Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gnagare!  (läst 5566 gånger)

freeky

• Gäst
Gnagare!
« skrivet: 31 jan-11 kl 17:42 »
Hej! Mina nya, fina helsingar har en ovana att gnaga på huset, på krubban osv, fast dom har grenar att gnaga på.Hur får man dom att sluta? Och varför gör dom såhär?Någon form av brist eller har dom tråkigt?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Helsingefår
« Svar #1 skrivet: 31 jan-11 kl 17:54 »
Haha... Grattis till Helsingefåren!

Jag hade aldrig haft får som ÄTIT ELKABEL! ......innan jag fick Helsingefår.
Inte heller får som
-Klättrat över upprättstående brädstaket...
-Gått på en smal bräda från ena uthuset till det andra 2 meter upp i luften!.....
Dessutom kan dom bita folk!  vilket INGA andra fårraser gjort på de 30 år jag haft får.

Helsingefårslammen är extremt intresserade att vara högt upp, helst i foderkrubborna :(
« Senast ändrad: 01 feb-11 kl 13:40 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Luppa

• Norrbotten
SV: Gnagare!
« Svar #2 skrivet: 31 jan-11 kl 19:31 »
Rosa: Låter som trevliga får...  ::)
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #3 skrivet: 31 jan-11 kl 21:03 »
Va  ??? Är det ras relaterat. Jag som trodde det var mina kloka uttråkade gotlandslamm som säger "hitt på någe"   ;D  ;D
När vi slängde in grenar och diverse stammar från bl.a ask och tall sparades väggen.

MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

freeky

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 01 feb-11 kl 08:37 »
Haha, det här låter lovande ;D!Jamen då får vi väl hiva in mera grenar åt dom så kanske dom låter bli väggar och tak :D

freeky

• Gäst
Helsingefårslamm med avbiten svans!
« Svar #5 skrivet: 02 maj-11 kl 20:10 »
Vi har nu fått vårt första lamm, en tacka som vägde 2,8 vid födsel. Tyvärr fick hon en bit av svansen avbiten, så det blev en tripp till vet. bara ett par timmar gammal. Detta hände i onsdags förra veckan. Hon har inte haft feber och det har gått jättebra allting, men hon ser ut att ha ont i bakvagnen. Ibland går hon på frambenen nästan, som småhundar kan gör, men när hon varit igång ett tag funkar det normalt. Kan något hänt vid bedövningen? Tyckte vet. körde runt väldigt mycke med nålen i svansroten. Hon visade inga tecken på något konstigt innan vi tog henne till vet.
Sen undrar jag hur det är med tillväxten på lantraser, ska dom öka i vikt i samma takt som köttraser? Nadja vägde 4,2 imorse, så det har inte hänt så väldigt mycke jämför med dom andra fåren vi hade (texel/finullskorningar). Jag vet att lantraserna växer långsammare, så det kanske är som det ska? Hon diar och pillar i sej lite gräs och så och får komma till tackan när hon vill. Borde hon öka mer, och vad kan jag göra isåfall?

vallhunden

• Västergötland
SV: Helsingefårslamm med avbiten svans!
« Svar #6 skrivet: 02 maj-11 kl 21:49 »
Hur gammal är hon ???
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

freeky

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 02 maj-11 kl 21:58 »
Hon (lammet) är 5 dagar idag, lille snörpa.Mamman är född 08 och har haft lamm förut.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 02 maj-11 kl 22:01 »
DEt innebär att hon ökat 280g/dag. Det måste vara bra för ett Helsingefår, som jag tror är en mycket mindre ras...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

freeky

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 03 maj-11 kl 08:22 »
 :DIdag vä'gde hon 4.4 så det är ju kanon! Men svanstippen är superinfekterad, tur att vi har penicillin hemma.Det luktade APA om svansen, stackars liten :(

vallhunden

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 03 maj-11 kl 09:05 »
Kanske går att kombinera med att doppa svansen i en burk med jodipax ???

freeky

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 03 maj-11 kl 15:34 »
Ja kanske det, och försöka få ut så mycke var som möjligt. Verkar som om vet. var lite för flitig när hon sydde, hon lämnade inget hål för naturligt drennage. Men man kanske ska vika ihop och sy igen så mycke det går för att förhindra att bakterier kommer in, vad vet jag?Det känndes bara lite konstigt, men eftersom man inte har kunskaper i det där säjer man inte så mycke och litar på att dom vet vad som blir bäst. Och det var säkert det bästa sättet att göra det på, fel kan det bli ändå.Hoppas att penicillinet biter på skiten.Stackars lilla Nadja :(

vallhunden

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 03 maj-11 kl 16:16 »
Jag har aldrig varit med om att man överhuvudtaget syr när får, får svansen avbitna. Det man gör är att amputera svansbenet så att det inte sticker ut längre än skinnet,  :o så att säga...
Sen har man naturligt dränage nedåt!

freeky

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 03 maj-11 kl 16:32 »
 :)Det kanske inte är det vanliga att man åker till veterinären för en sån sak nej, men det såg jäkligt illa ut och jag tyckte att det var bäst att ta det säkra före det osäkra och se till att få det sytt, men händer det nån mer gång vetefaan, tycker det stökade till mer än gjorde nytta ???, och hon får ju stå ut med mer än kanske nödvändigt nu. Men jag ska doppa svanstippen i ljummet vatten med en skvätt Jodopax ett par gånger om dagen, ge henne penicillinspruta i 7 dagar och lägga på spensalva(är väl penicillin i det med) på tippen så det vore väl fanken om det inte ska bli bra!
Det är ju vårt första lilla Helsingelamm, kunde jag skulle jag lägga in en bild på henne, men jag får alltid meddelandet att bilden är för stor när jag försöker lägga in nåt här på forumet >:( och vet inte hur jag ska bära mej åt för att få till det.

freeky

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 06 maj-11 kl 08:46 »
Jag blir GALEN!!!Svansen hade läkt jättefint,. men inatt har tackan bitit av en bit igen!Hon får gå till dom sälla jaktmarkerna i höst >:D, inget att avla på >:D >:D >:D

vallhunden

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 06 maj-11 kl 09:22 »
Är det TACKAN som biter av svansen på ungen :o :o
Det var det jävligaste >:D

Birgit

« Svar #16 skrivet: 06 maj-11 kl 12:16 »
Citera
men inatt har tackan bitit av en bit igen!

Hur vet du att det är tackan? Såg du det? Att en tacka kan bita av svanstippen när hon slickar rent ett nyfött lamm, det händer, även öron stryker med ibland. Men att efter nästan en vecka ge sig på den igen verkar helt orimligt. Det är inte som så att tackan och lammet står trångt och tackan ställt sig på svansen?
Dessutom skrev du att svansen luktar pyton? Knappast något en tacka knaprar frivilligt på. Varför ska man slakta en tacka på indicier som dessutom är helt orimliga? Hon har ju lammat förut, utan problem?

freeky

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 06 maj-11 kl 18:03 »
Jag vet inte om hon bitit av svansen nej, det har du rätt i Birgit, men tippen är borta och det var bara dom 2 i boxen, inte alls trångt på något sätt, men det kan kanske ha blivit ett stressmoment för tackan att dom varit instängda i egen box och dom andra kunnat gå ut utan dom. Nej, fasen, det har gått bra dom andra nätterna, så varför skulle det svänga nu?
Tippen hade läkt ihop, jag fick bort det mesta av varet och gjorde som vallhunden sa, doppad svansen i ljummet vatten med Jodopax morgon och kväll, och hade på spensalva och gav henne penicilin så inflamationen var hävd, det luktade inte apa längre.
Min tanke att ta bort tackan kom ifrån att hon var på svansen stup i ett, och att lillsnörpa har underbett. Men, jag var så besviken och förbannad i morse, och nu känns det annorlunda. Vi fortsätter pyssla om svansen och ge henne penicilin och hoppas på att det går bra. Tackan ska få en chans till ;) ;)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #18 skrivet: 06 maj-11 kl 19:17 »
Fast... Helsingefåren (i alla fall mina) biter på det mesta dom kan stoppa i munnen.
Vet att jag berättat tidigare här att dom tuggade upp elkabeln till "utejulbelysningen" man får också akta fingar och en besökare blev biten i "baken" av baggen :P

Nån som vill köpa?  ;D
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

freeky

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 06 maj-11 kl 19:49 »
Jag stod och tittade på gänget nu ikväll, dom kan faan inte låta bli lilla skruttans svans!Vad ska jag göra? Separera henne från mamman och ha henne ensam i en box?Låta bli att göra något alls? Strypa dom som är på hennes svans o:)?Ta bort skruttan? Hjälp mej med råd,är ni snälla!Veterinären tyckte att vi skulle ta bort henne men va fasen det känns ju så dumt, det är ju inte hennes fel att tackorna är knäppa >:D.

Dela detta:

* Inloggade just nu

265 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser