Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Kyckling" med mycket fett men ganska litet bröst...  (läst 3287 gånger)

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
"Kyckling" med mycket fett men ganska litet bröst...
« skrivet: 09 feb-11 kl 15:01 »
Hej!
Nu har jag slaktat min första tupp. Han var av rasen Australorpington och ca 6 månader ung. Urplockad och även borttaget de värsta fettansamlingarna vid "ändtrakten" vägde han 1 750 gr.
Tyckte att han hade mycket fett både i "slutpartiet" men även runt krävan tex. Bröstbenet stack upp mellan filéerna.
Nu undrar jag... kan vi ha utfodrat dem fel? De har fått All veg pellets blandat med hel- råg, havre och vete nu under vintern. När de var små fick de förståss kycklingfoder. De får också lite rester vad det gäller ris, potatis, gröt, grönsaker och frukt.

Vore ju bra att få lite tips och råd inför nästa "ätkycklingar" som ska födas upp!
Tack!
mvh Marika
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Ronny

• Skåne
SV: "Kyckling" med mycket fett men ganska litet bröst...
« Svar #1 skrivet: 11 feb-11 kl 21:55 »
För stor andel kolhydrater och för liten andel protein i fodret under tillväxtperioden.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 12 feb-11 kl 08:50 »
Allfoder veg är ett helfoder. När du blandar med spannmål så tillför du mer kolhydrater och inte lika mycket protein. Matresterna är också sådana med mycket kolhdrater och mindre protein.

Om du vill fortsätta med spannmål ge ett koncentrat som är gjort för att blanda med spannmål eller se till att matresterna innehåller betydligt mer kött.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

pyromanen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 12 feb-11 kl 08:58 »
Håller med ovanstående om för liten proteinandel.
Ett förslag är att när du ger spannmål så ge också protein. Blanda inte ihop det utan låta djuren sätta ihop menyn själva.

pyromanen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 feb-11 kl 11:52 »
Vill tillägga, att det är inte säkert det är nåt problem. Slaktvikten låter ju rätt ok och om du inte slaktat egna förrut utan är van att se kycklingar från affären så är ju benstommen på en egen tupp mycket kraftigare och bröstbenet sticker ut på ett annat sätt. 

Strajder

• Aspegården
« Svar #5 skrivet: 12 feb-11 kl 12:59 »
Vi föder upp och slaktar Australorps för eget behov (cirka 20-40 per år). Brukar kläcka fram i april/maj. Jag ger kycklingfoder (start/tillväxt) under de första 7-8 veckorna till dess att de klarar att gå utomhus. Sedan får de gå på lösdrift i hästhagarna. Där får de helhavre på morgonen och resten av dagen äter de gräs, insekter och frön. Man ser att speciellt späda gräs uppskattas. Ransonerar spannmålen, annars blir de för feta. Slaktar sedan i oktober och har då tuppar på cirka 1,7-2,2 kg (färdiga för grytan) och hönsen cirka 1,2-1,8 kg.

Slaktkropparna blir självklart helt annorlunda än de missfoster  som finns i affären. Kraftig, stabil benstomme. Det blir ju inte så mycket bröstfilé på en Australorps som på köpekycklingen. Köttet får också en annan struktur när djuren växer långsamt och rör på sig vilket ger mer smak men kräver längre tillagningstid. Många moderna recept på kyckling är oanvändbara på de ungtuppar man föder upp, man får leta i äldre kokböcker.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 12 feb-11 kl 22:03 »
Vilka raser ger mer bröstfléer då egentligen?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 12 feb-11 kl 22:52 »
Det är inte en slump att korsningar mellan Indiska stridshöns och exempelvis Plymouth Rock eller RIR är populära "Tabelbirds"  ;)

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
« Svar #8 skrivet: 13 feb-11 kl 07:17 »
Tack för intressanta och upplysande svar!
Tuppen jag slaktade är av rasen Australorp. Han ska ätas upp idag! Kan man ha den i en lergryta och hur mycket mer tid lägger man till?
Vi har också en Bressetupp som snart ska gå samma öde till mötes...
Väntar med spänning på ägg så vi kan få fram fler kycklingar till att äta. Barbariskt tycker somliga, men jag tycker det är barbariskt att köpa de billiga kycklingarna och kycklingfiléer på affären. Under vilka vidriga förhållande har inte de stackarna vuxit upp?
Våra kycklingar kommer först från glada höns, sedan har de ett himla gott liv i ordens alla bemärkelser före slakt. Tror att vår kropp mår mycket bättre av "lyckligt kött"!
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 14 feb-11 kl 14:04 »
Det är inte en slump att korsningar mellan Indiska stridshöns och exempelvis Plymouth Rock eller RIR är populära "Tabelbirds"  ;)

Tack för tips!

Jag gillar RIR väldigt mycket, de värper ju himlans bra dessutom. Skulle man kunna korsa PR och RIR och få bra "tabelbirds" tror du? Eller måste man ha med Indiska Stridshöns?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 14 feb-11 kl 18:58 »
Tack för tips!

Jag gillar RIR väldigt mycket, de värper ju himlans bra dessutom. Skulle man kunna korsa PR och RIR och få bra "tabelbirds" tror du? Eller måste man ha med Indiska Stridshöns?
IS är den rasen som står för dom biffiga bröstmusklerna. PR eller RIR för lite snabbare tillväxt.

Om man har PR hönor och tupp av IS så får man könsvisande kycklingar (endast tupparna är tvärstripiga) På så sätt kan man sätta tupparna på göd diet direkt om man vill  ;)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 14 feb-11 kl 19:01 »
Tack för bra svar. Det kan man alltid lita på att man från dig Azoo-Lina. o:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

243 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser