Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Giftig honung  (läst 9629 gånger)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Inga-Karin E

• Halland
SV: Giftig honung
« Svar #1 skrivet: 27 jan-11 kl 09:21 »
Har också sett detta om honung från Rhododendron i Bitidningen. Jag undrar verkligen om detta. Om man har bin i villaträdgård finns det ju ofta rhododendron runt om, vi har en stor tomt med rätt mycket rhododendron. Undrar om man borde ha bin någon annan stans... Vore ju inte roligt om någon skulle må dåligt av honungen. Kan man kolla detta på något sätt?

Lindell

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 jan-11 kl 09:27 »
Vem kan påstå att alkaloider i dessa små mängder är hälsofarliga. Hur mycket alkohol finns det i mjölk, filmjölk etc?
Sätt allt i sin relation så blir allt begripligt. Det här är desinformation som mycket annat och definitivt ingen hälsofara.
Ät inte honungen men ta gärna hostmedicin när du är förkyld .. det handlar alltså om "idiotiska fördomar".

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 jan-11 kl 10:07 »
*mumsar glatt i mig dagens tredje honungsmacka*  :)

Abigail

« Svar #4 skrivet: 27 jan-11 kl 12:18 »
Angående rhododendron så lär det bara vara en speciell sort som ger giftig honung och den finns inte i Sverige.

kurt

« Svar #5 skrivet: 27 jan-11 kl 13:00 »
Edgar JA, Roeder E, Molyneux RJ. Honey from plants containing pyrrolizidine
alkaloids: a potential threat to health. J Agric Food Chem. 2002 May
8;50(10):2719-30. Review. PubMed PMID: 11982390.

http://dx.doi.org/10.1021/jf0114482

"Honey. Taking
into account the maximum quantities of honeys eaten (up to 93
g per day for some adult consumers and 32 g per day for infants;
see below), even at the highest level of pyrrolizidine alkaloids
thus far found in honey, acute pyrrolizidine alkaloid poisoning
is an unlikely outcome for most consumers of honey (1).
However, levels of pyrrolizidine alkaloids present in honeys
from pyrrolizidine alkaloid-containing plants are well above that
considered by the German Federal Health Bureau (17) to be
capable of causing progressive chronic toxicity, especially in
infants and fetuses."

Lindell

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 jan-11 kl 13:14 »
Även om växten är giftig så brukar inte nektarn vara giftig.
Bin är mycket känsliga för gifter det är därför yrkesodlarna ofta måste spruta på natten då bina inte flyger.
Stöter bina på ex. bekämpningsmedel så dör de ofta ganska snabbt så giftet kommer aldrig i honungen.
Små barn ska inte äta honung pga att det ibland kan finnas sporer av bakterien clostridium botulinum.
Denna bakterie kan orsaka botulism hos små barn.
Denna bakterie skadar inte vuxna och lite äldre barn pga att de har en annan miljö i sin mag- och tarmkanal.
Livsmedelsverket rekommenderar inte att man ger barn under 1år honung.
Och visst kan honung innehålla ämnen man inte tål, har man allergier kan man ju vara allergisk mot allt möjligt.
Snart kopplar någon med superhybris ihop detta med plötslig spädbarnsdöd och spetälska och andra rysliga sjukdomar.
Det finns så mycket hybris rädslor för allt som skrivs och oftast om problem på andra sidan jordklotet.
Runt 500 dör i trafiken varje år och inte en enda av honung.
Skall vi då fortsätta köra 100 km/h mot varandra med ca 1,5 meter emellan ett vitt streck på vinterväg men samtidigt vara rädda för honung?
Helt hysteriskt och lite till.

« Senast ändrad: 27 jan-11 kl 13:52 av Sten-Åke Lindell »

Jan lindgren

« Svar #7 skrivet: 27 jan-11 kl 13:30 »
Hej!
Det är väl känt att honung från rhododendron är giftig. I vissa delstater i USA kan det bli kraftigt drag från rhododendron. En del år varnas sjukhusen i området att det finns risk för att patienter kommer in med förgiftningar. Andromedatoxin sänker blodtrycket, ibland till noll. Jag tror inte att det är någon större risk i Sverige. Det är sällan att det finns så mycket rhododendron att det kan påverka honungen. I närheten av någon rhodoholic inom zon 1 kan det finnas större mängder av mera giftiga rhododendron så där kan det vara lämpligt att kolla lite. När det gäller rosling så tvivlar jag att bina får så mycket nektar att det påverkar honungen men har du en bigård i närheten av en större mosse så kolla draget i vår.
MVH
Jan

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #8 skrivet: 27 jan-11 kl 15:18 »
Är det någon som vet vilken sorts rhododendron det är som skulle kunna vara giftig i detta sammanhang? Eller hur man kan ta reda på det...?

Edward.

• Gästrikland
« Svar #9 skrivet: 27 jan-11 kl 15:56 »
Jag skulle tro att de mängder är försumbart + det är väl så att rodendendrum blommar tidigt på våren så det lilla som blir använder bierna till att bygga upp samhället.

Risken är minimal att man blir drabbat , fast om man har kupan i mitten av flera ha av bara rodendendrum kanske är en annan fråga..

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Edward.

• Gästrikland
« Svar #10 skrivet: 27 jan-11 kl 16:07 »
I Sverige så växer inte rododendronen som i andra klimaten och världsdelar.

I vissa länder växer den som ett tätt skog.

här kommer en till länk.

http://www.honey-health.com/honey-25.shtml

Vill inte skapa panik med artiklarna bara lite läsning inför väntan på flyg säsongen  :-[

Curt

« Svar #11 skrivet: 27 jan-11 kl 16:51 »
Är det någon som vet vilken sorts rhododendron det är som skulle kunna vara giftig i detta sammanhang? Eller hur man kan ta reda på det...?
Den omtalade sorten är Rhododendron ponticum. "Förgiftningen" av sådan honung leder möjligen till diarré.

Jan lindgren

« Svar #12 skrivet: 27 jan-11 kl 16:56 »
Jag skulle tro att de mängder är försumbart + det är väl så att rodendendrum blommar tidigt på våren så det lilla som blir använder bierna till att bygga upp samhället.

Risken är minimal att man blir drabbat , fast om man har kupan i mitten av flera ha av bara rodendendrum kanske är en annan fråga..

Hej!
Jag vet inte vad du menar med tidigt på våren. Ett normalt år börjar rhododendronen blomma i mars och håller på till mitten juli, några få arter /sorter blommar i augusti. Den stora blomningen är i början av juni och finns det då inga andra dragväxter så kan bina i värsta fall dra för mycket på rhododendron. Glöm inte att sk azalea är en lövfällande rhododendron. Risken för giftig honung är nog störst i villaområden.

Det är sällsynt att någon dör av rhododendronhonung men förgiftningen kan vara allvarlig. I ett fall som jag läst om så räckte det med några droppar nektar för att bli medvetslös.
 Jag har ett gammalt häfte med tips om rhododendronforskning. Några citat "A case of grayanotoxin honey poisoning. A 27-year-old, otherwise healthy woman ingested 75 ml of honey she bought i Turkey. Soon afterward she vomited. fell unconscious and had a grand mal seizure. Blood pressure 60/40; heart rate 52/min. An illustration shows various cardiac arrythmias. Honey may have come from Ericaceae-dominated vegetation."  "From a medical journal two different accounts rhododendron poisoning by ingestion of honey. The effects are rarely fatal but symptoms include hypotension, intoxication, bradycardia, neasea, and sometimes convulsions. "
MVH
Jan

Edward.

• Gästrikland
« Svar #13 skrivet: 27 jan-11 kl 19:58 »
 ;D min rodendendrum behåller bladen under vintern + blommar tidigt så då är den inte giftig  ;D

mvh edward  :P

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #14 skrivet: 27 jan-11 kl 20:12 »
Jag tycker fortfarande detta är otrevligt. Det finns kanske 15 rhododendronbuskar i varierande storlek nära en bikupa här. Jag vet inte om det är någon av de rhododendronsorter som ni nämnt. De mesta är sånna där helt "vanliga" lila trädgårdsrhododendron. Samtidigt brukar det vara blommor på mycket syrener och fyra jättestora kastanjer, och en del annat, så det finns ju mer som ger drag om bina skulle önska det, men man vet ju aldrig vad de föredrar, det brukar vara väldigt mycket pollinerande insekter på rhododendron, har aldrig tänkt på om det är bin eller vad det är mest. Hur skulle ni se på ett sånt läge?

Lindell

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 27 jan-11 kl 20:24 »
Blir jag hög på min honung så tänker inte jag klaga  ;D ;D

Jan lindgren

« Svar #16 skrivet: 27 jan-11 kl 20:28 »
Hej Inga-Karin!
Jag tror inte att du behöver vara orolig. Den vanliga Rh. catawbiense Grandiflorum är sannolikt lika giftig som de flesta andra rhododendron men 15 plantor ger knappast så mycket honung att det betyder något. Det brukar mest vara humlor på mina rhododendron. Är du orolig så ät inte honung som är skördad direkt efter blomningen senare är den eventuella rhododendronhonungen så utspädd att inte märks. Vill du vara lite mer orolig så tänk på att vi har alltid ätit honung från bikupor i närheten av mossar. På mossarna växer rosling vilket gettt andromedotoxin sitt namn.
MVH
Jan

Jan lindgren

« Svar #17 skrivet: 27 jan-11 kl 20:30 »

Nu tror jag att du tänker på vallmohonung. På rhododendronhonung blir man mycket låg.
MVH
Jan

Edward.

• Gästrikland
« Svar #18 skrivet: 27 jan-11 kl 20:50 »

Man kanske skulle göra mjöd av det hela blir lite double effekt  8)

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 28 jan-11 kl 10:47 »
Alkaloider är inte alkoholer som det stod i ett tidigare inlägg.

Själv är jag nog mest orolig för den besprutning som sker i trädgårdar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

264 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser