Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mojje är dålig igen..  (läst 9283 gånger)

The Game

• Gäst
Mojje är dålig igen..
« skrivet: 07 feb-11 kl 21:11 »
Go kväll gott folk..
Mojje är dålig igen.Hon hade äggledarinflemation förre jul och fick antibiotika.Men nu har hon burrat ihop sig igen.
Jag orkar inte vara ledsen längre men jag är det endå.(A-G är oxå död men av andra orsaker)
Har tvättat rumpan varje dag och kännde att hon var ganska svullen under..
Hon hänger med äter och dricker som hon ska men något står inte rätt till..
Mojje fyller 3 nu i mars och jag skulle gärna önska att hon blir 4  men nu ser det så sjukt jäkla mörkt ut..
Fan jag orkar inte med detta längre.
Min stackars lilla höna..
Hon var däremot jävligt på hugget igår när dom fick morötter och äpplen men jag ser att hon inte orkar..
Vet inte vem jag ska terrorisera imororn..
Fan
/fan i helvetet

The Game

• Gäst
SV: Mojje är dålig igen..
« Svar #1 skrivet: 07 feb-11 kl 21:17 »
Så här ser min lille dam ut..
Rumpan är ju uppe så..?..=/..??..?..=(

/fanihelvetet

gernsö

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 07 feb-11 kl 21:28 »
tycker så synd om dig, stor kram...... ibland känns det som om destu bättre en höna har det, destu sjukare blir  hon.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

The Game

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 feb-11 kl 21:32 »
Tack snälla du..Fan jag gör allt för mina älskade hönor ju .Allt.
Jag fixar inte att Mojje nu oxå ska flyga upp till himelen..Hon har det bättre hos oss ju..=(
Skit..
/fanihelvetet

bea

« Svar #4 skrivet: 07 feb-11 kl 21:50 »
Min lilla sebright höna hade samma sak 2ggr behandlade jag henne med antibiotoíka inpillad i majskorn....peppa peppa efter det har hon varit bra :)
Hur längesedan var det Mojje var sjuk förra gången?
Och vilken typ av penicillin fick hon ?

The Game

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 feb-11 kl 22:53 »
Mojje var dålig i november..Måste kolla i min pärm..Julaftonsveckan ståre..
Hon fick den där som börjar på T..Terra..någe??
Kanske jag ska ge henne en kur till ??
Jag vill verkligen inte förlora henne.Hon är ju snart pensionär ju..
/fan i helvetet

gernsö

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 09 feb-11 kl 19:04 »
terramycin
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.

The Game

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 10 feb-11 kl 16:01 »
Nu har hon fått det i 2 dagar.Jag ger henne det på kvällen innan läggdags.
Hon står fortforande uppburrad men hänger med när det händer grejer.
Tycker kanske att det ser lite bättre ut i rumpan..Eller så inbillar jag mig bara.
Men hon sover på pinnen på kvällarna iallafall..
Jag fortsätter några dagar till så får vi se hur hon tar sig.Min lille höna..
=(
fan i helvetet

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #8 skrivet: 11 feb-11 kl 07:06 »
Jag håller tummarna för at hon hämtar sig.
Tur du har medicin hemma.
Tänker på dig
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

bea

« Svar #9 skrivet: 11 feb-11 kl 10:12 »
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19750124000070&DocTypeID=14

Jag är lite nyfiken.....om jag fattade ovanstående länk så har vet valt ett preparat för tarmkanalen....funderar fram och tillbaka så jag blir snurrig  :-[
När jag gav min höna så valde jag en sort som tog anaeroba bakterier (icke syrelevande)
För jag trodde att det var det man skulle ha om man trodde problemet satt i äggledarna!?
Någon som vet/kan mer om sånt här?

The Game

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 14 feb-11 kl 12:41 »
Jag tycker inte hon är bättre..Hon burrar fortforande ihop sig..Men äter och dricker bra..
Jag åker till sjukan med henne imorgon står inte ut längre...
Nu får odm fan hjälpa mig..
/fani helvetet

karolina_björk

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 14 feb-11 kl 19:40 »
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19750124000070&DocTypeID=14

Jag är lite nyfiken.....om jag fattade ovanstående länk så har vet valt ett preparat för tarmkanalen....funderar fram och tillbaka så jag blir snurrig  :-[
När jag gav min höna så valde jag en sort som tog anaeroba bakterier (icke syrelevande)
För jag trodde att det var det man skulle ha om man trodde problemet satt i äggledarna!?
Någon som vet/kan mer om sånt här?

Tetracyklinerna absorberas från magtarmkanalen och verkar därför även systemiskt (dvs. i övriga kroppen). Tetracyklin är inte jättebra mot strikt syrehatande bakterier (obligat anaeroba) men verkar på de flesta bakterier som både kan leva i syre och icke-syre.  De flesta infektioner är ju med sådana bakterier (t.ex Stafylokocker) och därför fungerar tetracyklin bra. Det är väldigt brett och inte särskilt miljövänligt eftersom stora rester kommer ut med avföring och urin, hamnar i gödselstacken och kan påverkar bakterier i miljön. Eftersom tetracyklin lätt "lockar fram" resistenta bakterier så påverkar det på lång sikt även oss. Därför är det alltid bra att ta prover; ta fram vilken bakterie som är orsaken till problemet och därmed rikta behandlingen med så "smalt" antibiotika  som möjligt. Vill man göra det lätt för sig tar man ett brett antibiotikum såsom tetracyklin (som dödar det mesta), men det är sådant som inte håller i längden med tanke på resistensproblematiken...

The Game

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 16 feb-11 kl 13:04 »
åfan..Ja ringde doktorn igår som sa att om Mojje inte vänder bana nu dom närmsta dagarna så skulle jag åka in.
Kan vara förstoppat sa hon eller så.Då blire rönkning och allt..Men idag är hon inte så geggig i rumpan och hon var först fram när det var mellisdax.
Vi ska se en dag till emn annars har jag en ny doktor att terriserra..Härligt..Stackarn..=)
/majsan

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #13 skrivet: 16 feb-11 kl 14:57 »
Ne nu får det vara nog nu får Mojje bli FRISK.
Kram
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

The Game

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 16 feb-11 kl 15:26 »
Hon har hängt me Linda hela dagen idag..Men hon har börjat att tvätta sig å sådant så jag ser det som ett tecken på bättringsväg..
Men jag håller med.Det här har varit ett ruskigt långdraget helvete.Stackars min llla höna..
Kanske ska flytta in henne till gammeltuppen och gammelhönorna??
Gittan och Maggan ligger ändå bara å ruvar hela tiden..
Hon är lite ensam kanske ??

/majsan

The Game

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 23 feb-11 kl 15:21 »
Det här går inte längre.Hon blir inte bättre..Idag stod hon nästan raklång..
Fast jag såg att hon hade bajat en bajskorv som inte var diarreaktig men den var fastnad i rumpan..
Nu är hon tvättad och fönad så hon är torr och ren..
Har även hittat en ny veterinär att terrorisera så imorron ska Mojje och jag infinna oss där kl 0800  hos doktorn..
Håll tummarna för oss..
/fanihelvetet

Jennyt

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 23 feb-11 kl 15:24 »
Håller tummarna :-*.... för vetrinären ;) ;D.... nä förlåt..... självklart för Mojje o:)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

The Game

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 23 feb-11 kl 17:29 »
Doktorn verkade bra..När jag sa att jag städade hönshuset varje dag så sa hon att det var bra..
Annars brukar dom bara skaka på huvudet åt mej..
Jag sa även att jag hade skrivit en "liten" journal om Mojje..
Hur många sidor den är på sa jag visserligen inte..heh..=)
Hon har nu fått flyttat in i min duschkabin men jag börjar bara å gråta varenda gång jag ska gå in på toa och ser henne så här..
Jag är så sjukt orolig och nervös inför morgondagen.
/fanihelvetet

gernsö

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 23 feb-11 kl 17:42 »
skickar stora kramar till dig, alla höns borde ha en så bra ägare.......

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #19 skrivet: 23 feb-11 kl 19:31 »
Stor kram till dig från mig.
Håller tummarna i morgon.
Kram

Dela detta:

* Inloggade just nu

238 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser