Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tråkiga vinterhage...  (läst 2915 gånger)

Nemi

• Gotland
Tråkiga vinterhage...
« skrivet: 13 feb-11 kl 17:36 »
Ja, det här kanske är fjantigt av mig - men eftersom jag tänkt på det i flera dagar så skriver jag och frågar er. Jag har ju bara tre tackor och vinterhagen är väl på ca 120 kvm. Plan mark, några träd och en gammal stenvast. Ett foderbord ute. De går ut och in som de vill till en fin ströbädd och innearealen är väl ca 10 kvm. Gott om plats, vad jag förstår. Men de börjar få tråkigt (tror jag).
Jag tror att de börjar få tråkigt därför att de börjat spana och klättra på stenvasten och blickar mot änget intill. Vill inte släppa dem där ännu, men den är mycket mer lattjolajban än den hage de går i nu.

Eftersom jag inte visste att jag skulle bli lammägare, så har jag inte torkat några lövruskor som skulle kunna aktivera dem. Har ni några andra tips på hur göra vinterhagen lite roligare? Är det ens nödvändigt, eller ska jag bara kolla att stängslet sitter stadigt? Har burit in några stora nedfallna tallgrenar och det sysselsatte dem. Funderar t om på att slänga in ett par stora bollar de får fjanta sig med... :-[
När hundarna som de växt upp med är med ute i hagen är det tokglädjefnatt, men annars verkar de mest längta mot horisonten...

Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

zeina66

• Värmland
SV: Tråkiga vinterhage...
« Svar #1 skrivet: 13 feb-11 kl 17:45 »
Hej,min vinterhage är väl lika tråkig som din...men vi har så mkt snö att fåren vill absolut inte lämna den vältrampade stigen mellan vindskydd och foderhäck. De längtar väl till våren som vi alla gör..
Se till att du har stängslet säkert så får dom stå ut tills våren är här,då vet du att deras nya hage är fräsh och inte nerbajsad. Nästa vinter kanske du har lövruskor till dom - men jag slår vad om att de ändå kommer att titta längtande över stängslet. ;)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Nemi

• Gotland
« Svar #2 skrivet: 13 feb-11 kl 18:44 »
Ooops. Glömde en nolla. Vinterhagen är på ca 1200 kvm (innan någon reagerar och tycker att det inte är så märkligt om de har tråkigt...).
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 feb-11 kl 19:30 »
Mina Gutar sysselsätter sig som barkmaskiner samt att de uppvaktar varann.
Äter gör de med.

freeky

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 feb-11 kl 19:37 »
Mina helsingar är också barkmaskiner.Sågar upp stora grena som dom rensar, stockar är också gott :)Men dom förra fåren vi hade, köttras, låg helst inne i stallet och gonade sej utan någon större längtan att sticka ut nosen hur fint det än var ute.
Och har dina får dom ytorna att röra sej på är det inget synd om dom ;)

Moster

• Gotland
« Svar #5 skrivet: 14 feb-11 kl 16:04 »
Funderar t om på att slänga in ett par stora bollar de får fjanta sig med... :-[

Kan du inte göra det och se vad de tar sig för? :P
Uttråkade får är förstås inte så kul, men jag håller med, de drömmer nog om våren precis som vi.

hustran

« Svar #6 skrivet: 14 feb-11 kl 16:51 »
Märkligt nog så märks det på våra tackor också,plötsligt får de vårkänslor. Kanske är det ljuset. Inte särskilt kul har de väl men de börjar i alla fall frångå "matstigen" och pulsar mer gärna i snön.Bra att de njuter i solen för det verkar ju som d-vitaminet gör nytta i ullen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

367 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser