Detta är min erfarenhet av tvillingtaggar (TT) och den grundar sig på lite medveten avel med djur med TT.
-TT kan dyka upp i grupper där inga av föräldradjuren har TT.
-Har man TT på en tupp eller höna får
många av avkommorna TT.
-Sparar man ett djur utan TT som har förälder med tvillingtagg så kommer man att få fler kycklingar med TT, dock inte riktigt lika många som efter djur som har TT själv.
Att jag valde att avla på en linje med tvillingtaggar var att jag hade en färg som var mycket ovanlig och fick tag i en ny linje som var mycket bra i storlek och typ men hade tvillingtaggar

Tyvärr blev mina djur stulna innan hela avelsprojektet med att försöka få in den bra typen utan att få tvillingtaggar på djuren var avslutat

Man får hoppas att tjuven lyckades fullfölja mitt projekt

Det jag lärde mig var i alla fall följande.
Om man har en ras/färg som inte är hysteriskt ovanlig där man kan få tag i djur eller avelsägg från linjer utan TT så skulle jag inte kladda med att avla på linjer med TT.
Om man måste avla på djur med TT:
-Ha inte hönor och tuppar i samma avelsgrupp som båda har TT.
-Undvik att avla på tuppar med TT. Tuppar får som regel fler avkommor så du sprider anlaget mer.
- Dokumentera dina djurs härstamning väl så du vet vilka djur som har störst chans att ha anlag för TT.
Detta för att du ska kunna gallra bort de djur som är mest högrisk och veta vilka djur du kan spara när du gallrar.