Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lättskötta grönsaker  (läst 4602 gånger)

Sommartorparn

Lättskötta grönsaker
« skrivet: 11 jul-06 kl 08:29 »
Vad kan man odla för grönsaker om man är borta 2-4 veckor i sträck och inte hinner vattna hela tiden? Vill inte kräva för mycket av grannarna.

Gryning

• Mirandas have
Re:Lättskötta grönsaker
« Svar #1 skrivet: 11 jul-06 kl 11:55 »
du måste se till så att fröna får vatten så de gror och etablerar sig dvs att det blir lite storlek och fason på dem. Det ligger i gröndsaksodlings natur att man får vattna, luckra och luka, men till det mest lättsköltta hör t ex mangold, målla, rabarber. Kryddväxter är förstås också bra. Du kan också så spenat och asiatiska bladgrönsaker när du kommer hem igen och skörda gröna blad långt ut på hösten.

ianitor

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 11 jul-06 kl 13:02 »
Får jag fråga... vattna vet jag vad det är. Luckra också (tror jag i alla fall.) Men vad gör man när man lukar? Bara undrar. {: )
Vild stiltje och lugn panik, allt på en gång.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #3 skrivet: 11 jul-06 kl 13:17 »
Luka är skånska, d.v.s. inte alltid helt begripligt  ;D Rensa betyder det.

Christina, skåning till hälften, om man nu kan vara det  ;)

Sommartorparn

« Svar #4 skrivet: 11 jul-06 kl 16:32 »
Tack för tipsen! Jag hade faktiskt funderat på mangold, men var inte säker på om jag skulle våga. Och en örtagård vill jag också ha! Kanske rabarber, men de blir ju så stora. Tyvärr vet jag inte ens hur målla ser ut! D v s jag har läst om målla i böcker, men jag är inte säker på om jag känner igen den i naturen. Kan man köpa frön? Hur är det förresten med ärtväxter?

I en biblioteksbok såg jag idag att luckra en gång sparar två (eller upp till fem) gångers vattning. Det hade jag ingen aning om!

Bo

Luckrandets nytta
« Svar #5 skrivet: 13 jul-06 kl 19:31 »
är att bryta kapillärkraften. Är jorden fast ända upp, finns det också fukt ända upp och avdunstningen fortsätter tills allt är genomtorrt.

Luckrar man, torkar i bästa fall bara ytskiktet som sedan skyddar fukten nerunder.

Bo

Potatis
« Svar #6 skrivet: 13 jul-06 kl 19:35 »
kan man lämna åt sig själv sedan man kupat dem. Välj då en frisk och sen sort. Jag skulle lagt tjockt med hö mellan raderna för att få mindre ogräsproblem.

Vitis

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 14 jul-06 kl 01:47 »
Vad kan man odla för grönsaker om man är borta 2-4 veckor i sträck och inte hinner vattna hela tiden? Vill inte kräva för mycket av grannarna.

1 : Det beror väl på hur mycket det regnar ??

2 : Beställ en katalog från Runåbergs Fröer

3 : Beställ en katalog från Impecta

Rabarber ... att dom blir stora ... är det ett problem ?? Mer att äta bara. Eller ?

Ang. mållor ... både Impecta och Runåbergs har olika varianter. Delikata ogräs.

Mangold ... omöjlig att misslyckas med.

Likaså lök i alla former. Det går inte att misslyckas med om man ens försöker, ge dem ett välgödslat land på våren (du planterar alltså små sättlökar) och skörda feta lökar på sensommaren. Jag skördar feeta fina lökar nu efter många veckors ökenhetta och har inte vattnat en droppe på dem.

Jordärtskockor är också ett säkert kort, dom har inte fått en droppe vatten i sommar och växer så det knakar.

Täckodling är alltid bra om man är orolig för uttorkning, täck landen med gräsklipp så minskar avdunstningen, näring tillförs och maskarna får massor av mat.

Sommartorparn

« Svar #8 skrivet: 14 jul-06 kl 08:23 »
Bra idéer! När huset är färdigt i höst (sitter fortfarande på fjärde våningen och drömmer) ska jag genast börja gräva om tomten för att kunna plantera. Ang. rabarber. Jo visst är det fint med rabarber och jag tror att jag vill ha det t o m i stadsträdgården. Men det är en pluttigt liten trädgård det gäller och om vi bygger cykelskjul så blir den ännu mindre. (Tur att vi har sommartorpet att sträcka ut benen i. Och i alla fall där får vi plats med rabarber, mycket rabarber!) Hade tänkt plantera bärbuskar på stam i stan, för de tar mindre plats, och nypon och björnbär som klättrar på staketet.

ormölasse

« Svar #9 skrivet: 14 jul-06 kl 15:07 »
Täckodla det tål att nämnas igen och en droppslang kanske kan rädda dig då du är borta längre tider. Speciellt händigt att koppla ihop med regntunnan, vid torka går den ju att fylla själv.

Rankspenat, sparris och kronärtskocka är fleråriga och trevliga.

Nypon brukar ju annars finnas lite var stans prova en vinranka istället. Min har klarat sig bra trots att jag inte ser till den ofta (någon gång per år) i början gav den inte särskilt mycket men i fjol gav den c.a. 15 liter druvor och i år ser det ännu bättre ut.

Dela detta:

* Inloggade just nu

259 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser