Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  packning av postägg  (läst 4030 gånger)

rackarns

• Närke
packning av postägg
« skrivet: 11 feb-11 kl 00:08 »
tycker ni att det här är Tillräcklig paketering för att skicka ägg.
8 stycken ägg inlindade i ett par rutor toalettpapper per ägg, lagda i en 12-äggskartong Utan fyllnad i de tomma äggfacken som blir på varje sida.
Äggkartongen var väl inbäddad i en större kartong.

Men bara 2 ägg var hela när de kom fram. Ingen skada på kartongerna. Äggen hade liksom slagits mot varandra och gått sönder.

Nu fick jag 50% rabatt på äggen. Men det blev ju ändå 100 kronor jag fick betala (plus frakt) för 2 ägg.
Inga pengar jag bryr mig om. Men hade ju hoppats på fler ägg av den sorten att lägga i kläckaren.

Säljaren påstår det är postens hantering av paketet som är orsaken. Jag anser det är dåligt paketerat.

Vad tycker ni? Och hur packar ni?

Fredrikslund

• Södermanland
SV: packning av postägg
« Svar #1 skrivet: 11 feb-11 kl 00:12 »
Du kan inte ta kort och lägga in? För mig låter det svårt att bedöma om det är dåligt eller bra  ::) men åandra sidan antar jag att du fått endel paket så du kan väl avgöra om det är bra eller dåligt utifrån packandet och inte att 6 ägg gick sönder

Hovnoret

• Hönsen får mig att må bra
    • -
    • Hovnorets hedemorahöns
« Svar #2 skrivet: 11 feb-11 kl 07:33 »
Hej. Säljer ägg från minna höns och skickar dem kors och tvärs genom landet. Postens packet service är det ända som gäller, om man sänder dem som A-post blir det oftast ägg röra.

När man paketerar äggen är det mycket viktig att paketet är stumt. dvs äggen ska inte ha en chans att ligga och skramla inne i ägg kartongen eller i kartongen i kartongen i kartongen.  ::) . Avslutningsvis så måste paketet märkas ömtåligt gods, glas samt denna sida upp. Jag brukar gör så och har efter det inte haft ett ända ägg som har varit sprucket och med bra kläckresultat hos kunden.

Linkoso har ett bra förklaring på sin hemsida. Mycket matnyttigt här  ;D

http://honsitrunsby.webs.com/omvraggpackaagg.htm

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 11 feb-11 kl 07:51 »
Jag vet att ägg kan gå sönder även om dom är väl paketerade  :-X Har själv fått äggröra där man ändå inte kan klaga på paketeringen. De gånger det har hänt har man dock sett skador på den yttre kartongen :-\

Precis som Hovnoret säger är det viktigt att äggen ligger stumt i äggkartongen så att dom inte skramlar. Själv använder jag inte toapapper utan fyller ut det extra utrymmet i kartongen med kutterspån eller hackad halm. Hur mycket beror naturligtvis på äggstorleken.

Sedan är yttre stötdämpningen viktig. Ytterlådan måste vara ordentligt större än äggkartongen. Mellanrummet fylls med skrynklat eller rivet tidningspapper så att äggkartongen inte rör sig i lådan om man skakar den. Naturligtvis funkar halm frigolitpluppar eller liknande också.

Jag har inte upplevt någon skillnad på ägg skickade som skrymmande brev eller postpaket. Däremot har jag fått ägg i postens gröna vadderade kuvert eller i deras gröna låda och det har inte funkat. Påsen och lådan ger för lite deformationszoner och för lite stötdämpning.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 11 feb-11 kl 07:52 »
Jag skickar mina ägg som skrymmande brev och det är väldigt ovanligt att något går sönder, oftast bra resultat också, upp till 100% men vanligtvis runt 80-90% av befruktade ägg kläcks. Betalade själv en gång en snordyr frakt (ca 4 gånger dyrare än vanlig) för att det skulle tydligen vara bättre, men mer än hälften av äggen var pajjade. =/ Så jag föredrar att paketen skickas som brev om möjligheten finns.

Skulle också velat sett en bild på packningen. Men jag packar iaf. så att jag först lindar in äggen i hushållspapper, om det blir glipor emellan ändå (tomrummet du pratar om) så fyller jag ut det med mera hushållspapper. Under kallare tider och om jag har tillgång till det så lägger jag sedan över ett täcke med bomull också innan jag stänger igen locket. Lindar sedan in äggkartongen i bubbelplast. Fyller en kartong med hö/halm (bäst erfarenhet av det, isolerar och stötdämpar väldigt bra), känner med handen först hur tjockt lagret är ned till botten på lådan, om det känns okej att lägga i äggen i lådan på denna bädd. Det ska inte vara hårdpackat utan som lite ... "Fjädereffekt". :) Mjukt men hålla emot. Efter jag lagt i äggkartongen så packar jag med mera hö/halm runt äggkartongens alla sidor, så tjocka väggar som går att göra i kartongen du packar i utan att det blir för hårdpackat. Till sist ett lager halm som tak också innan jag tejpar ihop lådan. Ibland om jag tycker att ytterligare stötdämpning känns att behövas och om det får plats utan att ställa till problem istället så använder jag sådana där stora luftkuddar runt en del sidor också. T.ex. om jag upplever att äggkartongens vägg hamnar för nära lådans vägg och riskerar att få en stöt så brukar jag om jag har någon sådan kudde försöka pula emellan en där.

Finns lite bilder på min hemsida också (som jag nu såg att hovsnoret postat ;D tack!)

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Jakobsson

« Svar #5 skrivet: 11 feb-11 kl 10:49 »
Det jag upplever som allra viktigast i packningen är att man i äggkartongen ser
till så att äggen inte kan röra sig, slå emot varann. Jag lindar först med 3 bitar toapapper,
sen rullar jag "bubbelplast" runt & avslutar med 8-10 bitar toapapper & så ner i
kartongen. Sen lägger jag ändå i toapapper ifall det blir hålrum innan jag stänger
äggkartongen. Resten av packningen ser ut som dom ovan här redan beskrivit. Jag har en gång
fått besked om att 1 ägg var sönder & då var det skador på kartongen. Dessutom
blev det iaf 8 av 12 kycklingar. Jag skickar alltid som skrymmande brev.

//
Jakobssons fru

Husfrun

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 11 feb-11 kl 11:57 »
De gånger vi har skickat efter så har den enda gången som äggen varit hela, det var när de skickades i riktigt hård kartong som var fylld med spån, äggen låg huller om buller i spånen...men de var hela! de gånger som ägg har skickats i äggkartong med toalettpapper så har det varit äggröra..den "bästa" gången var bara 3 av 12 trasiga..trots att alla kartonger varit märkta med "ömtåligt!! ägg!" så har de varit trasiga..

J.palmgren

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 11 feb-11 kl 12:13 »
Just detta med äggpackning är ju en intressant fråga. om det är någon här som kollar på Myth busters så har de gjort ett helt program där de testar hur man ska packa ägg. kommer inte ihåg vad teorin var som de skulle testa,men men det var ägg iaf :P finns på youtube om någon vill kolla  :D

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 11 feb-11 kl 13:18 »
Om man skickar ett lass med ägg som väger mer än.. 5 kg tror jag, var ett tag sen nu!, så går paketet på 150 kr och då räknas det inte som skrymmande. eller om h*b*l är mer än 120 cm har jag för mig, så går det också som 150. Brukar bli det för mig om jag skickar mer än 18-20 ägg. Men jag älskar att packa så är väldigt noggrann också ::) Men har aldrig hört att äggen kommit fram trasiga och jag kör också toapapper.  Bubbelplast runt äggkartong, sen stöddämpande i botten runt om och på. Funkat väldigt fint för mig och även de paket jag fått. Äggkartongen ska inte kunna skakas i kartongen. Har även fått i vadderat kuvert och har faktiskt fått 100% kläck på dom äggen men även nästan alla mosade. tror inte att folk medvetet packar dåligt. Skulle förvåna mig i alla fall, man tjänar ju inget på det :P

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 11 feb-11 kl 13:34 »
Över 2kg har jag för mig att det hoppar upp till 150kr.
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 11 feb-11 kl 14:20 »
så måste det vara. Annars packar jag väldigt tungt för 20 ägg ;D Och tidigare var det 175 kr för 5 kg paket men kollade posten och stod 180 kr nu

trallallaa

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 11 feb-11 kl 15:04 »
Citera
De gånger vi har skickat efter så har den enda gången som äggen varit hela, det var när de skickades i riktigt hård kartong som var fylld med spån, äggen låg huller om buller i spånen...men de var hela!
Jag fick ägg skickade så och det blev omelett a´la sågspån...om jag hade stekt det  ::).
Av 62 ägg fick jag 5 kycklingar, så jag tycker nog inte att det var så där jätte bra kläck resultat direkt...
De flesta äggen var mos, många hade sprickor och var sönderskakade samtidigt  :-X.

Men både jag och Linkoso beställde ägg från samma ställe förra sommaren och vi fick dem i postens gröna kuvert, mina var ok, medan Sandras var mosade...så där kan man ju diskutera vad som gått snett, förmodligen posthanteringen,eftersom mina var ok.
Säger som jag alltid har sagt, det är ett lotteri  ;) .

anders 67

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 11 feb-11 kl 17:55 »
Det här med att skriva" ömtåligt ägg "på är helt bortkastat Inte en människa som tittar på kartongerna,Åker på transport band och ramlar flera meter ner i olika vagnar.Kommer då äggpaketet underst så är det ett måste att göra ordentliga paket ::)
Det här att slå in en äggkartong i en litet bubbelkuvert och sätta på ett par frimärken för att spara kanske 70 spänn på frakten tycker jag är osmart.
Ordentliga paket som kostar lite att skicka och hela ägg är ju roligare.Blir också bättre kläckbarhet på ordentligt packade ägg.
Har man beställt dyra ägg så är det ju roligare att de är hela än att frakten var billig.
Tycker jag i allafall ;)
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Hovnoret

• Hönsen får mig att må bra
    • -
    • Hovnorets hedemorahöns
« Svar #13 skrivet: 11 feb-11 kl 18:35 »
Så sant som det är sagt.

Det ända godkända "typsnittet" vid transport av ömtåligt gods är typ dessa.

http://www.lilon.se/emballageetiketter-hanteras-varsamtoemtaaligt-gods-1000strulle-p-3132.html

anders 67

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 11 feb-11 kl 19:14 »
Så sant som det är sagt.

Det ända godkända "typsnittet" vid transport av ömtåligt gods är typ dessa.

http://www.lilon.se/emballageetiketter-hanteras-varsamtoemtaaligt-gods-1000strulle-p-3132.html

Fast det är fortfarande ingen som tittar på paketet.Skickar man med "vanlig "post så hjälper inga etiketter.
Har själv varit i kontakt med posten om just detta.Posten har ju själv inga liknande etiketter  längre ::)
Möjligt att det funkar om man skickar rekommenderat eller på annat sätt men inte i den vanliga posthanteringen
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #15 skrivet: 11 feb-11 kl 19:23 »
Fast det är fortfarande ingen som tittar på paketet.Skickar man med "vanlig "post så hjälper inga etiketter.
Har själv varit i kontakt med posten om just detta.Posten har ju själv inga liknande etiketter  längre ::)
Möjligt att det funkar om man skickar rekommenderat eller på annat sätt men inte i den vanliga posthanteringen

Jodå. Visst tittar en del på varningstexterna, även om det är en väldigt liten del, så kan denna lilla del öka chanserna för äggen något. T.ex. brevbäraren här kom fram till dörren senaste gången med paketet. Brukar posta direkt via honom ibland också och då lägger han mina paket på ett speciellt ställe för att undvika skador när han kör vidare. Tanten på posten där jag annars postar har också ett speciellt ställe för mina paket och hon är så försiktig med paketen (tycker för övrigt att det är jättespännande och otroligt hur man kan skicka ägg ;D). De skulle lika gärna kunnat kastat och haft sig med paketen, ställa på golvet och skjuta/sparka undan med fötterna som jag sett de göra.
När jag postar på Ica har de frågat flera gånger vilken temp de ska förvara lådan i m.m.

Så jag skriver alltid massa varningstexter på lådorna, för bättre det än att inte skriva. För det finns faktiskt folk där ute som kollar, även om det inte hjälper vid rullband och sådant så kan det som sagt hjälpa lite ändå... För tänkt om någon postsnubbe tar ett paket, alla äggen är hela, han/hon vet inte att det är ägg i men kanske skulle ha brytt sig om det stod på kartongen. Så gör den något som med otur kanske skadar äggen.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 11 feb-11 kl 19:34 »
En kompis syrra jobbar med att köra postens lastbilar... Hon bara skakade på huvudet åt mig när jag sa att det skickas ägg som ska bli kycklingar genom hela Sverige. När paketet väl hamnat i godshanteringen så är det inte en jävel som bryr sig hur många "ömtåligt" och "aktas" man skrivit på kartongen. Den kastas omkring precis lika mycket som alla andra paket/brev.
Hon tyckte att Bussgods var en mycket bättre idé. Dom tar hand om paketen på ett helt annat sätt.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Ratchaburi

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 11 feb-11 kl 22:26 »
OJ.
Jag har fått hur många ägg som hellst skickade i postens gröna kuvert och aldrig fått ett trasigt ägg! Inte har det varit speciellt dålig kläckprocent heller.
Ska ärligt erkänna att jag själv också skickat massor av ägg i postens gröna kuvert, lindar in ett och ett ägg i toapapper, fyller äggkartongen med spån och stoppar sedan hö runt äggkartongens alla sidor i kuvertet.
Ingen som hört av sig med krossade ägg heller...
Skickat till tre olika senaste veckan och alla äggen kom fram hela. Blir roligt att höra hur många kycklingar det blir.
De ägg jag skickade på detta sättet för 3,5 vecka sen blev det 12 kycklingar av 15 ägg så såååååååå dåligt kan det inte vara att skicka med postens gröna kuvert. ;D

Men visst, jag kanske skall tänka om..
My name is not Rihanna....

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #18 skrivet: 11 feb-11 kl 23:07 »
Jag lindar in äggen en och en i skumtvättlappar. Sen i en äggkartong som jag tejpar efter att jag är säker på att äggen inte kan röra sig där inne, dom måste vara "stumt" men inte hårt i spänn sas.

Sen lägger jag kartongen i en lagom stor hård kartong och fyller upp mellanrummet med skumplast eller sån där frigolitmaterial. Känns som att jag inte kan göra mer

Förutom att jag tycker man ska slå in paketet snyggt också så blir mottagen glad bara av att se paketet  :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Dela detta:

* Inloggade just nu

335 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser