Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjöd med honungsbil...  (läst 10115 gånger)

Lindell

• Gäst
SV: Mjöd med honungsbil...
« Svar #20 skrivet: 04 feb-11 kl 18:40 »
För min del är jag intresserad av ekonomiska fakta och det får man inte om man inte frågar.

Rune H

« Svar #21 skrivet: 06 feb-11 kl 03:17 »
Ni tycks tala om två helt olika saker.
Dels storskalig produktion, och här kommer Mjödhamnen in.  För biodlaren blir situationen likvärdig som att sälja honunge i bulk. ( Men genom etiketten kan man få reklam - på samma sätt som man får på honungsburkarna på ICA )

Dels hemmakonsumtion för eget bruk.
Observera att det fortfarande inte är tillåtet att producera alkoholhaltiga dycker för försäljning på gårdsbutiker eller liknande. Frågan är f.n. ute på remiss om jag fattar det rätt - och den förväntas inte leda till någon ändring )Ni kan alltså inte gå ut och sälja produkten.
Mjöd kan ses som en vidareförädling av (råvaran) honung. För ett gott resultat gäller alltid att man skall använda goda råvaror. Sätter ni på "överbliven honung" eller avtäckningsvax har ni ingen koll på resultatet.
Kom också ihåg att ha tillräckligt med plats för lagringen vid rätt temperatur i 3-10 år eller mera innan den är klar. Även om ni sätter bara ett fat per år så blir det lite volym. Som "amatörer" tror jag inte att man klarar en process som går fortare.

För oss biodlare är det lite svårt att tänka på honung som en råvara och inte en slutprodukt. Kunde vi det kanske vi skulle vara bättre på att saluföra biodlingen.
« Senast ändrad: 06 feb-11 kl 03:31 av Rune H »

gotthard

« Svar #22 skrivet: 07 feb-11 kl 18:18 »
Jag tycker att detta låter jättekul och intressant, jag hejar på och hoppas att det ska funka för dig Johan.

Jag undrar om det står på etiketten vilken biodlare som har levererat honungen? Och om jag har KRAV-honung, är du KRAV-ansluten så att mjödet kan säljas som KRAV-mjöd på systemet? 
« Senast ändrad: 07 feb-11 kl 18:22 av gotthard »

Johan Pihl

• Västmanland
« Svar #23 skrivet: 07 feb-11 kl 21:35 »
Självklart kommer biodlarens namn att finnas med på etiketterna. Personnamn är att föredrag framför företagsnamn, men det mesta är förhandlingsbart.

Angående KRAV-märkning, så är vi inte KRAV-anslutna. Har för närvarande inga planer på att bli det heller. Jag tror det enda som skulle göra att det blev intressant, vore om över 1/4 av de biodlare vi jobbar med är KRAV-anslutna. Så har det inte sett ut hittills. För närvarande är jag inte ens insatt i exakt hur svårt det skulle vara att bli det, och hur mycket det skulle kosta. Risken, eftersom vi gör väldigt många olika produkter i små serier, är att det skulle kunna bli för dyrt, då det antagligen blir en per produkt kostnad, plus administrativ hantering och analys.

Men det är inte bortkastat att vara KRAV-ansluten för den sakens skull, då vi ju i de fall honungen är det, har möjlighet att nämna att mjödet är tillverkat av ekologisk honung.

gotthard

« Svar #24 skrivet: 08 feb-11 kl 09:44 »
Johaness, jag förstår inte riktigt hur du menar.

Jag kan ju egentligen bara KRAV-reglerna när det bara är honung i burken, men jag har ju konstaterat att i andra KRAV-produkter är inte alla ingredienser ekologiska, t.ex. i ekologisk yoghurt är yoghurtkulturen ej ekologisk. Det borde vara samma sak med mjöd.

Eller menar du att detta bara gäller honung...?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 08 feb-11 kl 09:47 »
Eftersom det uppenbarligen går att tillverka ekologiskt vin borde det inte finnas några formella hinder mot ekologiskt mjöd, tycker jag.

Johan Pihl

• Västmanland
« Svar #26 skrivet: 08 feb-11 kl 11:23 »
Att antyda att produkten är ekologisk skulle förutsätta att jästbakterier är ekologiska.

Att antyda att råvaran var ekologiskt klassat är inte detsamma som att antyda att slutprodukten nödvändigtvis var det.

Jag vet inte vilken teknologi som används men vid tillverkningen av de flesta sorters mjöd tillsätter man näringssalter/näringsämnen för att tillförsäkra sig om korrekt jäsningsprocess.

Det finns ekologiskt klassat vin, öl, honung, malt, humle, jästnärsalt. Så tekniskt ska det inte finnas några som helst hinder att tillverka ett ekologiskt mjöd, men man måste få processen godkänd innan det kan klassas som det.

Och det skulle påminna om om Honungsförädlingen svensktillverkad flytande honung. Det är möjligt att utgå från ekologisk KRAV honung med genom att tillsätta det som skall inte finnas i äkta honung (vatten och fruktos) tappar produkten ekologisk status.

Det tappar väl snarare sin status som honung. Om de använde sig av ekologiskt klassat fruktsocker, så skulle de säkert kunna få det hela att bli en ekologiskt klassad blandning av honung och fruktsocker, om det låg i deras intresse. Hur som helst, förhindrar det inte som tidigare nämnt att den honung de använde i sin produkt var ekologiskt klassad.

Lindell

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 05 apr-11 kl 14:50 »
Nu börjar det komma fram produktionspriser.
http://forum.biodlingsforetagarna.nu/index.php?PHPSESSID=kovt70rekrq0m1pvu37pepq9g5&topic=4645.msg26602;topicseen#msg26602

Flaskorna kommer att bli lite halvdyra ca. 170-180 kr st ...

TEJ från HF som redan finns på systembolaget och kostar 119:-/flaska har inte blivit någon större hit. Väntar med spänning på HF's resultat för 2010 med tanke på alla märkliga satsningar.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 07 apr-12 kl 12:32 »
Vinsten skulle komma först 2012 ... mycket av företagandet är prognoser och uppföljning. Hur har det gått? 2011 får väl benämnas med Katastrof! ekonomiskt.

Kan någon ansvarig kommentera detta?

forestman78

• Södermanland
« Svar #29 skrivet: 18 apr-12 kl 16:38 »

Vill bara säga att några siffror på allabolag.se faktiskt knappt alls visar hur ett nystartat företag kommer att gå efter några år. Många företag tar minst 5-6 år att bygga upp. Lätt att vara kaxig och klanka på någons annans företag...
Det råder en väldig skillnad på att skaffa två bisamhällen (låg investeringskostnad), ta avläggare året därpå, ha 4 samhällen, nästa kanske 8 och låta honungsintäkterna gå till nya kupor mm. Alltså att långsamt men säkert bygga upp en verksamhet efterhand som den bär sig.
En helt annan sak är det att starta en verksamhet som kräver stora investeringar innan man kan producera ett jota. När man sedan gjort alla dessa investeringar är det dags för dyr marknadsföring och att hitta biodlare som är övertygade om att de vill satsa sin goda honung på att tillverka mjöd av den.
Har inte läst igenom siffrorna så noga på allabolag men tycker inte alls att dom ser avskräckande ut för att vara ett företag under uppbyggnad. Omsättningen har ju ökat markant och kostnaderna kommer säkert att sjunka drastiskt när verksamheten är i full gång. Stora investeringar för framtiden är ju redan gjorda.
Hoppas verkligen att mjödföretaget kommer att bli en framgångssaga så småningom. Själv skulle jag gärna gå ihop med flera andra biodlare (då jag producerar för lite honung själv) och låta detta företag tillverka mjöd.
Jag tycker det är coolt att starta en sådan verksamhet!!!
Biodlande torpare med hund och gäss.

Dela detta:

* Inloggade just nu

312 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser