Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket djur har dödat min ungtupp  (läst 1898 gånger)

Årby-ärtan

• Uppland
Vilket djur har dödat min ungtupp
« skrivet: 26 jan-11 kl 21:30 »
När jag kom ut till hönshuset för att stänga för dagen blev det ett förskräckligt oväsen när jag klev in genom dörren. Hönsen satt uppskrämda, tätt ihoptryckta ovanpå de högsta redena och sittpinnarna. När de förstod att det var jag som kom in lugnade de sig ganska snabbt. På golvet hittade jag en död ungtupp med ett hål i sidan. Det verkar som om något rovdjur har dödat tuppkycklingen, tuggat sig in till bukhålan och sedan stuckit iväg. Är det någon som har någon bra teori om vad som kan ha hänt?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Vilket djur har dödat min ungtupp
« Svar #1 skrivet: 26 jan-11 kl 22:38 »
Hade du  hittat tuppen ute hade jag sagt rovfågel. Nu undrar jag om det kan vara iller, råtta eller räv...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 27 jan-11 kl 01:02 »
Har åxå haft samma sak. tror i mitt fall att d var räv som dödat å lämnat.
Mina var nergrävda/övertäckta och mig veterligen gör inte dom andra djuren så.
Obehagligt!
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Årby-ärtan

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 28 jan-11 kl 15:53 »
Marodören är identifierad. Din första tanke var rätt Azoo-Lina! Klockan tre på eftermiddagen, i fullt dagsljus såg jag en uggla sitta i förrummet i hönshuset. Lyckligtvis var jag inne hos hönsen och ugglan blev rädd när den såg mig och flög iväg. Och jag som beställde en rävfälla igår kväll ... Skönt att veta vad som hänt, men en stackars uggla vill man ju inte försöka ge sig på. Vad göra?

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 28 jan-11 kl 16:07 »
En Uggla får man inte röra :)

Har du rastgård med nättak så är det väll lugnt. Det är i fall du vill låta dem gå fritt ute som det blir knixigt. Så länge nån människa är synligt ute vågar den sig og inte på dem, men annars....
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 28 jan-11 kl 21:20 »
Vet du vad det är för uggla?? De flesta ugglor är nattaktiva. Därför undrar jag om detta kan vara en fågel som är nedsatt i kondition av någon anledning.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 29 jan-11 kl 08:54 »
Va?? En uggla!!
Dom e väl inte ute å jagar dagtid?
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Årby-ärtan

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 29 jan-11 kl 16:31 »
Jag tror det var en kattuggla, men den satt inte still så länge att jag hann hämta fågelboken  :) Däremot stod det i boken att de visar sig även dagtid, oftast hopkurade i ett träd. Min gissning är att den har svårt att hitta mat denna kalla snörika vinter och har kommit på att om den jagar innan hönsen gått in så får den äta sig mätt. Men idag fick inte hönsen gå ut ...

Dela detta:

* Inloggade just nu

292 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser