Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tuppfight  (läst 5636 gånger)

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
Tuppfight
« skrivet: 28 jan-11 kl 14:53 »
 :'(I morse när vi kom ner till hönshuset såg inte alls mina Amrock tuppar så pigga ut.
Det var blodstänk överallt och den äldre tuppen var inträngd i hörnet och båda blödde ymnigt.
De var så skärrade.
Jag vet att man INTE ska sära på dom utan de ska få göra upp.
MEN
Jag gjorde det ialla fall.
Jag har ju 2 burar med stora utegårdar.
Det gick inte att ha 3 tuppar och 3 hönor i samma rum.

Det har inte slutat blöda än. och jag ska nu ner och tvätta med alsolsprit och ha på lite aloeverasalva och tvätta deras blodiga kammar. Suck.....

Hur kunde jag va så jäkla dum och tro detta skulle funka.
Nu får de gå i 2 burar tills de blir många amrock så jag kan sätta ihop hela storflocken istället.
Nu har Tristan sin höna och TOm och Jerrybröderna varsin höna.
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Tuppfight
« Svar #1 skrivet: 28 jan-11 kl 20:00 »
Hmmm, alla är vi olika men för mig ser det inte speciellt allvarligt ut. Dom ser ju knappt ut att ha sår på kammarna. Blod färgar väldigt mycket och kammar och slör blöder lätt även vis småskråmor.

Om det inte är väldigt mycket värre än vad det ser ut på bilden så räknar jag faktiskt knappt dina tuppar som skadade utan med som busar med små skråmor  :-\ Dom kommer förmodligen vara helt läkta på 3-4 dagar utan behandling.

Om folk särar på tuppar för så lite förstår jag varför folk har svårt att ha flera tuppar i sina grupper. Min åsikt är tyvärr att sätt ihop dem igen och  låt dom hållas. Om ett par dagar är det över och tupparna har hittat sin plats i hierarkin och läkt ihop.

Förmodligen inte vad du ville höra  8)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 28 jan-11 kl 20:02 »
Aj, stackare... Dock så tycker JAG att det inte ser så himla farligt ut (har sett 10 gånger värre, släppte ihop 2 dv kochintuppar för någon månad sedan, de låg helt däckade bredvid varandra när jag kom ut dagen efter, helt förj*vliga såg de ut, igenmurade ögon, flintskalliga på huvudet, jack över hal kam och slör  :-X men nu är de kompisar och alla sår har läkt så fint, även om den ena blev ärrad på kammen, var det inte tänkt för är inte van att de brukar bråka så envist som de gjorde  :'(), men det är ju inte bra att det inte slutar blöda. =/ För det blöder ju mycket ur kam och slör om det går hål!
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 28 jan-11 kl 20:04 »
Kan tillägga att det enda jag gjorde var att tvätta mina tuppar med vanligt vatten, de har väldigt bra läkkött. Tycker som Lina att du bör sätta ihop dem igen, för som sagt... Det SER inte särskilt allvarligt ut vad jag tycker på bilderna, sedan så vet jag ju itnme hur det är i verkligheten.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 28 jan-11 kl 20:19 »
förklarar samma sak som linkoso och lina för min mamma som har hand om hönsen.. men hon tycker bara så synd om dom och tar i sär dom ändå. ett äldre par hyr några höns av oss varje sommar och när jag fick tillbaka honom blev det ju slagsmål med en av de andra tupparna för de brukar itne gå tillsammas så hans såg ju lite blodig och nedstämd ut.. när dom var och hälsa på och såg honom tyckte dom det var riktigt hemskt och undra om jag verkligen klarade av att ta hand om min höns  ::) naturens gång! tänk de höns som inte har oss människor ;)

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #5 skrivet: 28 jan-11 kl 21:57 »

Nja den ena tuppen hade nu ikväll fortfarande ett stort sår som inte torkat utan blöder precis under kammen längst bak på huvudet.

Jag har tvättat dom med vatten och satt på lite jodopax på de såren så det blir lite bakteriedödande.

Ja jag är ju rätt ny på detta med höns så jag blir såklart orolig.
Tänkte nog kanske det blir lättare att släppa ihop de när de också kan vara ute sen och jag förhoppningsvis har fler amrock att släppa ihop med nu när jag särat dom.

Är nog ändå lite orolig över att det inte torkat och slutat blöda för såret är rätt rejält där.

På slör och kammar har det börjat torka ihop.

Vet att det blöder lätt och mycket när de slåss.
Hade 2 dvärgkochin jag med som slogs så illa i somras.
Den värst skadade fick vila över natten med en höna i en egen bur.
Sen släppte jag ihop de igen och nu har det alltid funkat bra.

Ja jag gör mina misstag jag med.
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 28 jan-11 kl 22:12 »
Hoppas att du inte tog illa vid dig. Jag ville bara poängtera att det ofta ser värre ut än vad det är. Har tuppen fått ett sår som inte slutar blöda är det nog lite djupare och då ska man naturligtvis sköta om såret! Som du säger är det förmodligen lättare att sätta ihop fler tuppar när dom har större ytor. Jag har själv haft tuppar som har börjat bråka i vinter även om dom alltid har varit polare. Tack och lov inget allvarligt men lite prickiga väggar  :-\

Efter som jag har haft höns i många år och sett en hel del skador blir jag inte lika skärrad, då jag också sett hur bra dom brukar läka  :D  Man blir mer van vid tiden. Det jag skrev var mer menat som stöd, när det är jobbigt att se på bråkstakar, än någon kritik. Även om det nog lät mest som kritik inser jag nu efteråt  :-\

Jag hoppas i alla fall att det löser sig för dina bustuppar  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #7 skrivet: 28 jan-11 kl 22:28 »
Det är Ok Lina jag tog inte illa upp.

Jag ska pyssla om honom ordentligt och hoppas det slutar blöda tills i morgon ialla fall.
Det ser lite djupare ut.
Det är alltså inte kammen som blöder utan på huvudet.

De 2 andra tupparna har ju heller aldrig haft kontakt med hönor så de blev väl extra glada.
Den ena av dom har inga skador han är underlägsen "Tom" han sedan tidigare.

Sen får de gå ihop i sommar när jag förhoppningsvis kläckt fram kycklingar så de får många tanter att ta hand om istället för 3 tuppar och 3 hönor som nu.

Jag vet att det kan se värre ut än vad det är.
Har bestämt att vänta till vår/sommar igen.

Har haft lite otur med alla Amrock jag köpt tidigare så jag är så rädd om de små liven.
Jag är så bestämd att klara och föda upp en flock av de goa Amrock Dvärghönsen.

Tack för era råd ialla fall.

Ha en trevlig helg

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 28 jan-11 kl 22:33 »
Det är Ok Lina jag tog inte illa upp.
Bra  :D Gillar inte att göra mig ovän med folk även om jag tyvärr har en tendens att vara lite plump på nätet ibland  :-[

Go helg till dig också  :D

Ronny

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 29 jan-11 kl 01:59 »
Men, Du hade en ensam tupp och ville att han skulle få någon eller några hönor (visst var det väl så du skrev tidigare?). Varför i herrans namn då köpa med en till vuxen tupp och sätta ihop denna trio med en ensam vuxen tupp på "hemmaplan"  ???.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #10 skrivet: 29 jan-11 kl 07:21 »
Nej Ronny så var det INTE.
Alla tupparna har varit här från början

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 29 jan-11 kl 14:22 »
Det har inte slutat blöda än. och jag ska nu ner och tvätta med alsolsprit och ha på lite aloeverasalva och tvätta deras blodiga kammar. Suck.....

Ett tips när det gäller blödande sår:
 är att aldrig tvätta med Alsolsprit! Spriten gör att det blöder ännu mer.

Använd Desivon eller Klorhexidin som är till för sårtvätt  :)

Jodlösning är bra att använda men använd inte mer än tll en första sårrengöring för det försämrar läkningen av såret!
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #12 skrivet: 29 jan-11 kl 15:24 »
Jag tvättade först med vatten.
Sedan lite alsolsprit och sen jodopax lösning igår.

Idag ser det mycket bättre ut och båda är så pigga och glada.

Den ena nya hönan har lagt sig i ett rede för att värpa.
Bäddar så gott.
Meeeeee happyyyy

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser