Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Linoljefärg som inte torkar  (läst 18804 gånger)

Blåtåtel

• Västerbotten
Linoljefärg som inte torkar
« skrivet: 01 feb-11 kl 09:59 »
Jag har gjort en första provmålning med linoljefärg på en hylla (Gysinges 15 % grön umbra, superfin!) och lyckats bra med 90 % av ytan. Där jag målat liiite för tjockt är det ännu blankt efter över en vecka. Finns det hopp om att det går in till slut? Kan jag målad ett andra supertunnt varv ändå? De blanka fläckarna är inte kladdiga.
S med döttrarna S (2007) och R (2010)

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
SV: Linoljefärg som inte torkar
« Svar #1 skrivet: 01 feb-11 kl 10:16 »
Nu är inte jag någon expert, men jag har nyligen målat väggar, golv och tak med linoljefärg här hemma. Jag skulle inte tro att blankheten betyder att färgen inte torkat, utan bara det att färgen blir blankare när det är tjockare lager. När du målat 3 tunna lager, så kommer allt att vara jämnblankt.....är min gissning. Det blir liksom blankare och blankare för varje lager man målar har jag upplevt.
Malin

Blåtåtel

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 01 feb-11 kl 10:23 »
Nu är inte jag någon expert, men jag har nyligen målat väggar, golv och tak med linoljefärg här hemma. Jag skulle inte tro att blankheten betyder att färgen inte torkat, utan bara det att färgen blir blankare när det är tjockare lager. När du målat 3 tunna lager, så kommer allt att vara jämnblankt.....är min gissning. Det blir liksom blankare och blankare för varje lager man målar har jag upplevt.

Aha! Det låter rimligt. Då ska jag måla ikväll igen. Tack för svar!  :)

Blåtåtel

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 03 feb-11 kl 18:51 »
Nu har jag målat igen och det gick bra. Diagnosen var korrekt.  ;)

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
« Svar #4 skrivet: 03 feb-11 kl 19:50 »
Vad bra, jag stod faktiskt och funderade över hur det gått för dig tidigare idag när jag målade lister... :)
Malin

ersam

• -
« Svar #5 skrivet: 07 feb-11 kl 16:25 »
Du kan ju alltid ta bort det tjocka med exempelvis en kniv och torka av med lite lacknafta. Slipa lite och lägg ett nytt lager. Det är inte fel att köra en slipning med fint papper före sista strykningen. Resultatet brukar då bli bättre.

Blåtåtel

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 08 feb-11 kl 12:00 »
Du kan ju alltid ta bort det tjocka med exempelvis en kniv och torka av med lite lacknafta. Slipa lite och lägg ett nytt lager. Det är inte fel att köra en slipning med fint papper före sista strykningen. Resultatet brukar då bli bättre.

Det var inte så tjockt att det behövde tas bort. Nu har jag målat andra varvet tunnt, och det blev bra. Återstår slipning och sista varvet. Det blir ursnyggt! Nu funderar jag på nästa målningsprojekt, allt blir snyggare med 15 % grön umbra!  :D

Cat

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 11 feb-11 kl 18:59 »
Grön umbra is the shit!  ;D Själv har jag 15% grön umbra på listerna i sovrummet, ca 30% i kökstaket, 5% på sängram, nattduksbord och byrå. nyfiken på hur det ser ut? kolla in www.malarns.blogspot.com En annan färg som kom till som jag tyckte var sååå snygg är att man blandar ut svart pigment med vitt(just nu kom jag inte ihåg vad för svart det var) blir fattigmansblått.  :D En oerhört fin färg! Samt att linoljefärg är underbart! Målar numer nästan allt med linoljefärg.

Cat

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 12 feb-11 kl 16:30 »
bensvart med vitt det bir grymt snyggt.  :D

Yngve-Frej

• Södermanland
    • Sandbender
« Svar #9 skrivet: 14 feb-11 kl 09:01 »
Kimrök med vitt brukar få en dragning till kallt blått, typ stålblått.

Linoljerfärg kan ta lång tid på sig att torka, särskilt om det är annan färg under. Allt blir matt till slut även om det tar nån månad. Men naturligtvis inte om man använder linoljefärg med nästan bara linolja och nästan ingen terpentin.
Bor på Södermalm och har en liten jordbruksfastighet i Ådalen på 4 he.

bua

« Svar #10 skrivet: 14 feb-11 kl 10:49 »
Linoljerfärg kan ta lång tid på sig att torka, särskilt om det är annan färg under. Allt blir matt till slut även om det tar nån månad. Men naturligtvis inte om man använder linoljefärg med nästan bara linolja och nästan ingen terpentin.

Det tror jag inte stämmer. Terpentinet är väl tillsatt för att underlätta att stryka tunt tunt och avdunstar under torkningen. Målar man lika flödigt med ren linolja som med linoja+terpentin blir det ett tjockare lager olja och då blir det naturligtvis blankare. Så det går mycket väl att få det lika matt med ren linolja om man är noggrann. Dessutom är det betydligt miljövänligare utan terpentin.
Blandar man i mer pigment blir det också mattare men då är pigmentet inte lika bundet utan om man skrubbar ytan kan en del pigment försvinna.

Blåtåtel

• Västerbotten
« Svar #11 skrivet: 14 feb-11 kl 15:58 »
Jag använder inget terpentin alls, det tar bort vitsen med färgen tycker jag, som vill ha miljövänlig målarfärg. Nu har jag målat den andra sidan supertunnt, så jag har nog fått in snitsen. Ska bli riktigt skönt när hyllan är klar, för nu ligger dotterns alla ytterkläder på golvet i hallen.  ::)

Joah

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 15 feb-11 kl 10:10 »
Det tror jag inte stämmer. Terpentinet är väl tillsatt för att underlätta att stryka tunt tunt och avdunstar under torkningen. Målar man lika flödigt med ren linolja som med linoja+terpentin blir det ett tjockare lager olja och då blir det naturligtvis blankare. Så det går mycket väl att få det lika matt med ren linolja om man är noggrann. Dessutom är det betydligt miljövänligare utan terpentin.
Blandar man i mer pigment blir det också mattare men då är pigmentet inte lika bundet utan om man skrubbar ytan kan en del pigment försvinna.
Terpentinet tunnar ut färgen och gör den lättare att stryka ut i tunna lager men eftersom färgen blir tunnare så suger den också lättare in i träet, varav det torkar snabbare.

ersam

• -
« Svar #13 skrivet: 15 feb-11 kl 15:03 »
En jag pratade med som jag upplever kunnig hävdade att terpentin och lacknafta kemiskt har likvärdiga egenskaper. Skillnaden är att det ena är från växtriket och det andra petroleumbaserat. Stämmer detta påstående eller finns där andra skillnader som är att beakta?

malarmaster

• Småland
« Svar #14 skrivet: 15 feb-11 kl 18:19 »
lacknafta o balsamterpentin har inte samma egenskaper.Lacknafta bör aldrig användas till linoljefärg då den fördärvar filmbildningsegenskaperna hos linoljan.det resulterar i längre torktider samt att hållbarheten blir sämre.
Ser också att en del i tråden använder terpentin till spädning viket är rätt men till slutstrykning späds linoljefärg aldrig.
Man börjar alltid med en förtunnad färg i botten,lite fetare till mellanstrykning samt oförtunnad till slutstrykning.
varför man målar så är att för att nästa färgskikt skall fästa måste den vara fetare än föregående.
Vet att en del nutida färgtillverkare inte upplyser eller bryr sig om detta men det traditionella sättet är som jag beskriver. Ulf

ersam

• -
« Svar #15 skrivet: 15 feb-11 kl 21:43 »
Hittade den här: http://www.linoljefarg.se/Linoljefarg/Terpentin%20och%20andra%20l%F6sningsmedel.pdf

Men slutstrykning med ospädd linoljefärg torde väl ge den filmbildning man eftersträvar även om man "råkat" måla med lacknaftespädd färg?

malarmaster

• Småland
« Svar #16 skrivet: 16 feb-11 kl 07:28 »
det går givetvis att stryka outspätt ovanpå en lacknaftespädd o få "normala egenskaper".
Det finns ju ny forskning om linoljefärger och kemin och den stöder i hög grad traditionalisterna.
300 års erfarenhet går inte att sopa under mattan.Tyvärr tappade måleribranschen stora delar av denna kunskap sedan modernare färger kommit(började på 50-talet) men linoljan är på stark frammarsch.
Det har ju visat sig att de modernare produkterna inte håller måttet över tid. Ulf

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #17 skrivet: 16 feb-11 kl 07:53 »
det går givetvis att stryka outspätt ovanpå en lacknaftespädd o få "normala egenskaper".
Det finns ju ny forskning om linoljefärger och kemin och den stöder i hög grad traditionalisterna.
300 års erfarenhet går inte att sopa under mattan.Tyvärr tappade måleribranschen stora delar av denna kunskap sedan modernare färger kommit(började på 50-talet) men linoljan är på stark frammarsch.
Det har ju visat sig att de modernare produkterna inte håller måttet över tid. Ulf
Vad glad jag blir av att läsa detta! :D Mer linolja åt folket!
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

ersam

• -
« Svar #18 skrivet: 16 feb-11 kl 08:29 »
Ett problem med linolja och linoljefärg - tycker jag - att man har noll koll på kvaliteten på oljan. Det borde finnas något system för att få veta renhet och annat. Eller är det alltid som man säger att man får det man betalar för? Är en budgetolja på Jula per automatik sämre än en dyrare på målerifirman?

gopo

« Svar #19 skrivet: 16 feb-11 kl 08:55 »
Torktiden beror på flera saker, dels hur tunt man målar, dels vilket pigment som används. Jag målade en gång en burk med marinblå, den täckte dåligt men torkade snabbt, sen målade jag en annan burk med kromoxidgrön, den täckte mycket bra, men det tog evigheter att torka.

Angående kvalite på linolja så är det enligt flera målarexperter ungefär som vin. Om sommaren varit varm och linet växt bra blir också linoljan bättre, om linet växt dåligt så påverkar det kvaliten på linoljan. Därför är det svårt att ha tydliga kvalitetsmärkningar på linolja. Men generellt är linoljan bättre nu än för 20 år sen oavsett var du köper den. Jag föredrar förstås rå kallpressad linolja, men om den används till färg är kanske kokt linolja bättre!

Vill man läsa på om linolja  finns en bok som heter Historiska linoljefärger av Kerstin Karlsdotter Lyckman. Hon har ett företag som hon kallar Färgarkeologen www.fargarkeologen.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

311 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser