Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan råttor döda höns?  (läst 8333 gånger)

Lars Pers Maria

• -
Kan råttor döda höns?
« skrivet: 10 feb-11 kl 23:40 »
Tre hönor och två tuppar har oförklarligt legat döda på morgnarna nån vecka. Inte alla på en gång alltså.
Har STORA råttor i hönshuset, de har gångar i ströbädden och underminerar. Knycker ägg, äter ägg i redet (lämnar skalhalvor...) Är allmänt äckliga och jag misstänker nu att de dödat hönsen.
Vad tror ni?
Har beställt hit Anticimex nu få se om det hjälper. Allsköns fällor gör det inte...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Kan råttor döda höns?
« Svar #1 skrivet: 11 feb-11 kl 08:00 »
Ja, stora råttor kan döda hönor  :-X

Hoppas Anticimex kan hjälpa dig!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lars Pers Maria

• -
« Svar #2 skrivet: 13 feb-11 kl 20:37 »
Usch vad jag tycker illa om dessa grå med svans. Anticimex har inte kommit än. Har oförklarat förlorat 3 hönor och två tuppar nu...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

flax

• Halland
« Svar #3 skrivet: 13 feb-11 kl 20:48 »
Hu, så otäckt!
Idag fick jag en riktig råttchock när jag hade storstädning i hönshuset.Skulle byta plats på matstället (har en uppochner vänd låg trälåda som jag ställer mat och vatten på) och när jag lyfte på den så hade en råtta gjort ett jättemysigt bo därunder och låg och sov däri!!
Usch usch usch! Gubben fick komma ut med "verktyg" för att eleminera råttkraken och jag höll mig därifrån.
Tyvärr hade jag nog stört råttan så den hade försvunnit lagom tills gubben kom ut.

Konstigt nog hade den inte skadat några av hönsen. Möjligtvis har den försett sig med ägg, och hönsmat har den ju haft fri tillgång till...

Nu har vi råttgift i en behållare under matplatsen... >:D
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Vargr

• Pass deg for Katla!
    • Norge
« Svar #4 skrivet: 13 feb-11 kl 21:06 »
En kamerat som avlet frem noen hanekyllinger til broilere mente at til og med spissmus kunne ta halvstore kyllinger. Vanskelig å tro, men ... det er Nordens minste rovdyr.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #5 skrivet: 13 feb-11 kl 21:24 »
"Mina" råttor är så fräcka - de hinner före mig till redet och knäcker äggen, en fin kant runt om så det blir två ägghalvor. Sedan mumsar de i sig ägget och lämnar tomma "skålar". Finurligt men inte önskvärt.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 13 feb-11 kl 22:13 »
råttjakt är kul...vart bor du?
Fjäderfän och kaniner

gernsö

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 14 feb-11 kl 04:26 »
Grimbert- då hade du trivts här hos mig, jag har MÅÅÅÅÅÅÅÅÅnga råttor och de är smarta.....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 14 feb-11 kl 12:30 »
Grimbert- då hade du trivts här hos mig, jag har MÅÅÅÅÅÅÅÅÅnga råttor och de är smarta.....
kanske kan ta en semesterresa ner till skåne? :D
Fjäderfän och kaniner

The Game

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 21 feb-11 kl 22:12 »
Du kan få låna min Steve han är en utomordenligt råttjagare..
/majsan

Dela detta:

* Inloggade just nu

409 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser