Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avknipsade stjärtfjädrarna, vid gumpkörteln. VILL AGERA SNABBT!  (läst 2728 gånger)

Lyckliga Höns

• www.lyckligahons.n.nu
    • Skåne
    • Lyckliga Höns
Hej!

Har en liten blommehöna som har fått ungefär 6 stycken av sina stjärtfjädrar (närmast ryggen) "avknippsade", bara stumpar kvar.
Det är en annan liten höna som går efter henne ibland och rätt som det är hackar hon till.
Tog upp blomman idag för att undersöka - en av fjäderstumparna hade en bloddroppe längst ut och jag tänkte... oh no.. detta kommer att trigga dem..
Hon är inte alls bar eller sårig.  Men vill inte att det ska gå så långt - vill agera snabbt!

Jag vet vilken höna det är - är det lönlöst att försöka att få henne att sluta genom att smörja blomman med tjära? Hon är "ung", född oktober om det kan spela någon roll.
Eller säger eran erfarenhet att hon bara fortsätter till nästa? Är hackaren ett lost call?!
Vad är det som får dem att hacka?! Hörde någon om saltbrist... men våra får varierad kost med både vitaminer och mineraler...

Skånska Blommehöns, Derco/derco, Sussex, RIR, Isbar, Dvärg Kochin, Chabo, Dvärg Silkes, Maran
Har hönsuppfödning i mycket  liten skala med fokus på djurens välmående.

Fuglemakeren!

• Norge
Du kan klippa till en sadel, gärne blå eller grön, av fleece för omedelbart skydd i alla fall. Eller sätt henne för sig själv över natten.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Åh, vilken fin sadel :) !

En av mina hönor fick före jul ett sår, och jag vet ju hur nyfikna höns är, så jag skiljde av hönan för att inte de andra hönsen skulle nyfikenhets-hacka i såret. Hönan fick bo inne hos getterna, hon åt av kraftfodret när getterna inte såg, sov på mjölkbordet eller båskanterna, och värpte ägg i en av hökrubborna. Hon bodde kvar där ett tag efter att såret läkt, och sen en dag vandrade hon tillbaka till de andra hönsen när dörren var öppen. Nu är det ingen som hackar henne.
Så låt du din höna läka i lugn och ro, om du inte kan sätta på henne en sadel, förstås.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Jennyt

• Västergötland
Får hönsen ordentligt med havre?..... det är ett fett i havre som gör att de kan hålla fjäderdräkten i fint skick.... om de inte får tillräckligt vill de gärna sno fett från någon annans fettkörtel ::)

..... jag hade nog valt att kladda på den hackade hönan något som smakar illa.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Lyckliga Höns

• www.lyckligahons.n.nu
    • Skåne
    • Lyckliga Höns
Hon är inte direkt kackad... stjärtfjädrarna har bara blivit avknippsade. Har köpt ett spray som innehåller tjära (är till för sårbehandling på hästar). Verkar fungera bra. Hoppas hoppas att hon blir lämnad i fred.
Skånska Blommehöns, Derco/derco, Sussex, RIR, Isbar, Dvärg Kochin, Chabo, Dvärg Silkes, Maran
Har hönsuppfödning i mycket  liten skala med fokus på djurens välmående.

Jennyt

• Västergötland
Perfekt....när en av mina hönor hade ett sår smörjde jag det med hästsalva... sån med tjära.... funkade suveränt ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Wildvittra

• -
Du kan klippa till en sadel, gärne blå eller grön, av fleece för omedelbart skydd i alla fall. Eller sätt henne för sig själv över natten.

Hej, vilken fin sadel! Har du nån bra bild så man ser hur den är gjord? Har tänkte göra en jag också!  :)
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

hazybabe

• Skotska tjej förälskade i sverige.
    • Södermanland
Om hönorna är där och plocka på den vilket kan har gjört att hönan fick ett kallfläck kan det beror på järnbrist ge de blodpudding så blir det slut på fjäderplockande och det finns lite fett i blodpudding om det skulle var problemet men det låter som fjäder plockande.
Livet är Kärlek. Frågan är om du är värd mitt kärlek och en del av mitt liv?

lady jack

• Blekinge
    • boasjö.se
har även jag problem med kala hönsrumpor.  är i full gång och provar alla bra tips här på forumet... men  - vad är det för spray/salva med tjära som ni beskriver? skulle vilja vara väl förberedd och ha den stand by ifall inget av det andra hjälper...

tack  :D
skånska med sambo i den blekingska skogen... renoverar gammal gård, odlar ekologiskt och strävar efter att bli självförsörjande....
delar tillvaro med tre katter, tre dvärggetter och ett gäng skånska blommehöns...
www.boasjo.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

255 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser