Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Körsele  (läst 2768 gånger)

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
Körsele
« skrivet: 03 feb-11 kl 20:59 »
Vad skall man ha för sele när man skall köra? Jag skall bara köra på väg med en lättare rockard. Har sökt runt lite men det varierar så fruktansvärt i pris på selar! Skall man ha bröstsele eller loksele? Har en gammal travare som jag tänkte köra och känna på hur det känns... Har inte lust att köpa en jätte dyr sele eftersom vi skall prova på först.

Hittade denna som var otroligt billig. http://www.driveout.se/selkammaren/index.php?act=viewProd&productId=313

Kan man ha en sådan här sele för promenad körning eller är det bara skräp?

esten

• -
SV: Körsele
« Svar #1 skrivet: 03 feb-11 kl 21:10 »
Om det är en travrockard du har så har ju inte de någon bra fastsättning för en sådandär finsele . De är ju inpassade för att användas ihop med en travsele .
Där skalmarna / skaklarna lindaas fast med remmar .
Det finns ju bredbröstor till travselarna också . Även långa bröstor som sätts fast i svängel eller längst bak på skaklarna .
Det går även att använda baksele men det är onödigt .
Har skaklarna breda "öglor" där selen sitter så går det att använda en vanlig loksele .

Travrockardens skalmar sitter lägre än de skalmar som används till finselarna beroende på olikheter i vagnen . Så man sitter lite obekvämt .

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 04 feb-11 kl 19:46 »
Men vad tycker du om selen som jag länkade till? Är det något att ha till hobby behov?

esten

• -
« Svar #3 skrivet: 04 feb-11 kl 19:54 »
Selen kan nog vara bra , men till en travrockard så passar travselen bättre .
Skalmarna på travrockarden ska sitta lägre så att det blir mer horisontellt , och det blir svårt med den finselen .
Tänk på att bänken du sitter på kommer att luta lika mycket som skalmarna , vilket gör att du kommer att sitta lågt och få sämre sikt bakom hästen .
En säkerhetsgrej .

För motionskörning så sänker man söljorna på travselen , jag tror inte du kan sänka dem på finselen så mycket .
Det är i travloppen man höjer sulkiskalmarna för att kunna trycka på med vagnen på upploppet .

Proppen

« Svar #4 skrivet: 04 feb-11 kl 20:14 »
Håller med Esten, en travsele är inte dum.

Finns dessutom gott om begagnade såna på t ex Blocket. Vill du ha riktigt bra kvalitet på selen, köp en begagnad Tärnsjösele! Då kan du troligtvis sälja den för samma pengar som du köpt den för om du tröttnar på körningen.

pålle

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 feb-11 kl 20:15 »
Släng upp en bild på rockaden så kan vi nog hjälpa dig .

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 04 feb-11 kl 21:10 »
Men rockard har jag inte än. Gubben skall få bygga en lättare rockard till mig är meningen :) Han vet inte om det än bara.. hihi..

Har bara häst än så länge, inget mera :D Men det är ju en bra start ;) hehe

pålle

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 04 feb-11 kl 22:29 »
Men rockard har jag inte än. Gubben skall få bygga en lättare rockard till mig är meningen :) Han vet inte om det än bara.. hihi..

Har bara häst än så länge, inget mera :D Men det är ju en bra start ;) hehe
Tja då tycker ja du ska bygga efter den selen bara så lycka till. :)

brainghost

• Småland
« Svar #8 skrivet: 04 feb-11 kl 22:37 »
Vet om det där "han vet inte om det än"men hon har också fått pröva på att hon vet inte om det än ..............hon brukar gilla det!!!!!!!!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

342 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser