Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur skydda tamgris mot vildsvin vid brunsten?  (läst 3939 gånger)

Tuve

• Skåne
Hur skydda tamgris mot vildsvin vid brunsten?
« skrivet: 02 feb-11 kl 09:30 »
Igårkväll körde jag förbi en hel klunga vildsvin en knapp kilometer hemifrån mig. Det påminner mig om problemet som riskerar uppstå när mina gyltor börjar brunsta. Det är första gången jag har gris. Det är två gyltor som fyller 6 månader nu i februari.
De har ett lågt eltrådsstaket, som dessutom behöver fixas till eftersom snön tryckt ner det. Själva går de inte ut. Men jag har hört att vildsvinsgaltar inte respekterar eltråd när det är brunst på gång.
Hur ska jag skydda mina tjejer mot detta?

Existens?

• Gäst
SV: Hur skydda tamgris mot vildsvin vid brunsten?
« Svar #1 skrivet: 02 feb-11 kl 09:40 »
Vill du skydda dom så måste du spärra in dom på nåt vis. En halvtaskig eltråd duger inte. Och det är åt båda hållen, gyltona kan precis lika väl vandra iväg, som att en galt kommer in där.

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 02 feb-11 kl 10:03 »
Hall dom inomhus under dygnets morka timmar. Vildsvinsgaltar brukar inte vara sa pigga pa att "gora det" mitt pa ljusa dagen....

Tuve

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 02 feb-11 kl 12:29 »
Okej, hur ska jag veta när det är dags? Jag kan ganska lätt sätta en kraftig järngrind framför grisarnas "ytterdörr", men den måste då på och av varje dag, och ett tag till är det fortfarande mörkt när jag åker till jobbet på morgnarna.
Det verkar som att första brunsten för gyltorna kanske är lite lättare att beräkna när den blir, än att framöver veta när de tänker brunsta igen. Eller är det lätt att märka på dem i god tid? Även om man på vardagar inte hinner umgås mer med dem än vid matningen?
Jag har blivit väldigt förtjust i dem, så om de inte är väldigt besvärliga när de blir stora, så kommer de nog att bli permanenta husdjur här. Då uppstår ju problemet ett par gånger om året, om jag inte ser till att hålla dem betäckta av genbanksgaltar alltid. Och riktigt så stor kultingproduktion hade jag inte tänkt mig. Jag äter dem ju inte ens. Och vildsvinskorsningar vill jag ju inte heller dra upp en massa av.
Jag har skaffat grisarna främst som trädgårdsarbetare. (och kompisar... o:))

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 feb-11 kl 12:40 »
Du var nog lite väl optimistisk om hur ofta problemet återkommer... Dom brunstar var tredje vecka året om  ;)

Jag vet inte om jag tycker den första är så enkel att se iofs..oftast är det först när dom börjar rida på varandra som man förstår att det är igång. Iofs börjar dom rätt snabbt, så då kan du ju vara beredd att låsa in dom.  Sen är det bara att räkna veckor...  Men betäcker du inte på en 3-4 brunster, så kan dom lugna ner sig och sluta, men flyttas dom eller nåt händer, så kan don då brunsta direkt.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #5 skrivet: 02 feb-11 kl 13:38 »
Men betäcker du inte på en 3-4 brunster, så kan dom lugna ner sig och sluta, men flyttas dom eller nåt händer, så kan don då brunsta direkt.

Menar du att en gylta/sugga kan sluta brunsta om man inte betäcker henne? Eller har jag missuppfattad dig?
Det har jag aldrig varit med om i mina 21 år med grisar (både stora och mini)
Jag har en minisugga som är 7 år och aldrig har fått kultingar.
Hon brunstar regelbundet var tredje vecka.  ;)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 feb-11 kl 14:34 »
Det är ju förstås individuellt :) Men ganska allmänt känt att om man inte betäcker så blir brunsterna sämre, alternativt uteblir. Nog har du väl varit med om det? 
I början när vi hade grisar så ville vi vara 'snälla' mot suggorna och låta dom vila en brunst efter avvänjningen av kultingar. Det var helt värdelöst och kunde bli ett rent elände att få dom dräktiga sen.

Tuve

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 02 feb-11 kl 19:19 »
Hoppsan. Det här hade jag inte riktigt tänkt på när jag skaffade mina söta trädgårdsarbetare... Men ok, jag får helt enkelt konstruera en stadig grind på gångjärn till deras hydda. Sen får det bli daglig rutin att öppna och stänga, precis som till hönsen. Och så får jag hoppas att inte Herr Galt kommer och hälsar på i gryningen när jag just åkt till jobbet. Jag sticker hemifrån ca 5.35.
Undrar hur uppfinningsrik galten är när det gäller att bryta upp lås? Det ska ju gärna gå att öppna med en kratta när man står där i rena "stan-kläder".

brainghost

• Småland
« Svar #8 skrivet: 02 feb-11 kl 19:41 »
Det vore väl toppen med vildsvinsblandning (om man vill det förstås) det blir jättefint kött o hoppas att gyltan är kvar ,hon kanske sticker till skogs hon med,,,,,,,

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #9 skrivet: 03 feb-11 kl 15:24 »
Det är ju förstås individuellt :) Men ganska allmänt känt att om man inte betäcker så blir brunsterna sämre, alternativt uteblir. Nog har du väl varit med om det? 
I början när vi hade grisar så ville vi vara 'snälla' mot suggorna och låta dom vila en brunst efter avvänjningen av kultingar. Det var helt värdelöst och kunde bli ett rent elände att få dom dräktiga sen.

Nej, det har jag faktiskt inte varit med om under mina 21 år med grisar.  ???
Jag tar bara en kull per sugga/år och ibland kan jag t.o.m hoppa över något år och det har fungerat ändå.
Däremot har jag märkt att det kan vara svårt att få suggorna dräktiga på en gång med en unggalt innan han har fått "rutin" på det.
Men brunstar det gör mina suggor året om.
Min 9 åriga sugga hade sin senaste kull 2003 har inte varit i avel efter det, men hennes brunst går inte att missa så som hon beter sig.  :-[
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

aston_sol

• Småland
« Svar #10 skrivet: 15 dec-13 kl 21:03 »

Min 9 åriga sugga hade sin senaste kull 2003 har inte varit i avel efter det, men hennes brunst går inte att missa så som hon beter sig.  :-[

Har samma potentiella problem, dvs kringstrykande galtar kring tamgrisarnas inhägnad. Det jag undrar är hur ser ner att gyltorna/suggorna brunstar? Hur beter de sig? Mina har varit lite dåliga på att äta sista dagarna och undrar om det kan vara ett symptom på brunst?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #11 skrivet: 15 dec-13 kl 21:23 »
Igårkväll körde jag förbi en hel klunga vildsvin en knapp kilometer hemifrån mig. Det påminner mig om problemet som riskerar uppstå när mina gyltor börjar brunsta. Det är första gången jag har gris. Det är två gyltor som fyller 6 månader nu i februari.
De har ett lågt eltrådsstaket, som dessutom behöver fixas till eftersom snön tryckt ner det. Själva går de inte ut. Men jag har hört att vildsvinsgaltar inte respekterar eltråd när det är brunst på gång.
Hur ska jag skydda mina tjejer mot detta?

Sån tråd kan du inte ha! Ståltråd, 2,5 mm eller grövre är det bästa men inte ens det är 100%-igt efter vad jag hört. Hela vägen till Lenhovda har folk hägnat in sina trädgårdar men hästaremsor och plasttrådar hänger åt alla håll.
Här har vi stadiga ekstolpar 3"x3, och 3 trådar med höjderna 20-25, 40-45 och 70-75cm. Än har vildsvinen inte gått igenom fast de varit över allt för övrigt................inte ÄN! ;)
Vi har anslutit så att varje tråd kan läggas om och bli jord när det blir snö.
« Senast ändrad: 15 dec-13 kl 21:30 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Dela detta:

* Inloggade just nu

333 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser