Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fågelinfluensan?  (läst 2642 gånger)

Mårten

• Gäst
Fågelinfluensan?
« skrivet: 11 jul-06 kl 16:37 »
Hejsan.
Har nyligen skaffat 2 ankor som jag har i en inhängnad med damm.. Har även byggt ett litet hus åt dem, men foderskålarna/vattenskålarna har jag på marken utanför huset. Läste i någon tråd här (eller under en länk i en tråd) att man bör ha foderskålarna inomhus och ännu hellre ha även ankorna inomhus..

Hur oroliga är ni för smittan? Har ni låst in era ankor? Om det är det man är tvungen att göra så känns det ju inte riktigt lika roligt längre då det inte känns riktigt rätt mot dem..

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
Re:Fågelinfluensan?
« Svar #1 skrivet: 11 jul-06 kl 18:40 »
Foderskålarna ska du helst ha under tak, så inte något "skit" når dem. Vatten likaså.

Undrar själv... Kan man blåsa "faran över" vad gäller fågelinfluensan?

Har läst på Jordbruksverkets hemsida idag, men fann inget särskilt om det. Eller ska man fortsatt vara observant?

Tänkte särskilt på det idag, när en fin 1-årig höna, av ingen för mig synlig anledning, låg död på bingen.

Fågelinfluensa?????..... var min första tanke.
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Archibald

« Svar #2 skrivet: 11 jul-06 kl 18:52 »
faran är avblåst under sommaren, även om man skall ge vatten och foder under tak.
dock så drar man i tutan igen så att när flyttfåglarna drar så skall man ta in dem igen.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 11 jul-06 kl 20:55 »
Forumets tråd om Fågelinfluensan  ;D
med senaste nytt från Jordbruksverket.

http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=16;action=display;threadid=7470;start=120

« Senast ändrad: 11 jul-06 kl 23:32 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 jul-06 kl 21:35 »
Nu som tidigare gäller att den enda kända, effektiva smittvägen är import av smittad tamfågel från Asien. Undviker man det, vilket inte är så svårt, är man i praktiken säker.

duvan

• -
    • Enebacka
« Svar #5 skrivet: 12 jul-06 kl 21:08 »
Vad är skillnaden på  en importerad fågel från asien och en flyttfågel från ett fågelinfluensaområde närmare Sverige när det gäller smittorisk ???

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 jul-06 kl 21:19 »
Vad är skillnaden på  en importerad fågel från asien och en flyttfågel från ett fågelinfluensaområde närmare Sverige när det gäller smittorisk ???

Alternativ 1: importerad, smittad tamfågel från Asien insjuknar när man får hem den och dör.

Alternativ 2: vild fågel, mot all sannolikhet smittad, bestämmer sig för att skaffa sig nya bekanta, bryter sig in i inhägnaden och nyser på tamfåglarna så att de smittas, blir sjuka och dör.

Det första alternativet har observerats i verkligheten.

duvan

• -
    • Enebacka
« Svar #7 skrivet: 13 jul-06 kl 13:34 »
Hmm, skulle bra gärna få tag på den person som importerat tamfåglar från asien och sedan smittat våra vilda fåglar genom detta fjäderfä..... ;)

ingrid t

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 17 jul-06 kl 22:19 »
Vi löste det genom att lägga ut en presenning över hönsgården. Det var helt OK enligt jordbruksverket.
/Ingrid
Bor mitt i ett naturreservat, hus från 1700-talet, make o 2 utflugna barn, 2 hästar, en hög med katter, en lika stor hög med höns (Åsbohöns, genbank) och sist, men inte minst, en hund.

Dela detta:

* Inloggade just nu

312 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser