot ILT. Tas endast med om de blir förbokade.

Bilder på föräldradjuren finns på hemsidan; www.sannum.eu.
« Senast ändrad: 04 apr-11 kl 23:05 av Suss i Sannum »
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Turnit

• Västergötland
« Svar #67 skrivet: 02 apr-11 kl 20:41 »
Ja, nu närmar det sig med stormsteg.

Är det någon som har med ägg av welsumer??

Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

Jennyt

• Västergötland
« Svar #68 skrivet: 02 apr-11 kl 22:45 »
Jag kommer ha med mig ägg av:

Skånsk Blomme, med och utan hätta.
Dv. Wyandotte, randade.
Dv. Kochin, pärlgrå.
Grönvärpande korsningar som ruvar.

Åsså grejerna från mamma som jag tidigare pratat om

Ska bli så kul att se er alla :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Lönnhult

• Halland
« Svar #69 skrivet: 02 apr-11 kl 23:08 »
Jag kan ta med New Hampshire, ett ettårigt par, en veckas kycklingar eller avelsägg?
Bor på liten gård med hästar och ett gäng höns.

Nina K

• Skåne
« Svar #70 skrivet: 03 apr-11 kl 08:44 »
Jag kan ta med New Hampshire, ett ettårigt par, en veckas kycklingar eller avelsägg?

Vad kul, såg inte att du hadde New Hampshire i din profil. Jag kommer till marknaden på lördag. Hur mycke tar du för äggen? Hur ser befruktningen ut? 10-15 ägg skulle jag vilja köpa.

möllerskan

• Halland
« Svar #71 skrivet: 03 apr-11 kl 11:39 »
Hej!
Självklart kommer jag också och jag kommer att ha med mig en hel del, både ägg o kycklingar.
Bland annat kommer jag ha med mig en hel del Australorpskycklingar i olika åldrar.
Gå gärna in på hemsidan o titta på föräldradjuren, http://ekero.snabber.se
Jag har även skrivit in vad jag har med mig på www.brantas.se
Hoppas på en riktigt trevlig dag med mycket hönsprat.
Mvh Josefine

Jennyt

• Västergötland
« Svar #72 skrivet: 05 apr-11 kl 22:14 »
Har ni kollat väderkartan för lördag :D :D :D..... kan vi ha sådan tur i år igen ??? :o :-* :-* :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #73 skrivet: 05 apr-11 kl 23:10 »
Hej,

jag kan ta med mig vaktelkycklingar på ca 6 veckor och några blandraskycklingar, mammorna är FFF pappan är troligen isbar, baserat på utseendet. De blir i så fall grönvärpare. De andra tuppalternativen är maran och FFF. Kycklingarna är drygt 2 veckor på söndag, så de behöver värmelampa en stund till. Jag tar bara med mig dem om någon bokat dem.

Jag har även med mig avelsägg av isbar och fiftyfive flowery. Tyvärr är det inte helt säkert att de är renrasiga ännu, men det ser man tydligt på kycklingarna i så fall. Om isbarerna är renrasiga blir de blå.

Jag har även med mig avelsägg av sachsenankor, pekingankor, och troligen alla mina gåsraser.

Det går bra att förhandsboka äggen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #74 skrivet: 05 apr-11 kl 23:32 »
Hej,

jag kan ta med mig vaktelkycklingar på ca 6 veckor och några blandraskycklingar, mammorna är FFF pappan är troligen isbar, baserat på utseendet. De blir i så fall grönvärpare. De andra tuppalternativen är maran och FFF. Kycklingarna är drygt 2 veckor på söndag, så de behöver värmelampa en stund till. Jag tar bara med mig dem om någon bokat dem.

Jag har även med mig avelsägg av isbar och fiftyfive flowery. Tyvärr är det inte helt säkert att de är renrasiga ännu, men det ser man tydligt på kycklingarna i så fall. Om isbarerna är renrasiga blir de blå.

Jag har även med mig avelsägg av sachsenankor, pekingankor, och troligen alla mina gåsraser.

Då kanske vi sees! ;D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #75 skrivet: 05 apr-11 kl 23:38 »
Å ja kan inte komma för ja jobbar hela helgen!!! :( :'(
Typiskt, ja som inte missat en enda gång innan! Morr...

Men har en undran när det gäller dom här restriktionerna.
Med levande djur har det ju skrivits om att man inte får ta med, men hur e d med ägg??
Har hört att man knappt får sälja matägg så jag har inte vågat annonsera ut mina avelsägg.
Stämmer eller stämmer inte??

Hoppas ni får det kanon, med bra väder å massa hönstjöt!
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #76 skrivet: 06 apr-11 kl 08:39 »
Jag funderar  på att komma.
Inte med några  höns, men med mina keramikdjur. Jag tar med hönor, katter, kaniner , får och hästar.
Det jag gör mest av är egentligen hundar,  men det finns ju så väldigt många raser, så chansen är liten att jag tar med  "rätt"  ras.  Om någon är intresserad av någon ras jag har kan jag ta med och visa.
Bilder på en del av mina keramikdjur finns på min hemsida.
Det skulle också vara roligt att träffa gamla bekanta  från min tid i norra Hallad och Göteborgs-klubben. Om några  kommer kan ni väl höra av er, så vi inte missar varandra.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #77 skrivet: 06 apr-11 kl 20:21 »
Roligt att du kommer upp Sonja :D..... Ja,kul med er andra oxå e klart ;)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #78 skrivet: 07 apr-11 kl 14:21 »
Hej,

Jag har även en renrasig californianhane, född 15 dec -10, som är till salu. Californiankaniner växer lite snabbare än de andra produktionsraserna, och ger en mycket fin slaktkropp. Jag har provat att korsa med fransk vädur och stora silver, och ungarna växer bättre än de renrasiga. Hanen är inte registrerad, då hans pappa saknar papper. Jag vill ha 200 för honom, och det går bra att förhandsboka honom. Troligen stannar han hemma om ingen bokar honom.

Jag har även lite vaktelägg av japansk vaktel, och ev 4 vaktelkycklingar på ca 5 veckor.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #79 skrivet: 07 apr-11 kl 17:49 »
frågan är lika stor varje år, hur många burar ska man sätta upp..... men nu har vi fått upp en hel del i allafall. Det är gott om plats, mkt bredare gångar än förra året och en plåthall så man slipper tältet som fladdrar. det verkar ju som om det blir fint väder 10-14 grader och sol beroende på vilken karta man kollar på och det är ju kul nu när vi har lyckats med vädret varje gång vi kör hönsbytardagar :)
Värö Scouter och Veddige JUF serverar mat både från grill och fika. en del försäljare finns på plats med allt möjligt.
Vi öppnar 10.00 med hönsbytardagen, men ni som har mkt djur eller försäljning är välkommna att komma tidigare då det helt ok, vi har öppnat butiken från 9.00.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Dela detta:

* Inloggade just nu

376 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser