Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruvar alla ankor?  (läst 1861 gånger)

Mårten

• Gäst
Ruvar alla ankor?
« skrivet: 11 jul-06 kl 16:50 »
Hejsan.
Jag undrar om de flesta ankor ruvar sina ägg ända fram tills kläckning? Förut hade jag kinesiska dvärgvaktlar och enligt den som jag köpte dem ifrån så var det enda alternativet att maskinkläcka äggen eftersom att vaktlarna tydligen efter några generationer av maskinkläckning inte ruvade äggen själva..

Nu har jag i och för sig byggt en äggkläckare och har tagit in några ägg för kläckning men funderar på att låta honan ruva något ägg också för att se..

Eftersom att jag är en fullständig novis på ankor så har jag några funderingar pckså när det gäller ruvandet. Om man tar ägget från ankan så lägger den ju ett nytt har jag märkt.. Men om jag låter henne ha kvar ägget vad händer då? Lägger hon inga fler ägg då?

orloff

• Gäst
Re:Ruvar alla ankor?
« Svar #1 skrivet: 11 jul-06 kl 21:36 »
Jodå, hon lägger fler ägg. Men när hon fått ihop en lagom hög brukar de ruvar fram själva.

Susanne

Re:Ruvar alla ankor?
« Svar #2 skrivet: 12 jul-06 kl 10:32 »
Nej, alla ankor ruvar inte, faktum är att ankor har rykte om sig att vara dåliga och slarviga ruvare. Men jag är övertygad om att det ryktet är oförtjänt, de flesta kan säkert lägga sig att ruva om miljön är den rätta. Hos mig ruvar alla ankor (har fem honor) och de är inga slarvers. Bra kläckprocent och de vakar även över ällingarna som tigrar.

Din anka kommer fortsätta lägga ägg även om du börjar lämna kvar äggen i redet. När hon själv anser att tiden är mogen kommer hon lägga sig att ruva på en ihopsamlad ägghög. När de väl bestämt sig och lägger sig på äggen brukar det komma ett till ägg dagen efter att de lagt sig. Sedan upphör äggproduktionen och förhoppnigsvis blir det ett gäng ällingar 28 dygn senare.  :D  

Dela detta:

* Inloggade just nu

261 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser