Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lysa ägg 7 dagar  (läst 4008 gånger)

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
Lysa ägg 7 dagar
« skrivet: 07 feb-11 kl 15:40 »
Hur gör ni när ni ska lysa äggen dag 7?

Kan man ha kläckaren stå öppen under tiden man lyser alla ägg eller hur gör ni för man måste ju stänga av den när jag tar bort locket.
Blir de  inte förstörda då de andra äggen?

En liten undring bara

Lyser ni fler gånger under kläcktiden?
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Lysa ägg 7 dagar
« Svar #1 skrivet: 07 feb-11 kl 16:27 »
Hur gör ni när ni ska lysa äggen dag 7?

Kan man ha kläckaren stå öppen under tiden man lyser alla ägg eller hur gör ni för man måste ju stänga av den när jag tar bort locket.
Blir de  inte förstörda då de andra äggen?

En liten undring bara

Lyser ni fler gånger under kläcktiden?

Nu vet jag ju inte hur många ägg du har i din kläckare, jag har en som bara tar 24 och jag har än så länge inte matat den full nån gång. Men jag tar upp ett ägg i taget och stänger locket under tiden. Under ruvningstiden är det inte så himla kinkigt att öppna på locket ibland, hönan kliver också av för att äta osv under den perioden.

Jag brukar lysa 1-3 ggr eller så, men bara de ägg jag är osäker på.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 07 feb-11 kl 17:47 »
Jag som har en större kläckare (ca 400 ägg) tar ut alla ruvbackar som ska lysas och lyser dem. Det kan ibland ta en lite stund om det är många ägg, så visst händer det att äggen börjar svalna lite. Oftast lyser jag bara äggen 2 gånger. En gång i början (dag 3-7) för att plocka bort obefruktade och en gång dag 18 när jag slutar vända äggen och flyttar dem till den maskin som dom ska kläckas i.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #3 skrivet: 07 feb-11 kl 18:13 »
Tack Lina

Jag har 23 ägg i kläckaren.

Smygkikade på 4 idag och det var fina spindlar.
Ska inte lysa förrens på torsdag hade jag tänkt.
Men duvet man är ju sååå nyfiken.

Då kan jag nog bara öppna locket och lysa alla snabbt.
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Turnit

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 07 feb-11 kl 19:51 »
Jag lyser bara två gånger för att inte störa för mkt. En gång i början, för att plocka bort klaräggen...och sen dag 18 när jag stänger av vaggan....

Lycka till!!!
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #5 skrivet: 07 feb-11 kl 21:59 »
Tack jag ska lysa på torsdag.

Kunde inte låta bli men lyste snabbt och försiktigt på 3 ägg.
Jag har 3 st amrock dvärgägg i kläckaren.
Och det var en fin spindel i ett av dom
Hoppas jag ser i de andra också på torsdag.
Idag syntes det inte något men jag va snabb och inte noga
Det är ju bara dag 4 idag.
Vore kul med en randig kyckling i alla fall.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 08 feb-11 kl 17:07 »
Jag låter taket stå öppet, tycker det blir massa trassel och risk att krascha något att genom att hålla på och öppna, ta ut, stänga, öppna, lägga i, ta ut, stänga (kan nämna att jag HAR tappat ägg också när jag fifflat med att stänga/öppna kläckaren med andra handen =/)... Äggen blir inte förstörda utav att det står öppet en liten stund. Tänk på hönorna, de går ju upp och äter, bajsar, kan vara borta i uppåt 30 minuter ibland (och ännu mer har jag varit med om). Och de äggen blir det ju dunbollar utav. :)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Turnit

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 08 feb-11 kl 19:23 »
Jag stänger också av min kläckare när jag lyser, och har locket av. Men har ju bara 24 ägg att lysa.....Tänker på er som har flera hundra , vilket jobb. SKulle jag också vilja göra en dag......men jag har livet på mig....det kommer det med!!

Just nu är jag ju bara en lärling som lär och lär och suger åt mig allt!!

Som nån sa ibörjan när jag började....mer vill ha mer....så sant så......jisses...nu planerar jag att ha tre hönshus.....eller köpa en gård med riktigt ladugård......det hade vart grejor det!! Jaja...som jag sa....har livet på mig....än är jag inte för gammal......hihi
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

Dela detta:

* Inloggade just nu

364 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser