Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bevattning av 1 hektar  (läst 27302 gånger)

louise

• Gäst
SV: Bevattning av 1 hektar
« Svar #80 skrivet: 22 feb-11 kl 15:23 »
http://www.jula.se/tradgardspump-53-l-min-800-w-137321

Nu har jag läst på lite om rörbrunnar och det kan man väl tänka sig att det är. Isåfall verkar det som att man kan köpa ovanstående pump hos Jula för 800 spänn. Det är ju det absolut billigaste sättet att kolla om brunnen alls ger nåt vatten. Jag fattar inte vad den där pumpen ger för tryck, och om man vågar koppla dropplist till den.

louise

• Gäst
« Svar #81 skrivet: 22 feb-11 kl 16:08 »
Äsch, nu har jag tänkt lite till.

Brunnsgubben som var här pratade om att saker rostade sönder och ramlade ihop såna brunnar och det är troligen därför  de övergivit den. Å nog fan är det rostigt det lilla jag ser. Finns det nåt sätt att få upp det? Eller ligger grejerna inte så ivägen som man tror?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #82 skrivet: 22 feb-11 kl 20:11 »
http://www.jula.se/tradgardspump-53-l-min-800-w-137321

Nu har jag läst på lite om rörbrunnar och det kan man väl tänka sig att det är. Isåfall verkar det som att man kan köpa ovanstående pump hos Jula för 800 spänn. Det är ju det absolut billigaste sättet att kolla om brunnen alls ger nåt vatten. Jag fattar inte vad den där pumpen ger för tryck, och om man vågar koppla dropplist till den.

Det står ju lyfthöjd 40 m, och det innebär att den, under något visst förhållande kan lämna 400 kPa / 4 bar (dvs att tryckskillnaden mellan sug- och trycksida är 4 bar). Ta kontakt med Jula och fråga om de har några närmare data för den, t ex en tryck-flödes-kurva.

Jag skulle gissa att den lämnar 53 l/min vid 4 bar, att trycket vid flöde = 0 är ungefär 8 bar och att flödet vid tryck = 0 är ungefär 100 l/min. Det verkar ganska sannolikt, om man räknar med formeln jag angav i http://www.alternativ.nu/index.php?topic=102673.20 så får vi för 4 bar och 53 l/min en nyttig effekt på 347 W. Om då pumpmotorn drar 800 W från elnätet så blir totalverkningsgraden 43 % och det verkar inte helt orimligt.

louise

• Gäst
« Svar #83 skrivet: 22 feb-11 kl 21:46 »
Hur många bar menar du att den ger när den pumpar sina 53 l/min?

Jag somnade på fysiklektiorna, så räkna inte med att jag begriper några formler, än mindre att jag kan använda dem;)

torbjorn

• Medelpad
« Svar #84 skrivet: 22 feb-11 kl 22:36 »
Hur många bar menar du att den ger när den pumpar sina 53 l/min?

Jag somnade på fysiklektiorna, så räkna inte med att jag begriper några formler, än mindre att jag kan använda dem;)

Jag gissar på 4 bar då. Under förutsättning att trycket på sugsidan är lika med noll. Vill du ha dubbla trycket vid samma flöde kan du för all del seriekoppla två likadana pumpar.

louise

• Gäst
« Svar #85 skrivet: 22 feb-11 kl 23:56 »
har du nån magisk tabell för hur högt tryck det kan bli ute vid bevattningsstället också?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #86 skrivet: 23 feb-11 kl 20:17 »
har du nån magisk tabell för hur högt tryck det kan bli ute vid bevattningsstället också?

Det beror ju på rördimension, längd osv.

louise

• Gäst
« Svar #87 skrivet: 06 mar-11 kl 11:27 »
Jag verkar redan ha löst det, kanske. Med droppslang istället. Mina hushållbrunnar vågar jag inte ta ut mer än 0,5 kubik i timmen, så det är ändå inte aktuellt att få ut större mängd. Då kan jag odla ett litet testområde. När det är dags för ett helt hektar måste jag ha en damm, för 0,5 kubik /h räcker inte.

louise

• Gäst
« Svar #88 skrivet: 06 mar-11 kl 11:33 »
Fast ditt tips är ju bra! Sen, när jag har dammen. Tack tack:-)

Geo-Vant

• Vatten och vattenbrunnar
    • -
    • Vatten och brunnsproblem
« Svar #89 skrivet: 06 mar-11 kl 22:20 »
Räknar på bevattningslösningar här och måste eventuellt köpa en ny pump som klarar 8-10 bar. Brast ut i vansinnesskratt nyss när jag såg en prisuppgift på 26500 spänn.

Nån som har tips på återförsäljare och pumpar med vettig kvalitet? Och nåt som är billigare, eller kostar en sån pump alltid så jävla mycket?

Det låter DYRT! Var ska du ta vattnet ifrån? Hur stort linjärt flöde behöver du (hur många liter/minut)?

//Danny
Vi är proffs på vattenbrunnar och vattenproblem. I mån av tid ska vi försöka att ge tips om hur man får ordning på sin vattenbrunn om den har problem eller på vattenproblem. Tipsen vi ger är sådant man kan göra själv om man är lite händig. Både företag och privatpersoner använder vår hemsida.

louise

• Gäst
« Svar #90 skrivet: 14 mar-11 kl 20:13 »
Damm är ett jävla meck å bygga och jag börjar fantisera ihop vattentorn istället. Är det nån realistisk idé att ha nån sorts cyllindrar där man kan samla regnvatten och leda ner stuprör i (från ladan som är hög och stor)? Hur skulle nåt sånt vara konstruerat för att hålla?

trädman

« Svar #91 skrivet: 15 mar-11 kl 21:43 »
Damm är ett jävla meck å bygga och jag börjar fantisera ihop vattentorn istället. Är det nån realistisk idé att ha nån sorts cyllindrar där man kan samla regnvatten och leda ner stuprör i (från ladan som är hög och stor)? Hur skulle nåt sånt vara konstruerat för att hålla?

I mindre skala kan det säkert fungera till droppslang. Ska du vattna större arealer går det åt ett rejält "vattentorn". Begagnade tankar går säkert att få tag på till relativt låg kostnad. Är de så stora att de inte går att transportera på väg (maxhöjd 4,5 bredd max 3,1 utan dispens) blir nog nermonteringen, uppmonteringen och transporten lätt dyrare än ett dammbygge. Det fanns tidigare militära dukdammar att köpa (billigt) hos BJM (www.bjm.se). Minns inte storleken nu, men med en sådan slipper du läckage genom dammvallen.

louise

• Gäst
« Svar #92 skrivet: 16 mar-11 kl 12:29 »
Ja, nä, suttit här och räknat på volymer. Och det gååår ju inte med ett torn, jag behöver flera tusen kubik. Det skulle isåfall vara som en övergång, typ steg 2 i utökningen. Då måste tornet ändå kunna hålla.. kanske 700 liter.

Miljoner tack för duk-tipset! Enligt LRF kostar duken 50 kr /m3 ungefär, asdyrt alltså. Här är ju inte lerjord så jag ska nog räkna med att behöva en duk.

Existens?

• Gäst
« Svar #93 skrivet: 16 mar-11 kl 13:31 »
Då måste tornet ändå kunna hålla.. kanske 700 liter.

Nu missade du nog några nollor? 700 liter är ju mindre än en vanlig plasttank..ett ganska litet vattentorn med andra ord  ;)

louise

• Gäst
« Svar #94 skrivet: 16 mar-11 kl 13:33 »
skratt, ja jag menade 700 m3.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #95 skrivet: 16 mar-11 kl 16:24 »

Vad kan ett sånt kosta, några miljoner i alla fall, troligen närmare 10 än 1. Så det blir väl någon miljard sd-kronor.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #96 skrivet: 16 mar-11 kl 17:50 »
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svampen,_%C3%96rebro

Rymmer ca 12 gånger så mycket som ditt

trädman

« Svar #97 skrivet: 16 mar-11 kl 23:22 »

För några år sedan kostade 1000 m3 gödsellagun i svetsad duk ca 75000 kr, exklusive grävning. Kostnaden för grävningen varierar beroende på marktyp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

252 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser