Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur stor yta krävs för att hålla getter?  (läst 15558 gånger)

Just_me

• Småland
Hur stor yta krävs för att hålla getter?
« skrivet: 14 feb-11 kl 04:15 »
Vi har lite smått nu börjat kika på gårdar även om det nog dröjer innan vi har råd att slå till. Vi hoppas på att hitta en hästgård någonstans i hälsingland/Gästrikland.
Vi tänkte att vi skulle hyra ut stallplattser tills vi har tillräckligt med tid och pengar att ha egen häst. Men eftersom vi älskar djur och gärna vill bli lite mer självhushållande har vi pratat om att man kanske skulle skaffa några getter.
Jag har läst genom en hel del trådar här men undrar hur mycket mjölk man får av en get? Tänker då på de tex här almogegetterna.
Vi är nämligen bägge laktosintolleranta men tål getmjölk.

Vad vore smart att tänka på när vi väl är ute och tittar på hus?
Kan man enkelt och hyffsat billigt bygga om tex en del av en lada till getstall? Kan man ha hönshus och getstall nära varran eller finns det risk för ohyra etc?
Hur mycket betesmark ska man ha i åtanke till getterna? Kan de gå tillsammans med hästar tex eller bör de ha eget inhägnat område?

Sen undrar jag om man kan ha almogegetter tillsammans med dvärggetter? Eller finns risk att de små blir skadade?

Sen en dum fråga såklart.
Det verkar som om de flesta har getterna ute hela sommaren och bara inne på vintern. Finns det krav på att de kan gå in och ut som de vill sommar/vinter? Och om det är så hur håller ni det varmt åt dem på vintern trotts att ni har öppet?

(Lägger till att jag läst genom vad de enligt lag måste ha som utrymme men menar med frågan hur stort utrymme de bör ha för att må bra)
« Senast ändrad: 14 feb-11 kl 04:21 av Just_me »

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
SV: Hur stor yta krävs för att hålla getter?
« Svar #1 skrivet: 14 feb-11 kl 09:42 »
Hej !!  :)

Jag har ett get par lantrasgetter som går tillsammans med mina hästar, de har inga problem med varandra , men det är klart att det beror på hästarna. Vet flera som har getter tillsammans med hästar och det verkar fungera bra.
Mina getter går helt fria nästan hela året, just nu delar dom hus med hönsen pga kylan ( för hönsens del) . visst klarar dom av att ha lösdift även vid sträng kyla så länge de har dragfri och torr liggplats. Mina har varit ute till -25 utan att må dåligt. de har dock gått på lösdrift hela året och skaffat sig riktigt fin vinterpäls/ ull. Lotta ser ut som en pälsboll.
De har fri tillgång på både hö, halm och hösilage.

Sommartid har de nästan 2 ha att beta på samt en rejäl slyskog ca 1 ha som dom gärna ger sig in i att leta godsaker , fast efter som de går lösa skulle dom rent teoretiskt kunna gå på alla våra 12 ha tillsammans med hästarna , men dom stannar på dessa bitar runt huset.
Brukar stänga in dem i en mindre hage på nätterna för att freda dem från rovdjur.

Getterna har en hörna i stallet där jag gjort en fin bädd och lägger fram hö/hösilage på. tror att det är 2*1½ m som de knölar ihop sig på, ( de ligger helst nästan på varandra  , undrar om det är vanligt  ??? ::)   mina getter kanske är korsade med hund ? :P

men jag vet getter som bor i lekstuga tex.

lycka till med husletandet
// Andrea
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

lady jack

• Blekinge
    • boasjö.se
« Svar #2 skrivet: 14 feb-11 kl 10:47 »
Hej!

vad roligt att du siktar in dig på getter. Jag fick hem mina första förra hösten och är fullständigt såld på dessa underbara små krabater. Skaffade tre dvärggetter primärt för att röja sly på baksidan av huset, men oj vad de har blivit en del av familjen nu.
Som nybliven getägarinna fick jag prova mig fram till olika lösningar, givetvis med enormt stöd ifrån uppfödaren. Jag hade inget stall till dem utan byggde ett till dem ute på betet. Det är inte helt färdigt än, bör tilläggas men tillräckligt färdigt för att de ska ha klarat vintern där. Byggde typ "redskapsbod" (ca 15m2) med fyra väggar, fyra fönster och dörr. Isolerade både tak och väggar (många hävdar det är onödigt och kanske är det så men det är i alla fall  dragfritt!). Dörren är konstant öppen och getterna kan komma och gå som de vill. De väljer helt klart att vara ute, med undantag då det regnar alldeles för mycket. De gillar inte att bli blöta om tassarna  :) På golvet bäddas det med halm och de har fri tillgång till hö/ensilage. Vatten är ett problem över vintern, men det är bara till att springa med hinkar till de små raringarna, morgon och kväll. Ljummet vatten uppskattas väldans mycket nu när det är så kallt.
Viktigt att de har sysselsättning. Jag har slängt in granar till dem nu under vintern som de kan gå loss på.
Getter är fantastiskt sociala djur och uppfödaren där jag köpte mina, lät sina getter gå med hästarna. Hade mina fått bestämma hade de säkert gått ihop med grannens kor!  :D
Nu duger som tur är jag och mannen ganska bra som sällskap, vi med!
Jag låter inte mina getter gå med hönsen, enbart av den anledningen att hönorna förorenar mycket mer än vad getterna gör. Tror egentligen inte att det är något problem, men jag vill undvika hönsbajs i vattenhinken osv. Givetvis har det hänt att hönorna tagit sig in till getterna av misstag, men de verkar inte så sugna på att hänga där allt för länge..
För tillfället har vi en inhägnad till dem på baksidan av huset. När tjälen går ur marken så ska vi utöka denna så den totala ytan blir nästan ett tunnland. Stängslat har vi gjort med fårnät och fyra eltrådar på insidan. Lyckligtvis är jag välsignad med icke rymmargetter (ja, förutom att de tog sig ut när det var som mest skare, men då  enbart för att vara med oss!  De är så fruktansvärt söta!) men tänk på att spänna fårnätet ordentligt. Vill de så tar de sig över. Och under.

Jag hoppas du blir lika förälskad i dina getter som jag blivit i mina!
skånska med sambo i den blekingska skogen... renoverar gammal gård, odlar ekologiskt och strävar efter att bli självförsörjande....
delar tillvaro med tre katter, tre dvärggetter och ett gäng skånska blommehöns...
www.boasjo.se

Just_me

• Småland
« Svar #3 skrivet: 14 feb-11 kl 17:05 »
Hej!

vad roligt att du siktar in dig på getter. Jag fick hem mina första förra hösten och är fullständigt såld på dessa underbara små krabater. Skaffade tre dvärggetter primärt för att röja sly på baksidan av huset, men oj vad de har blivit en del av familjen nu.
Som nybliven getägarinna fick jag prova mig fram till olika lösningar, givetvis med enormt stöd ifrån uppfödaren. Jag hade inget stall till dem utan byggde ett till dem ute på betet. Det är inte helt färdigt än, bör tilläggas men tillräckligt färdigt för att de ska ha klarat vintern där. Byggde typ "redskapsbod" (ca 15m2) med fyra väggar, fyra fönster och dörr. Isolerade både tak och väggar (många hävdar det är onödigt och kanske är det så men det är i alla fall  dragfritt!). Dörren är konstant öppen och getterna kan komma och gå som de vill. De väljer helt klart att vara ute, med undantag då det regnar alldeles för mycket. De gillar inte att bli blöta om tassarna  :) På golvet bäddas det med halm och de har fri tillgång till hö/ensilage. Vatten är ett problem över vintern, men det är bara till att springa med hinkar till de små raringarna, morgon och kväll. Ljummet vatten uppskattas väldans mycket nu när det är så kallt.
Viktigt att de har sysselsättning. Jag har slängt in granar till dem nu under vintern som de kan gå loss på.
Getter är fantastiskt sociala djur och uppfödaren där jag köpte mina, lät sina getter gå med hästarna. Hade mina fått bestämma hade de säkert gått ihop med grannens kor!  :D
Nu duger som tur är jag och mannen ganska bra som sällskap, vi med!
Jag låter inte mina getter gå med hönsen, enbart av den anledningen att hönorna förorenar mycket mer än vad getterna gör. Tror egentligen inte att det är något problem, men jag vill undvika hönsbajs i vattenhinken osv. Givetvis har det hänt att hönorna tagit sig in till getterna av misstag, men de verkar inte så sugna på att hänga där allt för länge..
För tillfället har vi en inhägnad till dem på baksidan av huset. När tjälen går ur marken så ska vi utöka denna så den totala ytan blir nästan ett tunnland. Stängslat har vi gjort med fårnät och fyra eltrådar på insidan. Lyckligtvis är jag välsignad med icke rymmargetter (ja, förutom att de tog sig ut när det var som mest skare, men då  enbart för att vara med oss!  De är så fruktansvärt söta!) men tänk på att spänna fårnätet ordentligt. Vill de så tar de sig över. Och under.

Jag hoppas du blir lika förälskad i dina getter som jag blivit i mina!

Vad kul att läsa om dina erfarenheter av getter!
Det låter som att det ska vara hyfsat enkelt att ställa iordning vinterboende åt getter med andra ord! Blev lite orolig när jag läste någonstans att de helst ska ha egen spilta att stå i på nätterna, då de blev stressade om de stor inne ihop :/

Vet du om större almogegetter och dvärggetter kan gå ihop?
Hur mycket mjölk får du av dvärggetterna?

Sussilo

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 feb-11 kl 18:28 »
Hejsan!

Hur mycket mjölk en get mjölkar är individuellt och beror på om geten är av mjölkrastyp, utfodring osv. Att bygga om en del av en lada till getstall går utmärkt, getter har blygsamma krav. Väljer du att isolera, så lämna en bra bit av väggarna längst upp oisolerade för ventilationens skull. Getter är inte särskilt känsliga för kyla, så du behöver inte tänka på hur man ska hålla varmt hos dem. Ett bra lager med halm på golvet räcker och fri tillgång till hö. De ska ha skydd för regn och blåst som de inte alls tycker om. Getter mår bäst av att kunna gå ut och in som de vill året runt och då sätter de också en rejäl vinterpäls.

Man kan ha större och mindre getraser tillsammans, de mindre lär sig att kila undan om det behövs. Däremot kan det vara mindre lyckat att blanda behornade och hornlösa getter. Visst kan getter och hästar gå tillsammans om de vänjs vid det, men de har ju olika beteende och "språk".

Kul med dina planer, låt oss veta hur det går :) !

Just_me

• Småland
« Svar #5 skrivet: 14 feb-11 kl 18:35 »
Hejsan!

Hur mycket mjölk en get mjölkar är individuellt och beror på om geten är av mjölkrastyp, utfodring osv. Att bygga om en del av en lada till getstall går utmärkt, getter har blygsamma krav. Väljer du att isolera, så lämna en bra bit av väggarna längst upp oisolerade för ventilationens skull. Getter är inte särskilt känsliga för kyla, så du behöver inte tänka på hur man ska hålla varmt hos dem. Ett bra lager med halm på golvet räcker och fri tillgång till hö. De ska ha skydd för regn och blåst som de inte alls tycker om. Getter mår bäst av att kunna gå ut och in som de vill året runt och då sätter de också en rejäl vinterpäls.

Man kan ha större och mindre getraser tillsammans, de mindre lär sig att kila undan om det behövs. Däremot kan det vara mindre lyckat att blanda behornade och hornlösa getter. Visst kan getter och hästar gå tillsammans om de vänjs vid det, men de har ju olika beteende och "språk".

Kul med dina planer, låt oss veta hur det går :) !

Okej! Kul att man hittat den här sidan. Känns som att vår planer på att efter att ha köpt en gård försöka bli lite mer självförsörjande ser ljusare och ljusare ut för varje sak jag lär mig i det här forumet!
Det låter som att det skulle vara ett perfekt djur att ha. Man skulle kunna öppna upp en dörr i nån vägg på en lada och låta det inhägnade området börja där.
Vi vill gärna hitta en gård med skog också, skogsbruk har alltid intresserat mig och är skogen nära gården borde man kunna ha en hage med både skog och öppnare ytor.

Finns det växter/trädsorter getter inte får äta? Tänker då främst längst kusten i Hälsingland/Gästrikland. Hur är det med rovdjur och getter?

Sussilo

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 feb-11 kl 18:49 »
Man skulle kunna öppna upp en dörr i nån vägg på en lada och låta det inhägnade området börja där.
(...) och är skogen nära gården borde man kunna ha en hage med både skog och öppnare ytor.

Finns det växter/trädsorter getter inte får äta? (...)  Hur är det med rovdjur och getter?

Perfekt att låta hagen börja vid laduväggen! Ett blandat bete med både skog och öpnnare mark är idealiskt för getter. Finns det rovdjur måste du stängsla väl. Längre bak bland trådarna här på gettavlan finns en hel del att läsa om getter och giftiga växter.

Just_me

• Småland
« Svar #7 skrivet: 14 feb-11 kl 18:50 »
Perfekt att låta hagen börja vid laduväggen! Ett blandat bete med både skog och öpnnare mark är idealiskt för getter. Finns det rovdjur måste du stängsla väl. Längre bak bland trådarna här på gettavlan finns en hel del att läsa om getter och giftiga växter.

Okej, vad bra!
Då ska jag leta efter lite fler trådar :)

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #8 skrivet: 14 feb-11 kl 22:15 »
Vet du om större almogegetter och dvärggetter kan gå ihop?

Här vill jag bara skjuta in en liten sak! Funderar du på allmogegetter, så är du förhoppningsvis även intresserad av att bevara dem, dvs vara med i genbanken. Då är det mindre lyckat att hålla flera olika raser. Det kan vara väldigt svårt att hålla brunstiga getter åtskilda från bocken.....  :-[

Just_me

• Småland
« Svar #9 skrivet: 14 feb-11 kl 22:20 »
Här vill jag bara skjuta in en liten sak! Funderar du på allmogegetter, så är du förhoppningsvis även intresserad av att bevara dem, dvs vara med i genbanken. Då är det mindre lyckat att hålla flera olika raser. Det kan vara väldigt svårt att hålla brunstiga getter åtskilda från bocken.....  :-[

ahaaa, jag det tänkte jag inte på :P
Almogegetter blev jag intreserad av då jag tycker det är väldigt viktigt att behålla raser som faktiskt finns kvar! Blev väldigt inspirerad av den länk som finns här i forumet!

Dvärggetter bara för att de är så förgrömmat söta  :-[

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 14 feb-11 kl 22:53 »
Det funkar ju att ha två raser av getter om man bara har en bock. Jag vet dock inte vad genbanksreglerna säger om detta, men det borde inte vara svårt att se skillnad på de renrasiga allmogegetterna och de som är korsningar med dvärgget. Dessutom brukar ju mammorna ha koll på vilka som är deras ungar...

Så små är ju inte dvärggetter utan att de bör kunna paras med en allmogebock, tycker jag. Har ingen egen erfarenhet, men på andra djurslag går det ju bra om pappan är en hel del större än mamman. T ex på hästar, kor, kaniner m fl
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Just_me

• Småland
« Svar #11 skrivet: 14 feb-11 kl 22:59 »
Det funkar ju att ha två raser av getter om man bara har en bock. Jag vet dock inte vad genbanksreglerna säger om detta, men det borde inte vara svårt att se skillnad på de renrasiga allmogegetterna och de som är korsningar med dvärgget. Dessutom brukar ju mammorna ha koll på vilka som är deras ungar...

Så små är ju inte dvärggetter utan att de bör kunna paras med en allmogebock, tycker jag. Har ingen egen erfarenhet, men på andra djurslag går det ju bra om pappan är en hel del större än mamman. T ex på hästar, kor, kaniner m fl

Ja, men det är klart. Vi skulle inte ha mer än en bock.
Finns det ingen risk för komplikationer om killingen blir för stor för mamman?

lady jack

• Blekinge
    • boasjö.se
« Svar #12 skrivet: 15 feb-11 kl 10:11 »
vissa hävdar att getter " kan äta allt" men det håller jag definitivt inte med om. mina dvärgisar är oerhört kräsna - satte ett stort land morötter till deras ankomst men de bara tittar på dem - har provat med tärnade, hela, kokta och rivna morötter. inget funkar. de kan tänka sig att ibland äta äpplen som fallit ner från träden i deras hägn, men gör jag mig till och köper dyra ekologiska så bara spottar de ut dem. däremot är krossad havre en favorit och väldigt bra att ha som muta. i lagom dos, ca 1 dl per get och inte allt för ofta.
de är superkänsliga för mögel - absolut livsfarligt för dem - så se upp för mögligt hö och mögligt bröd. vissa getraser (tror jag, med vikt vid tror) tåler bröd medans andra kan dö av det. av den anledningen ger jag inte mina getter bröd överhuvudtaget. kanske någon annan på forumet vet mer om detta?? ger du getterna ensilage, och i synnerhet vintertid, ska du se upp med de "ihopklibbade" frusna delarna av ensilaget, det lär inte heller vara särskilt nyttigt för dem. ett av grannens får dog efter att ha frossat på en sådan bit.
annars har jag endast hört att rhodordendron och liljekonvalj ska vara giftigt för dem, men även där har jag förstått att meningarna går isär.

lycka till!
skånska med sambo i den blekingska skogen... renoverar gammal gård, odlar ekologiskt och strävar efter att bli självförsörjande....
delar tillvaro med tre katter, tre dvärggetter och ett gäng skånska blommehöns...
www.boasjo.se

Sussilo

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 15 feb-11 kl 10:23 »
Du tänker alldeles rätt, Just_me. Risken för komplikationer är uppenbar! Äkta dvärggetter är betydligt mindre än lantraserna och att korsa en liten dvärgget, kanske dessutom förstföderska, med en stor lantrasbock är usel djurhållning enl min uppfattning! Getter kan absolut inte jämföras med hästar, kor och kaniner. Getter är trånga, det vet alla som tvingats gå in för att hjälpa ut en killing.

Funderar du på att hålla bock, så håll dig till en ras eller jämnstora raser.

Just_me

• Småland
« Svar #14 skrivet: 15 feb-11 kl 15:15 »
vissa hävdar att getter " kan äta allt" men det håller jag definitivt inte med om. mina dvärgisar är oerhört kräsna - satte ett stort land morötter till deras ankomst men de bara tittar på dem - har provat med tärnade, hela, kokta och rivna morötter. inget funkar. de kan tänka sig att ibland äta äpplen som fallit ner från träden i deras hägn, men gör jag mig till och köper dyra ekologiska så bara spottar de ut dem. däremot är krossad havre en favorit och väldigt bra att ha som muta. i lagom dos, ca 1 dl per get och inte allt för ofta.
de är superkänsliga för mögel - absolut livsfarligt för dem - så se upp för mögligt hö och mögligt bröd. vissa getraser (tror jag, med vikt vid tror) tåler bröd medans andra kan dö av det. av den anledningen ger jag inte mina getter bröd överhuvudtaget. kanske någon annan på forumet vet mer om detta?? ger du getterna ensilage, och i synnerhet vintertid, ska du se upp med de "ihopklibbade" frusna delarna av ensilaget, det lär inte heller vara särskilt nyttigt för dem. ett av grannens får dog efter att ha frossat på en sådan bit.
annars har jag endast hört att rhodordendron och liljekonvalj ska vara giftigt för dem, men även där har jag förstått att meningarna går isär.

lycka till!

Där ser man! Trodde som du skrev i början att getter äter allt, haha
Känns bra att samla på sig såna här tipps, tack tack!

Just_me

• Småland
« Svar #15 skrivet: 15 feb-11 kl 15:16 »
Du tänker alldeles rätt, Just_me. Risken för komplikationer är uppenbar! Äkta dvärggetter är betydligt mindre än lantraserna och att korsa en liten dvärgget, kanske dessutom förstföderska, med en stor lantrasbock är usel djurhållning enl min uppfattning! Getter kan absolut inte jämföras med hästar, kor och kaniner. Getter är trånga, det vet alla som tvingats gå in för att hjälpa ut en killing.

Jag misstänkte det :(
Men då blir att välja den då när det är dags!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #16 skrivet: 15 feb-11 kl 15:44 »

Bra att veta, jag har ju själv inte getter ännu, som jag skrev i mitt inlägg. Håller på att lära mig så mycket som möjligt om dem. Och all kunskap som man har om andra arter är ju inte tillämpbar. Men jag tycker mig ha sett, när jag besökt getbesättningar, att storleken på getterna varierar kraftigt, men de har ändå samma bock. Vissa getter som hålls för mjölkproduktion är inte större än dvärggetter när de killar första gången. Men kanske har dvärggetter trängre bäcken, så klokast är nog att inte ta risken.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sussilo

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 15 feb-11 kl 16:25 »
Getbesättningar på mjölkgårdar är oftast av Svensk Lantras och av mjölkstam. På seriösa gårdar brukar getterna vara ca ett år när de killar första gången. Då är de betydligt större än äkta dvärggetter! Att det sedan finns allsköns blandrasgetter där även dvärggeten ofta ingår och som hålls som sällskap, är en annan sak.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #18 skrivet: 17 feb-11 kl 14:00 »
Det funkar ju att ha två raser av getter om man bara har en bock. Jag vet dock inte vad genbanksreglerna säger om detta, men det borde inte vara svårt att se skillnad på de renrasiga allmogegetterna och de som är korsningar med dvärgget.

Jo, i viss mån funkar det. Låt säga att du har en dvärgget (honget), en jämtget (hona) och en jämtbock. Då är det klart att du vet vilka killingar som är renrasiga och vilka som är blandade!

Men låt oss fundera vidare, säg t ex att dvärggeten får en bockkilling och jämtgeten får en av varje kön. I värsta fall blir de könsmogna vid ungefär 3,5-4 månaders ålder. När de är så små är de snabba som tusan och svåra att hålla isär. När/om de brunstar så är de för det mesta inte så tydligt och uppenbart. Även om bockarna är "på" så är det lätt att ta för det vanliga "parningsövningarna på lek" som de håller på med från de bara är några dagar gamla.

Om du inte kastrerat, sålt eller avlivat alla blandrasbockar innan de är könsmogna - hur blir det då om du säljer jämtgetens honkilling till ngn bevarandeintresserad när den är 4 månader gammal och den råkar vara betäckt utan din vetskap? Vad säger du till köparen om hon/han ringer dig 5 månader senare och säger att det blivit en killing som är "tillverkad" hos dig? (killingen är naturligvis urgullig, deras förstfödda, hur tam som helst och de vill behålla den och ber dig skriva ut ett genbanksintyg till den också.... :-[)

Just_me

• Småland
« Svar #19 skrivet: 17 feb-11 kl 19:21 »
Vi funderar på om det nog är bäst att ha dem åtskillda om vi tar bägge sorter. Vi får börja med ena.
Alt. att vi kölr på en liten grupp almogegetter och har en kastrerad dvrägget bara för att :P

Man kanske känner dte bättre när man haft getter ett tag!
Vill deffenetivt börja med almogegetter, känner att det vore jättekul att kunna bidra till nått trotts att man bara ska ha för hemmabruk :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

443 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser