Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaxhantering  (läst 2925 gånger)

Bullen79

• Småland
Vaxhantering
« skrivet: 30 jan-11 kl 10:19 »
Jag har kollat lite gammla bitidningar i helgen och hittat en artikel i Nr 4 2006 om att ta hand om sitt eget vax. Det beskrivs lite kort och visas på tre bilder en metod med en bykgryta med en specialbyggd ursmältare över som man ska sätta hela skattlådan med ramar på, så ångas både lådan och ramar på samma gång. Det tycker verkar smidigt och undrar om någon har mer bilder eller helst en ritning på själva ursmältaren.
 Sen undrar jag hur rent det blir med bara ånga? Det står att man bör efter behandla ramarna genom att koka dom i lut om dom ska bli rena. Måste man göra det tro? Jag tycker det verkar komplicerat med kokning i kaustiksoda och sen ska det neutraliseras med syra i sköljningen.
 Detta är ett kapitel i biodlingen som jag inte har nån koll på så jag har skickat i väg alla dåliga ramar hitills. Men så hag jag köpt en del begangnade lådor och ramar vid ett tillfälle som jag inte har vågat använda utan att rengöra dom ordentligt först. /PH

Bullen79

• Småland
SV: Vaxhantering
« Svar #1 skrivet: 01 feb-11 kl 23:17 »
Är det ingen som tar hand om sitt vax och material, hur gör ni? /PH

micke_osd

• Livet är inte alltid vad det ser ut att vara...
    • Jämtland
« Svar #2 skrivet: 02 feb-11 kl 10:29 »
Jag använder en saftmaja, finns på loppis för några tior.
har en bit markväv i (sådan som används vid vägbyggen) som ett "melittafilter" som tar upp det mesta
släpper sedan ut vaxet i en spann kallt vatten (det är en hel del "grums" kvar) och sedan smälter jag om det till block (ga mjölkpaket el liknande)
Detta fungerar till ett mindre antal kupor/ramar då det inte är någon snabb process...

ramarna har jag kört i en gammal tvättgryta med lut...
« Senast ändrad: 02 feb-11 kl 10:38 av micke_osd »
Invintrade och klara, burkat klart i kartong.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 02 feb-11 kl 10:49 »
Ta kontakt med dit lokala bi odlar föreningen så kanske de kan hjälpa dej.

Vissa har vax smältar dagar som man hjälps åt och har redskap , ångpanna vatten / lut bad att låna.

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 02 feb-11 kl 18:58 »
En solvax smältare fungerar bra till att smälta ur ramar med.Det finns bra länkar med ritningar om du söker på google.
Själv har jag delat ett 200l.oljefat på längden, målat med svart färg inuti.
svetsat ihop en ram av armeringsjärn och lagt ett rostfritt nät maskvidd 2mm på ramen.
Ramen ska ligga ca 5-7cm från botten,lägg iramarna och lägg över en glas skiva.Ett litet hål i ena gaveln så rinner vaxet ut.Fatet bör stå på lämpliga träbockar som lutar mot solen.                         vips så har man en solvax smältare.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #5 skrivet: 02 feb-11 kl 19:08 »
När du har fått vaxen ur ramarna , kan du värma upp det med vatten och sedan hälla det i gamla mjölk och juice förpackningar

När det har stelnat så har smutsen skiktat sig och lagt sig vid bottnen , det är bara att skrapa bort så är vaxen ren.  ;D

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Bullen79

• Småland
« Svar #6 skrivet: 06 feb-11 kl 13:23 »
Ingen som har koll på ursmältaren från Bitidningen? /PH

Lindell

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 06 feb-11 kl 21:56 »
Här har du länken till bitidningen!! Tema: Återvinning av vax.
http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/767/BT10-08.pdf

Dela detta:

* Inloggade just nu

323 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser