Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ràdjursproblem  (läst 4584 gånger)

annika

• Bohuslän
Ràdjursproblem
« skrivet: 11 jul-06 kl 14:42 »
Hej, har for forsta gàngen fàtt problem med ràdjur som smaskar i sig min odling borjade med potatisblasten sen sockerartorna, rodbetorna mangolden osv........ forsokte med ett preparat som inneholl blodmjol och hjothornsfett, som smetas pà trapinnar och satts ut i odlingen, hjalpte inte sarskilt mycket, har ni andra nagra bra recept? annika

Hemikring

• Gäst
Re:Ràdjursproblem
« Svar #1 skrivet: 11 jul-06 kl 15:05 »
Det enda som hjälper är ett riktigt högt staket. Glöm bort alla kemikalier eller dofter eller blänkande saker. När de lärt sig var maten finns, så hjälper ingenting. De klarar även elstängsel genom att hoppa igenom eller över eller krypa under i någon liten svacka (har jag sett med egna ögon). Minst 2m högt viltstängsel går det åt.

Arne Weise

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 11 jul-06 kl 15:55 »
otvättad ull hjälper faktiskt - mot kronhjort också.
mina morötter får vara ifred numera. lägg ullen runt landet bara.
Blommehöner, Linderödssvin, Finullsfår, Rödkullor, Fjällkor och Jersey.

Bo

Otvättad ull
« Svar #3 skrivet: 11 jul-06 kl 18:24 »
blir ju tvättad ull efter ett par regn, så jag rekommenderar också stängsel.
Fårstängsel ratas ofta när de blir lite knöliga eller rostiga men duger bra som rådjursstängsel två på höjden. Har man istället hönsnät, skyddar det mot harar också och kan användas för höga ärtor och störbönor, så gör det dubbel nytta.

Monder

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 30 aug-06 kl 23:55 »
Jag har en strategi som bygger på att rådjuren skall bli osäkra, skall tycka det är ovisst att komma till oss. Därför har jag två brädbitar inom räckhåll. När dom kommer slår jag ihop brädbitarna - det låter som bösskott, sen springer jag efter dom - upp tillett par hundra merter, smäller med brädbitarna och hojtar - vandaler efter dom. Numer kommer dom aldig in till oss. Jag ser dom av och till passera en bra bit utanför min yttersta springgräns.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 31 aug-06 kl 09:19 »
Bra skrämseltaktik Monder! Jag brukar släppa ut hundarna om jag ser rådjur i trädgården. Hundarna jagar dem till staketet och låter väldigt mycket. Sen vet jag inte men, det verkar som om de inte gillar att komma nära där hundarna och katterna har pinkat revir. Grannarna har större problem med rådjuren än jag. Ibland äter de av tulpanerna på vårkanten men, då är de ju hungriga efter en lång vinter också.  ::)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

rosita51

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 31 aug-06 kl 15:27 »
Sen vet jag inte men, det verkar som om de inte gillar att komma nära där hundarna och katterna har pinkat revir.  ::)

Det gäller även för humanurin! Gödslar man med "guldvatten", håller det en del vilt borta! :D
MVH Rosita zon 1

Johannes

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 sep-06 kl 22:48 »
Vilka erfarenheter har Ni som bor på småländska höglandet av rådjur och vildsvin.
Hörde på radio något om plank men hur högt och hur
gör man vid marken för att klara odlingarna mot kultingar.Har gör Ni med grävlingar?

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 17 sep-06 kl 20:35 »
Hej Johannes!

Som rosita51 skriver så håller mänskligt revirmarkerande rådjuren borta!

Vildsvinen finns visserligen i skogen runt kring byn har jag sett, men dom har inte varit inne bland husen än. Dom är relativt skygga. Men visst, det var två äldre gubbar här i kommunen som fick in vildsvin i sitt sädmagasin, grisarna knatade t.o.m. uppför trappan :) !

Kommer det grävling hit ber jag någon jagande granne sätta ut en fälla. Men återigen, en av mina vänner fick in en vildsvinskulting i grävlingafällan, så dom odjuren kan hitta på det mesta....fast dom smakar gott :D !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

uffeoanette

« Svar #9 skrivet: 17 sep-06 kl 20:58 »
Det gäller även för humanurin! Gödslar man med "guldvatten", håller det en del vilt borta! :D

Om jag sprider humanurin håller det då iller borta från mina djur ???

Johannes

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 18 sep-06 kl 21:33 »
Oj! Jag skulle nog läst era inlägg lite bättre!
Det var egentligen ett försök att spana in terrängen!
Jag bor i lägenhet i Växjö och har mitt lönearbete här men jag skulle vilja flytta till småländska höglandet.
Om några år.Därav frågan!

Richard

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 18 sep-06 kl 23:01 »
Hej, har for forsta gàngen fàtt problem med ràdjur som smaskar i sig min odling borjade med potatisblasten sen sockerartorna, rodbetorna mangolden osv........ forsokte med ett preparat som inneholl blodmjol och hjothornsfett, som smetas pà trapinnar och satts ut i odlingen, hjalpte inte sarskilt mycket, har ni andra nagra bra recept? annika

http://www.jagareforbundet.se/

Teacher59

• Soltekniker
    • www.solenergiteknikblekinge.se
« Svar #12 skrivet: 23 dec-06 kl 21:41 »
En släkting som haft stora problem med rådjur i trädgården lärde mig detta:
En liten glasburk med plåtlock, lägg otvättad ull i den, lite blodmjöl och sen som kryddan på moset ett par matskedar med amoniak (Går bra med målartvätt baserad på amoniak). Slå några hål i locket med exempelvis en spik så att ångorna kan komma ut. Placera burkarna i dina rabatter lätt nergrävda. Endast locket behöver vara ovan jord.
Hur vet man då när det är dags att fylla på med amoniak? Jo du tar upp burken i bland och luktar på den. Känns inte den starka lukten av amoniak så fyll på ett par matskedar igen. 2-3 burkar i varje rabatt eller några i ytterkanten på odligen så kommer inte rådjuren dit . Som någon skrev i svaren. lukten av människourin är oxå bra, men vet ej om det fungerar i burkarna..Man kan alltid prova sig fram med sånt. Men amoniak fungerar i alla fall. LC
Med sol i sinne, både ute o inne.

Dela detta:

* Inloggade just nu

172 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser