Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dags att damma av suron för 2011  (läst 6828 gånger)

fauve

• Gäst
Dags att damma av suron för 2011
« skrivet: 04 feb-11 kl 09:53 »
Japp, nu är det dags för årets första kläcktest. I första hand för att se hur befruktningen är så här på vintern, då jag skickade ägg som det blev inget alls av  :o Vill se om det beror på att fruktsamheten är låg just nu eller om det berodde på att det blev liggandes och hanterats i postgången för länge..

Blir lohman/isbar + några isbar denna första omgång. En an isbarunghönsen har kommit igång igen. Hon hade en kort värpperiod tidigare i vintras, som kom av sig, men nu har det blivit några ägg igen.

Efter denna omgång så ska här beställas både ank, höns och kalkonägg som ska kläckas fram i mars/april. Inte i samma kläckare dock  ;) och funderar på att beställa en suro till i slutet av februari dessutom  ::)

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
SV: Dags att damma av suron för 2011
« Svar #1 skrivet: 04 feb-11 kl 11:02 »
I min Suro ska det kläckas på onsdag! :D Så spännande med årets första kläck! (eller ja...spänningen avtar faktiskt inte särskilt mycket under året ;D )
Där ligger nu ägg från mina dvärgkochin i blandade färger och några vaktelägg, mest för att kolla befruktningen och fylla ut lite plats ;)
Ungefär 5 dygn kvar nu, så spännande så!!
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

SaraD

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 04 feb-11 kl 13:53 »
Jag köpte min kläckare nu i vinter och har kläckning i den nu för andra gången. Kunde helt enkelt inte hålla mig...
Hos oss finns --> Dvärgkochin, blandrashöns, en dvärgvädur och en Californian.

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 04 feb-11 kl 14:21 »
Jag köpte min kläckare nu i vinter och har kläckning i den nu för andra gången. Kunde helt enkelt inte hålla mig...
Samma här.  ::)
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Turnit

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 04 feb-11 kl 16:02 »
Jag ska dra igång min imorgon förmiddag, för att på söndag morgon lägga i 24 faverolle....aldrig haft den rasen innan....ska bli kul!!
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #5 skrivet: 04 feb-11 kl 17:50 »
Jag startade min igår.
Det är sååå spännande

23 ägg väntar på kläckning
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #6 skrivet: 04 feb-11 kl 17:50 »
Jag väntar också på faverolle ägg att kläcka
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Turnit

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 04 feb-11 kl 19:38 »
Jag väntar också på faverolle ägg att kläcka

Kul att följas åt då. Jag ska hämta mina ägg imorgon.....

Turnit

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 06 feb-11 kl 18:25 »
Nu är jag igång!!

Har även kollat in befruktningen av mina egna brahmor, och det ägg jag kläckte idag såg ut att ha en sån fin bullseye som Linkoso har fotat på sin hemsida. Så när dessa är kläckta är det dags för mina egna ägg i kläckaren för första gången. Ska bli så kul!!

Hur går det för er andra ???

evel

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 06 feb-11 kl 18:41 »
Beställt en RCOM 20 pro som skall fyllas med dels japansk vaktel och så ska jag testa egna kinesiska dvärgtuppens förmåga för att föryngra och utöka den flocken lite...  Första gången för mig så det ska bli spännande...  ::)
« Senast ändrad: 06 feb-11 kl 18:54 av evel »
* Hundar * Katter * Hästar * Vaktlar *

nilas64

• sambo med ett barn + två bonus 6 höns med tupp
    • Jämtland
« Svar #10 skrivet: 06 feb-11 kl 18:42 »
Hej. Jag startade min Suro för en vecka sedan. kollade två ägg av tjugo i går kväll å dom va de liv i. Men hur stor luftfuktighet brukar ni köra vid kläckning? det är första försöket för mig. Känns bra att det finns så mycket kunnande här på Alternativ. En fråga till, vad har ni för lampa för genom lysningen, Har bruna Lohman ägg,. Tacksam för alla tips.

SaraD

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 06 feb-11 kl 19:08 »
Här hemma finns nu 9 ursöta småttingar. :D Hade 15 skickade ägg i kläckaren och var länge rädd att det inte skulle bli något av det hela. Jag hade inte lyckats lysa dom ordentligt heller för min nya ägglampa har sonen redan lyckats göra sönder på något vis... Men nio är jag mycket nöjd med. Nästa gång ska jag hämta ägg och fylla fullt och hoppas på många fina kycklingar. Får se hur länge jag kan vänta... ;D

Jag brukar ha luftfuktigheten som de rekomenderar i beskrivningen. Tror det börjar på 45 och sen höjning till 65. Har någon testat något annat med mycket bra resultat? Kan ju vara intressant att veta.  :)
Hos oss finns --> Dvärgkochin, blandrashöns, en dvärgvädur och en Californian.

Turnit

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 08 feb-11 kl 05:29 »
Godmorgon.....

Ja, nu har en lång väntan startat.....bara dag 2 för mina i kläckaren....ska lysa om ett par dagar...spännande.....hoppas på bra utdelning då jag själv hämtat äggen denna gången.

Kan man se på faverolle tidigt vilka som är tuppar och vilka som är hönor???

fauve

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 08 feb-11 kl 12:00 »
Körde igång testomgången i går och det blev 4 isbarägg, 14 lohman/isbarkorsningar och 7 gamla dv.kocinägg som utfyllnad ::)

Ska bli mkt intressant att se om det blir något av dv.kochinerna och ser fram emot lysningen som lär göras i helgen  ;D

Turnit

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 08 feb-11 kl 19:18 »
Körde igång testomgången i går och det blev 4 isbarägg, 14 lohman/isbarkorsningar och 7 gamla dv.kocinägg som utfyllnad ::)

Ska bli mkt intressant att se om det blir något av dv.kochinerna och ser fram emot lysningen som lär göras i helgen  ;D

Hur gamla var dv,kochin äggen??? Nyfiken för jag har ankägg som kommer att vara 3v + när kläckaren kan startas igen.....

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #15 skrivet: 08 feb-11 kl 19:24 »
Oh ja, vad otroligt spännande!

Blitr allt som det ska blir det Hamburger ägg i kläckaren till helgen.. efter mer än ett ars letande.. bara un-der-bart!

;D
Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

fauve

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 09 feb-11 kl 07:45 »
Dv-äggen är 3 månader gamla och har stått mörkt och svalt i matkällaren. Har inga större förväntningar på att det ska bli något där i, men de fick åka med ändå "bara för att" ;D

Turnit

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 09 feb-11 kl 07:52 »
Spännande experiment....

Bästa är om de är 2v? Tänker på mina som kommer att vara 3v+ när kläckaren kan startas om....

fauve

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 09 feb-11 kl 07:56 »
Jag har kläckt ägg som varit 3-4 veckor utan problem, så har de bara stått svalt och blivit vända så bör det nog inte vara några större problem för dig om befruktningen är bra.

Turnit

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 09 feb-11 kl 07:59 »
Jag har kläckt ägg som varit 3-4 veckor utan problem, så har de bara stått svalt och blivit vända så bör det nog inte vara några större problem för dig om befruktningen är bra.

Då hoppas vi på det....ankan valde nämligen att rymma.....hon hann lägga några ägg innan...tänkte använda dem...

Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser