Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mysiga reden  (läst 2676 gånger)

amicat

• Skåne
mysiga reden
« skrivet: 31 jan-11 kl 12:00 »
Hej, på flera ställen här på forumet har jag läst att ni gör reden mysiga när ni vill locka fram en höna att ruva. Frågan är hur gör ni de mysiga? Jag har lagt in mycket med sågspån och 3 redägg men vad är det mer som jag borde göra för att det ska se mysigt ut?

Brokullen

• Dalsland
SV: mysiga reden
« Svar #1 skrivet: 31 jan-11 kl 12:12 »
Jag tycker att det verkar som dom uppskattar halm,ser så mysigt ut när dom ligger och plockar ett och ett halmstrå och lägger runt sig
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #2 skrivet: 31 jan-11 kl 13:10 »
Hönorna uppskattar nog och redet ligger lite mörkt och lite avskilt. Halm eller hö är jättebra!
Dv. höns, undulater & ragdoll

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #3 skrivet: 31 jan-11 kl 13:26 »
Jag har i botten spån sen massor med hö el halm och på det ett redägg.
De älskar att ligga och plocka med höet när de ska värpa.
Har också mina  så det blir lite mörkt och mysigt.
Inte så stora ingångar.
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #4 skrivet: 31 jan-11 kl 13:27 »
Har ni alltid redägg även om de inte ska ruva?
Dv. höns, undulater & ragdoll

amicat

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 31 jan-11 kl 13:56 »
Nu har jag lagt i lite halm(bara en näve, så mycket hade jag)och gjort typ dörr på reden av kartong, med en hål så att någon förhopningsvis ruvvillig dam kan gå in. Eftersom jag är ganska ny, har hönor sedan oktober, så är jag väldigt tacksam för alla era råd. Jag vet att det kanske är inte riktigt tid för kycklingar men när jag läst här på forumet så blev jag väldigt sugen på det samt att barnen tjatar så mycket. Nu får ni hålla tummar att det ska gå vägen. Har lohman och vet att de är inte ruvvilliga men har också 4 dv wyantotte och hoppas att någon av de ska vilja.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 31 jan-11 kl 14:15 »
Har ni alltid redägg även om de inte ska ruva?

inte jag i alla fall :P om jag vill att de ska börja värpa på något annat ställe så kan jag göra det. Annars ser jag ingen mening ;D

Aklejan

• -
« Svar #7 skrivet: 31 jan-11 kl 19:21 »
Mina värpreden är djupa och mörka...
Jag fyller dom med halm som jag byter ofta och fyller på vid behov...
Öppningarna är äggformade så att hönorna ska tänka ÄGG!  ;D
Om jag vill locka en höna att ruva så lägger jag flera redes-ägg i redet..
Mer som en lockande hög...lite mystiskt dolt bland halmen...långt in i mörkret..  8)
När en höna verkar intresserad så slänger jag över henne lite halm och jag har
till å med gått så långt att jag smekt med ett ägg mot hennes bröst...  ::) *Har iaf inte sabbat*
En annan grej som funkat är att lägga ett ägg framför hönan man lockat för att se om hon rullar
in det...då lägger jag dit ett till efter ett tag...å ett till...
När jag ansträngt mej så här så har det aldrig misslyckats ...
Lycka till... men passa dej så att inte alla damer hakar på !  ;D

amicat

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 31 jan-11 kl 19:32 »

Citera
Mina värpreden är djupa och mörka...
Jag fyller dom med halm som jag byter ofta och fyller på vid behov...
Öppningarna är äggformade så att hönorna ska tänka ÄGG!  ;D
Om jag vill locka en höna att ruva så lägger jag flera redes-ägg i redet..
Mer som en lockande hög...lite mystiskt dolt bland halmen...långt in i mörkret..  8)
När en höna verkar intresserad så slänger jag över henne lite halm och jag har
till å med gått så långt att jag smekt med ett ägg mot hennes bröst...  ::) *Har iaf inte sabbat*
En annan grej som funkat är att lägga ett ägg framför hönan man lockat för att se om hon rullar
in det...då lägger jag dit ett till efter ett tag...å ett till...
När jag ansträngt mej så här så har det aldrig misslyckats ...
Lycka till... men passa dej så att inte alla damer hakar på !  ;D
Jag blir helt fascinerad när jag läser detta. Jag får ju själv testa samma sak. Vill så gärna ha kycklingar men har inte just nu råd att köpa en äggkläckare.
« Senast ändrad: 31 jan-11 kl 19:38 av amicat »

Oggy

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 01 feb-11 kl 11:28 »
I mitt hönshus kan reden se ut precis hur som helst bara tuppen bestämt att det är en bra plats. Då kurrar han ihop sig och visar hur mysigt det är och vips så ligger det en höna och ruvar (har visserligen dvärgsilke )

amicat

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 04 feb-11 kl 13:53 »
Hej,
Nu fick jag som jag ville, fast hönan ville inte ligga i rede som jag har förberett utan i reden bredvid. Ho lade sig i torsdags, idag har hon varit ute bara en kort stund och ätit och sedan gick tillbaka till sina ägg. Jag har lagt framför henne tre ägg till(hon hade 4 ägg sedan igår) och hon puttade under sig de tre ägg till. Nu har uppstått ett anat problem. En höna till vill ligga bredvid henne och jag vet inte vad ska jag göra??? Ska jag låta henne vara kvar eller försöka flytta henne därifrån?

Dela detta:

* Inloggade just nu

270 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser