Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  duvor bland höns  (läst 2221 gånger)

Kista

• Gäst
duvor bland höns
« skrivet: 30 jan-11 kl 22:43 »
Går det att ha duvor med höns?
Hur vanligt är det med "gulknopp" och vad är det för något?

Alba

• Södermanland
SV: duvor bland höns
« Svar #1 skrivet: 30 jan-11 kl 23:48 »
Trikomonas kallas "gulknopp". Det är en encellig parasit som lever i slemhinnorna i mun, svalg och kräva. Det är mer eller mindre vanligt förekommande hos stadsduvor, och det har även förekommit utbrott på finkfåglar (grönfinkar) på sista tiden. Parasiten yttrar sig genom att gulaktiga "knoppar", eller "flak" bildas i mun och svalg på fågeln. Det luktar illa. Fortsätter det obehandlat växer knopparna/flaken ut och fågeln får allt svårare att svälja och svälter till slut ihjäl. Det är mycket smittsamt. Vissa fåglar kan vara nästan symtomfria men ändå sprida smittan. Smittan sprids från fågel till fågel t ex genom att en vuxen duva matar sina ungar, eller genom vattenkoppar, eller tappade frön med en smittad fågels saliv. Parasiten behöver fukt för att spridas. Sjukdomsförloppet kan gå mer eller mindre fort. Jag har sett en symtomfri ungduva smitta 3 friska duvungar vilka insjuknade snabbt på bara några dagar. Parasiten växte mycket snabbt. Veterinären skrev ut Flagyl, vilket räddade deras liv. Jag vet inte vad som är gängse behandling för höns och tamduvor som drabbas. Men säkert finns en massa info om du söker. Här är en länk med lite info från SVA:
http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Vilda-djur/Allman-information-om-vilt/Fagelmatning-och-fagelsjukdomar-vid-fagelbordet/

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Dela detta:

* Inloggade just nu

294 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser