Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  visst är det väl så att man åt fler råvaror förr?  (läst 1335 gånger)

morris-minor

• Södermanland
Jag har för mig att jag har läst nånstans att människor åt många fler olika råvaror förr och att man idag äter mycket färre sorter av kött/fisk, grönsaker och mycket mjölbaserad mat, alltså att vi äter mer enkelspårigt idag. Är det någon som känner igen det här och vet om det finns nåt belägg/referens som man kan hänvisa till??

torbjorn

• Medelpad
SV: visst är det väl så att man åt fler råvaror förr?
« Svar #1 skrivet: 06 feb-11 kl 12:14 »
"Förr i tiden" var det nog mycket stora variationer i mathållningen beroende på vilka ekonomiska och sociala förutsättningar man hade. Och naturligtvis också stora skillnader beroende på var i landet eller världen man levde.
Det fanns många som fick klara sig på enbart enklast möjliga basmat - kål, rovor, mjölmat ,salt sill, salt fläsk osv. Mer variation i mathållningen för vanligt folk skulle jag tro kom fram mot slutet av 1800-talet, dels började man propagera för köksträdgårdsodlingar och dels började importerade kolonialvaror bli överkomliga.

Dela detta:

* Inloggade just nu

284 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser