Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vart tog äggen vägen?  (läst 1826 gånger)

Adine

• Finland
Vart tog äggen vägen?
« skrivet: 08 feb-11 kl 08:59 »
En av våra hönor ruvade fram två kycklingar i somras. Hon hade nio ägg från början, till slut fanns bara två kycklingar och tre ägg kvar. Det försvann alltså 4 ägg på vägen. Det var bara ruvarhönan (av hönsen) som kunde komma åt äggen, kan hon ha ätit 4 av dem? Gör de så?
Kan en råtta har tagit dem, men borde det inte funnits mera spår och då borde vi väl märka att vi har råttor där, vi har aldrig sett spår av råttor varken före eller efter.
Det fanns inte ett spår av krossat ägg eller av döda kycklingar, inget äggskal heller.

sallyzevenwacht

• Halland
SV: Vart tog äggen vägen?
« Svar #1 skrivet: 08 feb-11 kl 09:15 »
Råttor är listiga och ypersnabba, så de kan nog enkelt trolla bort ett eller två ägg... :'(
Dv. höns, undulater & ragdoll

taccotad

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 08 feb-11 kl 09:28 »
Så hände det här med. En höna låg på säkert 8-10 ägg men när det började kläckas var där bara 4 ägg kvar... Så var hade de andra tagit vägen? Jag hade tittat under henne bara nån dag innan kläckdags.

ingetfinns

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 feb-11 kl 09:47 »
Har oxå varit med om samma sak...
Jag misstänker ekorren!!!

Jakobsson

« Svar #4 skrivet: 08 feb-11 kl 10:51 »
Mink, Iller, Råtta e riktiga äggtjuvar!

Jag var så arg på en höna jag hade för att hon aldrig värpte, eller inte ngn i den
gruppen för den delen. Men det var henne jag hoppasdes mest på. Sen av
en händelse upptäckte en av våra flickor en ägggömma i ett hål i marken
precis utanför "hönsingången" från deras utegård. Där låg 7 ägg nergrävda  ::)
Sen täta vi alla hål vi hittade i marken & vips hade vi massvis med ägg från
den gruppen :)

//
Jakobssons fru

Adine

• Finland
« Svar #5 skrivet: 08 feb-11 kl 10:54 »
Ja, råtta är väl det rimligaste, men vi har ju inte blivit av med ägg, vad vi vet, varken före eller efter.

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #6 skrivet: 08 feb-11 kl 21:55 »
Om ett ägg råkar gå sönder så äts det upp av ruvhönan, varenda lilla smula. Mina klumpiga brahmor trampar sönder en del... numera kläcks kycklingarna i maskin och mammorna får dom färdigkläckta!
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Dela detta:

* Inloggade just nu

245 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser