Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvätta äggen eller inte?  (läst 8299 gånger)

Ingrid68

• -
Tvätta äggen eller inte?
« skrivet: 27 jan-11 kl 07:48 »
Vi är ju nya på det här med hönseri och nu kom frågan upp om man ska tvätta äggen eller inte?
Maken fick för sig att han hört att man inte ska göra det och jag känner att ska jag ha äggen i kylskåpet ... i förpackning eller ej ... så vill jag nog gärna tvätta av dem. Äggen ska inte sparas för ruvning utan ätas upp.

Nästa fråga blir ju då: Ska man tvätta ägg  som ska sparas för ruvning?
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Tvätta äggen eller inte?
« Svar #1 skrivet: 27 jan-11 kl 08:05 »
Man bör inte doppa dem i vatten, men putsa bort lort är ju ok.
Inte vill man han hönslort i kylen ;)

Om äggen är förskräckligt skitiga och jag inte ska kläcka dem, händer att jag tvättar dem. De ska ju ändå snart ätas upp :)
Spara de renaste till kläckningen. Tvätta inte ägg innan kläckning alltså!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Ingrid68

• -
« Svar #2 skrivet: 27 jan-11 kl 08:13 »
Tack för ett snabbt och koncist svar.  :)

Varför ska man inte tvätta dem egentligen? Kommer det in vatten eller påverkar det syretillförseln eller nåt annat "elektroniskt"?
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

Astra

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 27 jan-11 kl 08:26 »
Det finns som en skyddande hinna på äggen som försvinner vid tvätt, så hållbarheten blir kortare om man tvättar äggen sägs det. (Har dock inte själv testat hur mycket det påverkar hållbarheten tidsmässigt, de hinner ätas upp innan iaf  ;) ) Om man ändå tvättar så ska vattnet vara lite varmare än ägget annars kan bakterier och annat tränga in i ägget.
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

331 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser