Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När man slaktat... ska köttet möras en tid innan man kan äta det?  (läst 2708 gånger)

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
Hej!
Sökte lite men fann ingen tråd om just detta ämne.
Själva slakten är inga problem men jag undrar... bör tuppen ligga några dagar innan man äter den, hängas kanske... eller kan man precis gjort vid en och sedan slänga den i grytan?
Mina "överflödiga" tuppar är nu exakt 6 månader och somliga har börjat visa lite större dominans. Har tänkt att de ska få lämna jordelivet nu i dagarna.
Om de inte behöver möras några dagar ex. hur länge kan man förvara dem i kylen innan man bör tillaga dem?
Tackar på förhand för snabba svar!
Marika
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
Jag brukar inte göra nåt mer efter slakt!
Ner i gryta eller frys när slakt är klar!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

fauve

• Gäst
Ungdjur behöver sällan möras. Däremot kan de med fördel få hänga nån timme för att kroppen ska svalna av och "likstelheten" ska släppa innan tillagning/infrysning.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
När slaktdjuren inte är äldre brukar jag inte hänga köttet även om en och annan slaktkropp hade mått bra av det  ::)

Vill man hänga köttet brukar man rekommendera upp till 40 dyngsgrader dvs om man har kroppen i kylskåp med 8 grader så kan man hänga köttet i 5 dygn. (5 dygn i 8 grader =40dygnsgrader)

Oftast behöver man inte möra köttet fult så länge dock när tupparna inte är äldre.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
Tack för all upplysning!
Kanske blir det idag jag tar en utav tupparna! Får se om tiden räcker till!
Tack!
Marika
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
Ungdjur behöver sällan möras. Däremot kan de med fördel få hänga nån timme för att kroppen ska svalna av och "likstelheten" ska släppa innan tillagning/infrysning.
Du har säkert rätt.
Men för mig,glad amatör, som bara slaktar tuppar till husbehov, tar det nästan en timma efter avlivningen att bara: hänga upp, plocka och ta ur. ;D
Så den där timmen är snabbt förbrukad :-[
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Sirpa

• -
Hej! Sökte lite men fann ingen tråd om just detta ämne

Tips: när du söker måste du vara i "rätt" forum.
Om du söker här på ordet "hänga" får du 180 träffar  :)
Höns och Liljor i min trädgård.

Dela detta:

* Inloggade just nu

336 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser