Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solpaneler  (läst 1351 gånger)

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
Solpaneler
« skrivet: 10 feb-11 kl 18:55 »
Sitter och funderar kring solpaneler inför sommaren. Vad skulle ni rekomendera till mig som bor i Västerbotten, vill ha varmvatten till sommaren och gärna lite stödvärme mars-april och sep-oktober? Plana eller vacuum, på väggen eller taket? Huset står nästan i söderläge utan några direkta träd i närheten(en björk i sydvästläge ca 20 m från huset, annars helt öppet). Acc tank på 450 liter med solslinga i botten.

Är det någon som har egna här uppe i norrland som kan komma med lite info om hur det fungerar för er?

Gärna tips på bra leverantörer också...
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

A-sol

• Jämtland
SV: Solpaneler
« Svar #1 skrivet: 10 feb-11 kl 22:28 »
Plana- eller vakuumsolfångare är en smaksak, finns många diskussioner om vad som är "bäst" men det finns inga direkta bevis på att något skulle vara bättre. Rätt sorts solfångare till rätt anläggning skulle jag vilja säga, och det är individuellt i varje anläggning och vad man ska använda dom till (inom vilket temperaturområde) . Själv gillar jag vakuumrör med heatpipe då dom är lättsamma att hålla på med, och fungerar bra inom höga temperaturområden, tex varmvattenberedning.

Man brukar säga ca 75L/m2 - 100L/m2 när man dimensionerar, alltså behöver en 450L ackumulatortank ca 4,5 - 6m2 belyst solfångaryta, beroende på vilken sorts solfångare man väljer.

Här är ett par företag som säljer solfångare:

www.solentek.se

www.sfinx.se

Solenergi är ett riktigt intressant ämne som man kan diskutera mycket och länge om  :)

Mvh

Dela detta:

* Inloggade just nu

274 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser