Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elda i trasig panna?  (läst 3785 gånger)

Erik

• Gäst
Elda i trasig panna?
« skrivet: 29 jan-11 kl 18:17 »
En bekant har en gammal kökspanna samt en vedspis i sitt kök, vedspisen är sprucken och i dåligt skick, kökspannan ser ok ut men det vattenburna systemet är helt slut och tömt på vatten, frågan är går det att elda i kökspannan för att få lite strålningsvärme i köket? eller bör man undvika att elda i kökspannan när det inte finns något vatten i det vattenburna systemet?

melongurka

• Västergötland
SV: Elda i trasig panna?
« Svar #1 skrivet: 29 jan-11 kl 18:20 »
Om spisen är i dåligt skick hur ser då skorstenen ut. Tänk på att inte bränna ner huset, gör en kontroll.

melongurka

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 29 jan-11 kl 18:35 »
Tack och lov, jag blev lite orolig ;) Får säga att dessa kökspannor är riktigt fina. Hade en sån i ett torp jag hyrde, fungerade toppenbra. Lycka till.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #3 skrivet: 29 jan-11 kl 18:51 »
Jag skulle inte rekommendera att elda utan vatten i pannan.
Röranslutningar som går från panna och genom ev träväggar?, kan bli flera 100 grader (värmeledande) och då eldar du ner hela kåken istället.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 30 jan-11 kl 00:50 »
Det är också stor risk att även mycket försiktig eldning i en panna som är tom på vatten leder till sprickor i gjutjärnet pga värmespänningar - insidan av vattenmanteln, som värms av elden, blir mycket varmare och utvidgar sig mer än utsidan som är kall. Med vatten i pannan håller ju allt gjutjärn ungefär samma temperatur som vattnet.
Det är precis lika illa som att försöka köra en vattenkyld bilmotor utan kylvatten.

Jag föreslår en snabb översyn av det vattenburna värmesystemet och ett försök att få igång åtminstone en liten del av det - det räcker egentligen med att ett element och expansionskärlet är inkopplat, alla andra avgreningar kan pluggas igen så länge.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #5 skrivet: 30 jan-11 kl 10:14 »
Med vatten i pannan håller ju allt gjutjärn ungefär samma temperatur som vattnet.
Det är precis lika illa som att försöka köra en vattenkyld bilmotor utan kylvatten.

En liknelse så god som någon.

Dela detta:

* Inloggade just nu

331 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser