Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finns bara elelement, vad är billigaste ved/pellets att installera?  (läst 5084 gånger)

Vilse

• Gäst
Rubrikens fråga säjer väl allt? :)

Vad har ni andra gjort/ska göra?
Ved eller pellets?

Dra rör rakt ut genom väggen eller hela vägen upp o ut genom taket?

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
En större pelletskamin, gärna med externt förråd och möjlighet till vedeldning när du är hemma.

Exempel:
http://www.ecotec.net/pages/tyr_6.html

(Jag har ingen aning om den är bra, men det verkar helt klart intressant. Garanterat INTE billigast.)
« Senast ändrad: 30 jan-11 kl 14:25 av sɹǝpuɐ »

ca

Pellets är naturligtvis billigaste lösningen även om en tyngre vedeldstad (Kakel-eller Täljstensugn på minst 1200 kg) i viss mån kan konkurrera. En vanlig bras eller gjutjärnskamin slutar ge värme då brasan brunnit ut och även om du är idog eldare är det svårt att hålla liv i kaminen mer än 10-12 tim/dygn vilket innebär att elradiatorerna måste ta över halva dygnet. En pelletskamin håller konstant värme dygnet runt om du vill och till under halva kostnaden mot el. Mysfaktorn i en pelletskamin är dock rejält distanserad av den lugna vedbrasan men sålunda t.o.m billigare än om du finge veden gratis och eldade den i en braskamin. Idealet vore naturligtvis att ha båda sätten, dock då inte i nån kombikamin (som kan liknas med en bäddsoffa:det går varken att ligga eller sitta skönt i den) utan i separata eldstäder. De tyngre eldstäderna kan fungera hyfsat om huset är välisolerat och inte för stort. De brukar inte ge ifrån sig mer än 2-3 kw i effekt under de 10-15 timmar som eftervärmen ger.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
Ved! billigast att installera både som kamin och panna
men sen måste man ju ha tillgång till bränslet, utrustningen och tiden att jobba med veden oxå.

Mitt tips är Kakelugnspannan, som kan beskrivas som en modern kakelugn med inbyggd accumulatortank och möjlighet till ett vattenburet distrubutionssystem för värmen, finns både ved och pelletseldad, jag har bara erfarenhet av den vedeldade, fungerar bra, effektiv, lättinstalerad

Det finns en möjlighet att installera en pelletskamin utan "skorsten" KPM Mysinge/Drag har jag för mig lösningen heter med endast en fläkt utanpå väggen(lika dyrt som en skorsten- men man sliper takstege osv.)  Den största fördelen jag ser med denna lösning är att den passar bra för "gör det själv "installation i hus med regel eller plankstomme. Borde innebära en snabb och enkel installation utan att behöva gå igenom nått bjälklag med skorstenen.

"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
Pellets är nog bekvämast/billigast att installera , men dyrare än ved sett till bränslesortiment (bortsett från rådande vedpriser)  ;)

Har du egen ved?, så är svaret ganska givet vad du bör satsa på - rent ekonomiskt

_ingemar_

vilken vägg hade du tänkt å dra ut skorstenen  ???
är det en gavel & nära mitten/ nock så ser det inte så tokigt ut med en pipa på utsidan, det kan se konstigt ut mitt på en långsida att det sticker upp en pipa långt över takfoten

torbjorn

• Medelpad
Ta också en funderare på hur mycket bjälklaget håller för där kaminen ska stå. Om det är vekt (och man inte är beredd att bryta upp golvet och göra ett riktigt fundament) så är det nog olämpligt att ställa dit en tung gjutjärns- eller täljstenskamin som dessutom ska ta upp skorstenens vikt, då är det säkrare med en lätt plåtkamin och så får man finna sig i att den inte kan lagra någon värme och kanske har kortare livslängd än de tyngre konstruktionerna.

Har man möjlighet att välja så anser jag att man definitivt ska dra upp skorstenen genom taket. Visst blir det kanske lite mer jobb att få till genomföringen jämfört med att dra ut den genom väggen, men å andra sidan slipper man besväret med att staga upp ett rör som går på sidan av huset. Numera krävs det att en skorsten ska gå upp en meter över taknocken och om den går upp bredvid takfoten blir det ett direkt löjligt långt rör som sticker upp över taket i så fall. Kan man dra ut den mitt på en gavel kanske det ser något bättre ut.

Andra fördelar med att dra upp skorstenen genom taket är att man får större frihet i att placera kaminen på lämpligt ställe, man är inte tvungen att ha den intill en yttervägg. Samt att draget brukar bli bättre och sotningen enklare om man bara har ett enda rakt rör upp från kaminen.

Om huset är litet och relativt välisolerat så kanske man kan klara sig med enbart elvärme till att börja med utan att det blir orimligt dyrt.

Tacitus

• Ångermanland
En tung eldstad är onödigt trög om du inte eldar i den minst dagligen (helst flera ggr per dag), det går åt mycket värme innan stenen är "mättad" och börjar att släppa ifrån sig värme medan järnspisar reagerar fortare.
Eldar man hårt i en plåtkamin så att åtminstone delar av den är körsbärsröda så ger den rejält med värme på stört...

Pellets har ju den fördelen att den kan starta och stoppa själv med termostatstyrning, finns tom möjlighet att starta och stoppa kaminen på avstånd med din mobiltelefon.

Det finns ju även vattenmantlade pelletskaminer som kan utnyttjas ihop med element för att få bättre spridning av värmen.

pyromanen

• Gäst
Har du skog eller tillgång till billig ved från nån granne eller dyl?  blir du lycklig av att hålla på med ved eller är det jobbigt och tar tid från nåt du mycket hällre vill?  Viktiga frågor för att hitta rätt svar på din fundering.

Pellets är mindre jobb för dig, men det måste köpas och priset kan bli annorlunda i framtiden när det kanske blir mer efterfråga på skogsråvara till allt möjligt, i alla fall styr du inte över priset själv och är beroende av att kunna köpa pellets. 

Existens?

• Gäst
Men går pelletsen upp i pris, så kommer ju veden att göra det också. Annars är ju dom som säljer ved inte så klyftiga.. :)

Vilse

• Gäst
Vet inte vad man ska säja,,när jag köpte hus sist i sverige så skulle man INTE köpa hus med panna utan bara hus med direktel.
Idag vill alla som har direktel ha annat då priserna på det vi rekommenderas använda inte gynnas/hålls efter av staten.

Som det ser ut så ska man ha en panna i källaren och direktel och värmepump och pelletskamin och vedspis i köket??
Man ska ha så alltså ha något man kan elda både pellets och ved för att hålla elpriset nere på vintern och en luftvärmepump?
hängslen och bälte.

Beräknad årsförbrukning 16.400 kwh.
Men då har dom inte bott här hela året och värmen har varit nerskruvad till ca 14 grader efter at dom flyttat ut.
Jag har skruvat ner till 12 grader eftersom jag inte har jobb.

Neiklot

• Gäst
Pelletsbrännare är billigare att installera och relativt lätt också.

Men pellets är dyrt och har du ett dåligt isolerat hus är det nästan (bara nästan) samma uppvärmningspriser som el.

Ved är dyrt att installera men billigare att bruka. :)

(Men nu ska du kanske ha en kamin? Och då är priserna ungefär detsamma)

Ska du sätta in en kamin så kosta på den! Det är bättre med en effektiv dyr kamin än en billig skitkamin.

Ang. ved kontra pelletspriser så är det industrin som producerar pellets, ved kan man hugga själv (eller köpa hos grannen)... Ungefär som att köpa mjölk från bonden eller mjölk från Arla.

ersam

• -
Upplever detta som bra priser på grejerna: http://billigtvvs.se/

Nån som har erfarenhet av billigtvvs?

torbjorn

• Medelpad
När den beräknade årsförbrukningen av el inte är större än 16400 kWh så tycker jag nog att du inte behöver ha någon panik med att få in en kamin med det snaraste, då kan du gott betala vad elvärmen kostar resten av den här vintern och göra installationerna för ved- eller pelletseldning under våren eller sommaren när det är bra väder och inte gör så mycket att du har hål i taket ett tag. Och det skadar inte att ta tid på sig för att göra grundliga marknadsundersökningar.

Innan du köper en kamin eller liknande, kolla om kommunen ställer några särskilda krav på miljögodkännanden för eldstäder i ditt område. De flesta kommuner kräver detta bara inom områden med detaljplan (kallades förr "stadsplanerat område") men det finns visst en del som har börjat ställa sådana krav överallt numera.

Att dra in ett fullständigt system för vattenburen värme blir dyrt, det gör man nog bara om man ändå sätter igång att helrenovera huset.

Ulric Eriksson

• Gäst
Men går pelletsen upp i pris, så kommer ju veden att göra det också. Annars är ju dom som säljer ved inte så klyftiga.. :)

Och då blir det en ännu bättre affär att göra sin egen ved. :)

pålle

• Gäst
Och då blir det en ännu bättre affär att göra sin egen ved. :)
Det förutsätter ju att man har råvaran . :)

Vilse

• Gäst
Det här med råvaran.
Jag hade down-under ingen egen ved utom sista året då det togs ner ett antal jättepopplar.
Under nästan 9 år så levde jag på att ta allt jag hittade i ved året runt.
Ett par plankor längs vedkanten, stanna och in i kombin med dom.
Sen så visste jag om några arbetsplatser där man bygde kök och där hade dom en skräpbits container man fick ta ur.
Jag fick ihop rätt bra med ved under sommaren för att hålla igång braskassetten dygnet runt under 2 månader.

Utan att för den skull vara "sopgumma",,utan bara ta för sej när det fanns något.

Dela detta:

* Inloggade just nu

436 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser