Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bondbönor, ärtebockar och andra bönor (eller växter med skidor)  (läst 8889 gånger)

Stabo

• Lycka är allas vår födslorätt!
    • Västergötland
Hej!

Tänkte sätta lite bondbönor och ärtebocker (sockerärtor) på balkongen till sommarn och undrar nu; hur stor volym ska det minst vara på krukan man ska odla i? Går det att ha ex. bondbönor och ärtebockar i samma kruka?

Ha en fin dag!

//Patrik
Bakom molnen lyser alltid solen!
www.djurratt-veganism.blogspot.com

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
Hej!

Tänkte sätta lite bondbönor och ärtebocker (sockerärtor) på balkongen till sommarn och undrar nu; hur stor volym ska det minst vara på krukan man ska odla i? Går det att ha ex. bondbönor och ärtebockar i samma kruka?

Jag hade bondbönor och ärter blandat på friland i somras. Tanken var att ärterna (lågväxande) skulle få stöd av bondbönorna. Men proportionerna blev fel, bondbönorna tog över och ärterna orkade inte riktigt. Ska prova i år igen, men med glesare mellan bondbönorna.

Det borde väl gå i kruka också? Rotsystemen är inte så djupa. Men ju större kruka, desto bättre. En balja, kanske? Lättare att kunna vattna rejält. I kruka behöver man nog också gödsla ordentligt. Baljväxter är ju kvävefixerande på friland och behöver inga större mängder med (kväve)gödsel, men jag vet inte hur det funkar med köpejord i kruka.

christelle

• Blekinge
Hej!

Ha en fin dag!

//Patrik
Bondbönor brukar jag sätta emellan sättpotatisen så de behöver nog rätt djup jord samt gillar de att bli kupade. Kan du inte snickra en djup låda, klä invändigt med plast, bottna med leca och sedan sätta bönorna i denna? Ärtor sätter du i omgångar kanske första omgången framför bönorna så kan de (förutom eget stöd) klänga lite försiktigt på bönorna oxå ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Stabo

• Västergötland
Bondbönor brukar jag sätta emellan sättpotatisen så de behöver nog rätt djup jord samt gillar de att bli kupade. Kan du inte snickra en djup låda, klä invändigt med plast, bottna med leca och sedan sätta bönorna i denna? Ärtor sätter du i omgångar kanske första omgången framför bönorna så kan de (förutom eget stöd) klänga lite försiktigt på bönorna oxå ;)

Det där med att snickra ihop en liten låda låter som en topp-idé. Det ska jag absolut ta och göra!
Tack för bra svar!

Tack även till ChristinaR för ditt svar. Mycket bra information där! Har KRAV-märkt gödningsmedel hemma som jag brukar använda, så man kan ju kanske slänga i lite sånt i vattnet när man vattnar.

Tack åter igen för bra svar båda två!

Ha en fin dag!

//Patrik

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
Det där med att snickra ihop en liten låda låter som en topp-idé. Det ska jag absolut ta och göra!

Ett alternativ är att leta upp en gammal balja eller liknande på loppis.

kraut

• Skåne
    • postannelund
Tack för bra svar!

Tack även till ChristinaR för ditt svar. Mycket bra information där! Har KRAV-märkt gödningsmedel hemma som jag brukar använda, så man kan ju kanske slänga i lite sånt i vattnet när man vattnar.

Tack åter igen för bra svar båda två!

Ha en fin dag!

//Patrik

stort kärl är att föredra när det gäller bondbönorna. de behöver inte så nycket kväve (N) så om du inte vill ödsla med ditt gödselmedel kan du alltid slänga i lite aska i jorden. det ger kalium (K) och vad jag har hört Fosfor (P). Blanda även i lite kompostjord eller löv i jorden så blir där rikligt med humusämnen.

har du tänkt någon speciell sort bondböna?

Stabo

• Västergötland
stort kärl är att föredra när det gäller bondbönorna. de behöver inte så nycket kväve (N) så om du inte vill ödsla med ditt gödselmedel kan du alltid slänga i lite aska i jorden. det ger kalium (K) och vad jag har hört Fosfor (P). Blanda även i lite kompostjord eller löv i jorden så blir där rikligt med humusämnen.

har du tänkt någon speciell sort bondböna?

Okej. Jo, jag ska nog ge mej ut på en liten second hand-runda och leta baljor. Har nåt gödningsmedel för KRAV-märkt odling, så jag tänkte ge dom lite av det.
Vet inte om det är nån särskild sort. Det står nog bara Bondböna på fröpåsen :p Jag är inte så inne på just bönor och ärter.

kraut

• Skåne
    • postannelund
Okej. Jo, jag ska nog ge mej ut på en liten second hand-runda och leta baljor. Har nåt gödningsmedel för KRAV-märkt odling, så jag tänkte ge dom lite av det.
Vet inte om det är nån särskild sort. Det står nog bara Bondböna på fröpåsen :p Jag är inte så inne på just bönor och ärter.
dina bönor är bra. det finns olika sorters bondbönor och det som skiljer dem åt är storlek på balja och böna, bönans färg och blommans färg. sen är vissa sorter tidigare än andra. själv har jag en sort där bönan är lila och ger tidig skörd.

Lockfågeln

• Gäst

Det här med slumpade trådar så himla kul, christelle, hur gör du med bondbönorna och sättpoatisen mer i detalj?

christelle

• Blekinge
När jag sätter senpotatis så sätter jag en bondböna mellan sättpotatisarna alltså varannan böna/potatis fast jag ökar inte avståndet mer än lite mellan potatisarna så kan bönorna få stöd av blasten.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Lockfågeln

• Gäst
När jag sätter senpotatis så sätter jag en bondböna mellan sättpotatisarna alltså varannan böna/potatis fast jag ökar inte avståndet mer än lite mellan potatisarna så kan bönorna få stöd av blasten.

Tackar  :D, det måste provas i vår.

Dela detta:

* Inloggade just nu

198 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser