Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är detta?  (läst 6476 gånger)

Emimon

Vad är detta?
« skrivet: 07 feb-11 kl 11:10 »
Varje år slår vår granne gräs/hö på vår åker. (0,5-1 hektar kanske)
Vi har aldrig bett honom att göra detta.
Gräset tar han till sig själv och dessutom får han EU-stöd för att han gör det.
Han betalar ingen arrende till oss.
Som vi har förstått saken så har han mutat in vår mark. Vad innebär detta?

Jag har egentligen inte brytt mig om detta, och det är ju bra att han slår höet, för vi har inte själva kunnat.
Men nästa år efter han slagit så vill jag själv ta över min egen mark.
Skulle han kunna ge mig besvär över detta?
Jag förstår liksom inte de regelverk som ligger till grund för att han helt ogenerat har kunnat utföra detta i alla dessa år?

Han är en trevlig och bra granne för all del, men hela situationen känns så absurd, som om jag skulle behöva komma med mössan i hand och be om att få bruka min egen mark.

Snälla, kan någon hjälpa mig att begripa detta.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Vad är detta?
« Svar #1 skrivet: 07 feb-11 kl 11:21 »
Man kan väl inte muta in mark för att ta reda på hö och liknande???

Är det här nåt som har pågått redan innan ni köpte huset så att det är nån överenskommelse sen gammalt?

Jag tycker att du helt sonika går över till honom och informerar om att ni från och med nästa år kommer att ta över skötseln och bidrag för er mark. Han har (vad jag kan förstå) inget att säga till om eftersom inget papper finns skrivet.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Existens?

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 feb-11 kl 09:30 »
Nej..mutade in mark, det gjorde man på 1800-talet när nybyggarna kom till amerikat...

Det är bara att tala om för honom, precis som Betsla sa, att efter nästa skörd i sommar, så vill ni ha marken själva.Finns det inga papper på nåt arrende, och han dessutom inget betalar, så är det inga uppsägningstider som kan komma ifråga. Skulle det däremot dyka upp ett skrivet arrendekontrakt ,så måste ni följa vissa regler. Men det verkar ju inte vara aktuellt här.

Att han slår varje år är ju för att få eu-stöden.

Fordson

« Svar #3 skrivet: 08 feb-11 kl 20:41 »
Ett jordbruksarrende MÅSTE vara skriftligt, så även om han skulle hävda nåt annat så gäller det inte.
Det är bara att "ta över" din egen mark och köra på själv.

svartorkidee

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 15 jan-12 kl 20:28 »
MEN! På den gården jag köpt är det samma sak, vi ska flytta dit om några dagar och är medvetna om att de förra ägarna brukar åkrarna men de har även sagt att vi får göra det om vi vill, gör vi inte det så fixar dom det i 2 år till eftersom att de har skrivit nåt kontrakt att det ligger i deras ansvar att hålla gräset och slyn nere på dessa marker pga. nåt kultur bla bla bla som jag inte kommer ihåg vad det var om.. Det är förmodligen samma sak för er, har inte en aning om de får något bidrag för detta och har heller ingen aning om de får säga till oss att vi inte får bruka vår egen mark eftersom att dom var väldigt tydliga med att ''vi sköter det om ni inte vill, men självklart får ni göra det ifall ni har lust''..
Vad är det för nåt kontrakt dom kan ha skrivit på? Finns endel stengärdsgårdar på markerna, kan det vara någon kulturarvs grej?

Antar att detta gör så att dom MÅSTE slå hö på våran åker om vi inte sköter det, och om vi inte sköter det så kan vi heller inte komma och säga att dom inte får.. ?

anemone

« Svar #5 skrivet: 15 jan-12 kl 21:32 »
Däremot tror jag inte att ni ska hoppas på att "ta över" grannens jordbruks-stöd. Det verkar som att sådant är "personligt". Stödet kan följa den som sökt stödet och inte alls säkert den som äger marken som brukas.

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #6 skrivet: 15 jan-12 kl 22:00 »
Nej, muta in kan man inte. Men man kan få tillstånd att nyttja resurser under markytan under vissa förutsättningar. Gå in och läs mer på http://www.bergsstaten.se/
Min bästa ägodel är min vedspis!

Nina K

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 15 jan-12 kl 23:58 »
Om det inte finns skriftligt avtal så är marken din att bruka. EU-stödet är annan fråga. Du kan få "köpa" stödrätten från de som har den över marken. Om de nu inte är villiga att föra över till dig. En länk du kan läsa mer på.

http://www.sjv.se/amnesomraden/stod/gardsstod/stodratter/overforingavstodratter.4.6beab0f111fb74e78a780001997.html

Existens?

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 jan-12 kl 12:07 »
MEN! På den gården jag köpt är det samma sak, vi ska flytta dit om några dagar och är medvetna om att de förra ägarna brukar åkrarna men de har även sagt att vi får göra det om vi vill, gör vi inte det så fixar dom det i 2 år till eftersom att de har skrivit nåt kontrakt att det ligger i deras ansvar att hålla gräset och slyn nere på dessa marker pga. nåt kultur bla bla bla som jag inte kommer ihåg vad det var om.. Det är förmodligen samma sak för er, har inte en aning om de får något bidrag för detta och har heller ingen aning om de får säga till oss att vi inte får bruka vår egen mark eftersom att dom var väldigt tydliga med att ''vi sköter det om ni inte vill, men självklart får ni göra det ifall ni har lust''..
Vad är det för nåt kontrakt dom kan ha skrivit på? Finns endel stengärdsgårdar på markerna, kan det vara någon kulturarvs grej?

Antar att detta gör så att dom MÅSTE slå hö på våran åker om vi inte sköter det, och om vi inte sköter det så kan vi heller inte komma och säga att dom inte får.. ?

Dom har med stor sannolkhet skrivit ett 5-årskontrakt om att sköta marken på ett visst sätt. Bryter dom det så får dom betala tillbaka de bidrag dom fått.

svartorkidee

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 18 jan-12 kl 00:21 »
Dom har med stor sannolkhet skrivit ett 5-årskontrakt om att sköta marken på ett visst sätt. Bryter dom det så får dom betala tillbaka de bidrag dom fått.

aha!  :)

tinna.m

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 18 jan-12 kl 10:14 »
Och det är deras problem. Du har inte skyldighet att fullfölja deras avtal. De kan fortsätta plocka ut pengar om du brukar jorden. Märkligt nog. Kolla upp vad som är i ditt intresse innan du gör nån deal.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Vivendi

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 18 jan-12 kl 10:32 »
Enklast är väl helt enkelt att prata med grannen, helt förutsättningslöst.

Något i stil med att "du har ju skött om marken här, men nu skulle vi vilja göra det själva, hur tänker du kring det?".

Då får ni säkert klart för er varför grannen sköter om det och om det finns något avtal som reglerar det hela.

Hoppas det går att få klarhet i det hela utan problem! :)

Existens?

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 18 jan-12 kl 10:35 »
Och det är deras problem. Du har inte skyldighet att fullfölja deras avtal. De kan fortsätta plocka ut pengar om du brukar jorden. Märkligt nog. Kolla upp vad som är i ditt intresse innan du gör nån deal.

Om hon brukar jorden enligt avtalet ja, annars bryts det ju och nån bli återbetalningsskyldig. Det första som måste redas ut är ju vad det exakt är för avtal. Om det är ett 5-årigt åtagande för ekologisk produktion, eller för skötsel av betesmarker etc..
Sen får hon ta ställning till hur hon går vidare.
Det enklaste är ju att ta över avtalet och bruka jorden enligt reglerna och få ersättningen.

Dom här grejerna har ju komplicerat alla marköverlåtelse nu mer, så allt måste gås igenom så öppet som möjligt. Sorgligt nog är så många så rädda för att tala om vad det egentligen är dom har för avtal, och vad dom får i pengar, så det är hopplöst att reda ut. Ändå kanske det i slutänden handlar om hundralappar.

kbh

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 18 jan-12 kl 10:55 »
Kan man inte får veta det via länsstyrelsen vad som det handlar om i alla fall när det gäller EU stöd?
« Senast ändrad: 18 jan-12 kl 11:12 av Dbs »

pyromanen

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 18 jan-12 kl 11:10 »
Om brukaren har nåt 5-årigt stöd måste han sköta det i 5 år. Förhopningsvis (för honom) har han då ett skriftligt arrendeavtal med förra ägaren. Annars kanske han bara söker gårdsstöd på marken ett år i taget och då är det mindre komplicerat.
Är det ett 5 årigt avtal som bryts då måste antingen brukaren betala tillbaka det han fått föregående åren och det kan ju vara rätt hårt om han faktiskt fått betald för jobb han gjort. Eller så kan någon ny brukare ta över hans avtal.
OBS att ni måste ha minst 4 hektar för att kunna söka stöd på egen hand, så har ni mindre än 4 hektar kan det vara smartare att ni fortsätter nån sorts samarbete med grannen, så han kan ha eran mark med i sin ansökan, alternativt samarbetar/gör gemensam ansökan med någon annan med för liten mark.

svartorkidee

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 18 jan-12 kl 18:51 »
Okay, tack för alla svaren!  :) Har bara 2,5hk mark och förra ägaren har ett 5års avtal som det är 2år kvar på. och jag tänker låta dom sköta det i 2år till också för jag har ändå ingen användning för det än då jag inte tänker skaffa några djur mer än höns innan ladan är klar =)

tinna.m

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 18 jan-12 kl 18:54 »
Se åtminstone till att få betalt för att du lånar ut det. Minst lika mycket som han får i bidrag för marken.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

svartorkidee

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 18 jan-12 kl 19:05 »
Nej det tänker jag inte krångla med, vi får gå och hämta ved på hans mark och han hjälper till med hö och snöröjning + att dom ställer upp och är allmänt hjälpsamma i övrigt så jag ser ingen anledning att gnälla över det, vill jag bruka marken så gör jag det men just nu så känns det ganska skönt att slippa utan att det växer igen  :)

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #18 skrivet: 25 jan-12 kl 00:59 »
Var bara uppmärksam på att arrende får endast betalas i reda pengar enligt lag, ett arrendeavtal får mao inte innehålla betalning i form av tjänster.

Vad sedan gäller arrendepriser så kan man inte ta mer än vad marken är värd, hutlösa arrendepriser kan överklagas till arrendenämnden som då fastslår ett belopp som är tvingande för båda parter.

Självklart kan man som brukare inte betala mer arrende än att man faktiskt går med vinst på det hela, alltså eu-stöd + skörd - maskinkostnder - lön etc.

Vidare har man automatiskt rätt förlängning av det femåriga arrendeavtalet i maximalt 25 år om inte arrendatorn säger upp avtalet eller markägaren ska bruka marken själv genom sk egeninträde, bevisbördan för att marken ska brukas av markägaren själv ligger då hos markägaren. Man måste ¨då även uppfylla det sk obillighetsbegreppet vilket innebär att den skada arrendatorn lider av att förlora arrendet inte får vara hur kännbar som helst.

Dock kan ju självfallet arrendepriserna omförhandlas inför varje ny 5 års period förutsatt att man som markägare kommer ihåg att säga upp arrendeavtalet vid rätt tid för annars gäller ju samma pris som gällde senast.

Femårigt arrendeavtal ska sägas upp skriftligt när 12 månader återstår av arrendet, vilket ger 12 månaders "uppsägningstid".

En nya ägare på fastigheten "ärver" redan ingångna arrendeavtal vid köpet av fastigheten.

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #19 skrivet: 25 jan-12 kl 07:59 »
Nej det tänker jag inte krångla med, vi får gå och hämta ved på hans mark och han hjälper till med hö och snöröjning + att dom ställer upp och är allmänt hjälpsamma i övrigt så jag ser ingen anledning att gnälla över det, vill jag bruka marken så gör jag det men just nu så känns det ganska skönt att slippa utan att det växer igen  :)
Det var en bra inställning, den önskar jag att alla mina grannar hade ;)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Dela detta:

* Inloggade just nu

254 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser