Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläckningen är klar  (läst 1133 gånger)

ciaston

• Dalarna
    • http://hem.passagen.se/mamovers/
Kläckningen är klar
« skrivet: 12 feb-11 kl 09:28 »
Av 30 ägg var 2 tomma på lysningsdag 7, nu är 24 kläckta och 1 dog efter kläckning .
För dom 4 sista som var födda på kvällningen gick det trögt och den sista hjälpte jag ut idag, få se om den klarar sig.
4 ägg blev det inget av, 1 var underutvecklad, 1 rutten å 2 ? fullgångna med döda dom också.

Så nu ska jag ta in ägg idag också sen startar vi en ny omgång.....
Jag har en liten grön frigolitkläckare, tyvärr ingen fläckt i den och tempen hoppar lite upp och ner , men ska väl inte klaga...
Den kostade 100 kr på loppis.
5 barns mamma på landet, som föder upp mini shettis och har ett gäng dv. kochin i olika färger  + 3 hedemora .
Har en kinesiska nakenhund och en chihuahua.
Hamnar gärna i helvetet för där behöver man bara sitta eldvakt och i himmlen så vet jag att det bara blir en massa tjafs om övertid och dyligt..

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Kläckningen är klar
« Svar #1 skrivet: 12 feb-11 kl 20:04 »
Alltid tråkigt när inte alla kläcker men att få 23 kycklingar av 28 befruktade ägg i en enkel kläckare utan fläkt är i mitt tycke inte dåligt.

Om man räknar på alla äggen du stoppad in i kläckaren har du kläckt 80% och då ska man vara mer än nöjd med i en så enkel kläckare  ;D

Om man läser på Ex Lohmanns hemsida så anger dom en kläckbarhet på 75-83% på äggen från "the parent stock". Och du kan räkna med att dom siffrorna är framräknade på ägg som är skötta enligt alla konstens regler och kläckta i stora dyra värstingkläckare. ;)

Grattis till kycklingarna!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
SV: Kläckningen är klar
« Svar #2 skrivet: 12 feb-11 kl 20:12 »
Ja, det var bra kläckresultat! Grattis!
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

396 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser