Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tempratursänkning kycklingar  (läst 2483 gånger)

kackelo

• Skåne
    • Solåkra
Tempratursänkning kycklingar
« skrivet: 13 feb-11 kl 12:56 »
Finns säkert någonstans men hittar inte just nu; vilken tempratur skall hönskycklingar ha vid olika ålder?
Får: Finull och Dorset/finull. Höns: Faverolle, Dvärg Kochin, Isbar (endast hönor), Maran (endast hönor), Maran (endast hönor)...och så hundar, katt och bin såklart :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Tempratursänkning kycklingar
« Svar #1 skrivet: 13 feb-11 kl 13:15 »
En nykläckt kyckling behöver ca 33-35 grader. Därefter kan man sänka temperaturen med 3 grader/vecka. När dom är 5-6 veckor klarar de sig som regel utan värmelampa. Undantaget är om man har raser som befjädrar väldigt sent och vädret är kallt.

Första veckan 33-35
andra 30-33
tredje 27-30
fjärde 24-27
femte 21-24

Kycklingar som är inne på din 4de levnadsvecka klarar sig med andra ord med 24-27 grader. Detta innebär inte att kycklingar i den åldern vill sitta i minst 24 grader hela tiden men dom vill kunna värma sig emellanåt ;)

I och med att vissa raser befjädrar långsammare är det också bra att titta på hur dom ligger när dom sover. Ligger alla i en klump under lampan så är det lite kallt ligger dom utspridda så är det lite varmt.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

PetraL

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 14 feb-11 kl 06:32 »
Då kan jag ju undra lite hur det hade blivit om min kyckling inte hade haft sin mamma. För värmelampan får sitta min 60 cm från golvet, men det är ju inte i närheten av 30 grader under den, behöver jag en starkare lampa då?? Har 150w idag.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 14 feb-11 kl 09:48 »
Kycklingar som har mamma behöver som regel inte värmelampa. Dom har ju sin mamma att värma sig hos  :D När det är riktigt kallt och man har kycklingar vintertid kan det dock vara bra som hjälp för att göra klimatet utanför mamman lite drägligare.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

PetraL

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 14 feb-11 kl 09:52 »
Jo det är därför som jag har lampan igång nu, men om den inte hade haft någon mamma, skulle man då köpt en starkare lampa eller sänker man dem fast man inte "får"??

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #5 skrivet: 14 feb-11 kl 09:56 »
Jag är olaglig och sänker lampan men ser då till att ingen finns som kan fatta eld..

Som alternativ finns värmetak, jag ska nog inhandla ett sådant..

se på Högberga.
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

PetraL

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 14 feb-11 kl 11:19 »
quote author=Löparnäs link=topic=105050.msg940652#msg940652 date=1297673796]
Jag är olaglig och sänker lampan men ser då till att ingen finns som kan fatta eld..

Som alternativ finns värmetak, jag ska nog inhandla ett sådant..

se på Högberga.
[/quote]

Vad har du då för underlag till dem?? Jaja just nu är detta ju inget problem egentligen eftersom lilla kycklingen har en jätteduktig mamma, men kunde inte låta bli att fråga :D

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #7 skrivet: 14 feb-11 kl 12:30 »
Just nu går de på tidningspapper, förutom under lampan.. där ligger en handduk.. (köpte en bunt på auktion 60x40cm - 40st för en tjuga.. går bra att tvätta) Obs lampan hänger aldrig under 30cm och det bara de allra första dagarna sen höjs den en liten bit varja dag.. nu hänger den nog på 80cm.. men de bor inne i mjölkrummet där tempen är 20grader.. nere i deras plast kaninlåda är tempen ca 28grader

De är nu ca 3v och ska till helgen flytta ut till kycklinghyllan där blir det spån att springa på och där är värmelampan regelementsenligt högt upphängd.
lampan hänger i en avbalkad del dvs det är tak och väggar ca 90x80x(h)120cm sen har de en utgång ut till ytterligare ca 90x100cm där vatten och mat står.. tempen i värmedelen brukar vara ca 26grader och de blir 4v innan flytt. (det finns bra med ventilation)
Däremot så är det bara ca 15 grader i den andra delen..  :-\  .. får nog ställa fodret och vattnet inne i "lådan" den första tiden..

De måste flytta då deras nya syskon förhoppningsvis kläcks i helgen och behöver "babylådan"..
Annars så hade de fått vara kvar en vecka till..
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Dela detta:

* Inloggade just nu

383 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser