Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gör ni som är självförsörjande med jobb?  (läst 8430 gånger)

Just_me

• Småland
Hur gör ni som är självförsörjande med jobb?
« skrivet: 14 feb-11 kl 19:23 »
Ni som kommit så pass långt att ni odlar mat till er själv och djuren, hur gör ni med jobb?
Känns som att hur man än vrider och vänder på det måste man ha pengar/inkomst. Veterinär, el, bilen, verktyg och maskinen etc etc. För att inte tala om den där dagen då man blivit för gammal för att orka hålla igång sin gård.

Jobbar ni heltid? Hur får ni då ihop tid för gården?
Min fråga är väl kanske:
Kan man ha en gård och heltidsjobb utan att arbeta ihjäl sig?

Och ni med barn? Vad gör man när ungen vill ha en Iphone eller det nya Xbox-spelet som de andra i klassen?? Själv är jag inte alls teknikgalen och ser ganska mycket ont i materialismen. Men kan jag verkligen tvinga på mina framtida barn den åsikten?

skogstrolla

• Jämtland
SV: Hur gör ni som är självförsörjande med jobb?
« Svar #1 skrivet: 14 feb-11 kl 19:49 »
Hej.
Jag kan bara tala för mej själv :)
jag jobbar 50% natt driver en gård med 12 dikor, kalvar, kvigor ,några får ,höns ,kaniner ,2 ardenner
25 ha brukad åker och skog därtill.
Arbeta heltid skulle jag aldrig klara av men så är jag ensam om gården.
Är man två tror jag det blir annorlunda.
/Erika
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Just_me

• Småland
« Svar #2 skrivet: 14 feb-11 kl 19:54 »
Hej.
Jag kan bara tala för mej själv :)
jag jobbar 50% natt driver en gård med 12 dikor, kalvar, kvigor ,några får ,höns ,kaniner ,2 ardenner
25 ha brukad åker och skog därtill.
Arbeta heltid skulle jag aldrig klara av men så är jag ensam om gården.
Är man två tror jag det blir annorlunda.
/Erika

Jag är imponerad av alla som sköter gård ensam oavsett jobb eller inte. Tror jag själv skulle ha svårt att orka då.
Tänker som idag när jag är sängliggande med en begynnande kräksjuka och hunden ska rastas, höns/hund och katter ska ha mat och vatten, det måste skottas så sambon tar sig till praktiken imorn och bara diskberget nere i köket gör att jag mår sämre :P

Jag har en dröm om att försörja mig och min sambo på mitt författarskap och då ha mycket tir till över till en gård. Men det är nog en väldigt naiv dröm :/

evel

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 14 feb-11 kl 20:03 »
Jag arbetar 80% och har än så länge "bara" hästar, vaktlar och hundar som behöver uppmärksamhet.
Men kan säga att 80% jobb, 100% plugg och hästgård var lite kämpigt, men så orkade jag bara några månader.

När det blir flytt och mer jobb/odlingar så kommer jag gå ner mer i tid, alternativt byta jobb/ströjobba.
Pengar drar sambon in  ::)
* Hundar * Katter * Hästar * Vaktlar *

Just_me

• Småland
« Svar #4 skrivet: 14 feb-11 kl 20:07 »
Jag arbetar 80% och har än så länge "bara" hästar, vaktlar och hundar som behöver uppmärksamhet.
Men kan säga att 80% jobb, 100% plugg och hästgård var lite kämpigt, men så orkade jag bara några månader.

När det blir flytt och mer jobb/odlingar så kommer jag gå ner mer i tid, alternativt byta jobb/ströjobba.
Pengar drar sambon in  ::)

Ja, det lät inte lite jobbigt!
beror väll kanske på var man bor med. Vi letar gård i ett ganska stort område och prisskillnaderna är ENORMA på både gårdar och skog. Ett högre lån kräver ju mer jobb men då är de gårdarna som är dyrare ofta bättre skötta.

Dessutom vill vi ha åretrunt stugor/småhus på gården så man kan ta hand om våra föräldrar när det är dags för det och de ändå kan få "eget" boende.
Kommer ta tid att hitta den perfekta gården känner jag :P

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #5 skrivet: 14 feb-11 kl 20:14 »

Dessutom vill vi ha åretrunt stugor/småhus på gården så man kan ta hand om våra föräldrar när det är dags för det och de ändå kan få "eget" boende.

Vad underbart tänkt! Värmer mitt hjärta! 
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Just_me

• Småland
« Svar #6 skrivet: 14 feb-11 kl 20:17 »
Vad underbart tänkt! Värmer mitt hjärta!

Hade du träffat min mamma och min sambos föräldrar hade du inte blivit förvånad! De är helt enkelt underbara!

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 16 feb-11 kl 07:25 »
Hade du träffat min mamma och min sambos föräldrar hade du inte blivit förvånad! De är helt enkelt underbara!

Och dar har du hittat den basta pensionsforsakringen som finns: Ha ett jakligt bra forhallande med dina barn/barnbarn.  ;D

Fordson

« Svar #8 skrivet: 16 feb-11 kl 18:18 »
Jag börjar jobba 80% på måndag. I början kan jag fylla ut föräldrapenning men sen är det tänkt att jag ska fylla ut med pengar från gården.
Min fru jobbar 75% och fyller ut med föräldrapenning än så länge. Vi har flera barn bland annat tvillingar så det är inga problem att vara hemma samtidigt.
Eftersom man har rätt att vara tjänstledig upp till 75% tills barnen är 7 år (yngsta är ett år) så är det det vi satsar på. Gården kommer inte att täcka upp hela "förlusten" men förhoppningsvis tillräckligt för att det ska funka bra. (Sen har det ju lite med herr Yngves på Riksbanken att göra också..)
Vi har ett extra hus att hyra ut men helst vill vi ha det till mina föräldrar att bo i. Dom hjälper oss med barnpassning etc och det är ganska ovärderligt.
Men kniper det så är det ett alternativ.

Det var himla kul när jag sa till min chef att jag ville bli partiellt föräldraledig från och med ett viss datum.
"Ok visst" sa han. "Hur länge hade du tänkt att vara borta då?" "I sex år" sa jag. Min chefs min var oslagbar det kan jag lova!

Just_me

• Småland
« Svar #9 skrivet: 16 feb-11 kl 20:03 »
Och dar har du hittat den basta pensionsforsakringen som finns: Ha ett jakligt bra forhallande med dina barn/barnbarn.  ;D

Haha, sant :P  Skrev just det till en kompis som själv vill ha gård men inga barn.
"Men ... vem ska mjölka dina getter och skjussa runt dig när du är för gammal för att göra det själv? ;)"
Hon: "Jag ska träna en annan get till det helt enkelt!"

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #10 skrivet: 16 feb-11 kl 21:43 »
Hmm... att ha ett krävande jobb och vara ensam med barn och gård är ingen lek.. det slutar inte bra iaf inte för mig, nu hann jag ju rädda upp det trots att jag varit nere på botten och vänt men utan min fd sambo (som nu är min nuvarande sambo ;D) hade det aldrig gått!

Vill varna lite för att skaffa barn och gård samtidigt och försöka fortsätta jobba fullt, det kan sluta med skilsmässa och flytt in i lägenhet :P. Men tar man det bara lite försiktigt och inte tror att allt ska hända på en gång så löser det mesta sig.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Just_me

• Småland
« Svar #11 skrivet: 16 feb-11 kl 21:51 »
Hmm... att ha ett krävande jobb och vara ensam med barn och gård är ingen lek.. det slutar inte bra iaf inte för mig, nu hann jag ju rädda upp det trots att jag varit nere på botten och vänt men utan min fd sambo (som nu är min nuvarande sambo ;D) hade det aldrig gått!

Vill varna lite för att skaffa barn och gård samtidigt och försöka fortsätta jobba fullt, det kan sluta med skilsmässa och flytt in i lägenhet :P. Men tar man det bara lite försiktigt och inte tror att allt ska hända på en gång så löser det mesta sig.

Nä vi kommer ta det väldigt lungt. Köpa gården och jobba heltid bägge två för att betala av lån osv.
Sen får man skaffa djur pö om pö.
Barn blir det när det känns rätt, eftersom vi är två tjejer blir de inga oväntade graviditeter direkt.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #12 skrivet: 16 feb-11 kl 21:58 »
Nä vi kommer ta det väldigt lungt. Köpa gården och jobba heltid bägge två för att betala av lån osv.
Sen får man skaffa djur pö om pö.
Barn blir det när det känns rätt, eftersom vi är två tjejer blir de inga oväntade graviditeter direkt.

Låter sunt! Jag har ju lärt mig mycket genom min resa men det känns som jag förlorat några år genom att inte tänkt rätt från start  ;D
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Just_me

• Småland
« Svar #13 skrivet: 16 feb-11 kl 22:01 »
Låter sunt! Jag har ju lärt mig mycket genom min resa men det känns som jag förlorat några år genom att inte tänkt rätt från start  ;D

Men det är inte fy skam att vara rik på erfarenheter heller!

Lars Pers Maria

• -
« Svar #14 skrivet: 17 feb-11 kl 00:08 »
Men tänk så bra det hade varit med medborgarlön! Kan inte släppa den tanken. Känns helt ogenomförbart men ibland tänds hoppets ljus. Då kunde alla vi som har andra idéer än lönearbete utveckla dem och få en inkomst. De som vill vara anställda kan vara det. Ingen arbetslöshet för alla har fått pengar till elströmmen och gröten. Resten får man jobba för. Lax å sån't...  ;D

Jag jobbar 50%, har ett tjugotal getter med ostproduktion (nystartad), några Highland Cattle, två hästar, höns, ankor, katter och hund. Familj har jag ju också... tre stora barn och en man som tack och lov har en hyfsad inkomst på en heltidstjänst. Annars skulle det inte gå. Vi har vall och bete på åkermarken och tar ut lite ur skogen då och då. Och mannen har biodling.

Vill väldigt mycket annat, har idéer om naturaktiviteter, fäbodliv, öppen gård/bo på lantgårdsturism mm men det hinns ju aldrig ens tänka eftersom jag måste gå till jobbet...

Den som lever får se
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Just_me

• Småland
« Svar #15 skrivet: 17 feb-11 kl 00:16 »
Men tänk så bra det hade varit med medborgarlön! Kan inte släppa den tanken. Känns helt ogenomförbart men ibland tänds hoppets ljus. Då kunde alla vi som har andra idéer än lönearbete utveckla dem och få en inkomst. De som vill vara anställda kan vara det. Ingen arbetslöshet för alla har fått pengar till elströmmen och gröten. Resten får man jobba för. Lax å sån't...  ;D

Jag jobbar 50%, har ett tjugotal getter med ostproduktion (nystartad), några Highland Cattle, två hästar, höns, ankor, katter och hund. Familj har jag ju också... tre stora barn och en man som tack och lov har en hyfsad inkomst på en heltidstjänst. Annars skulle det inte gå. Vi har vall och bete på åkermarken och tar ut lite ur skogen då och då. Och mannen har biodling.

Vill väldigt mycket annat, har idéer om naturaktiviteter, fäbodliv, öppen gård/bo på lantgårdsturism mm men det hinns ju aldrig ens tänka eftersom jag måste gå till jobbet...

Den som lever får se

Livsfarligt med medborgarlön tyvärr :(
Vilket land är det som har det? Mins inte rakt av men mins när jag läste om det landets system.
Ren katastrof :(

Jag själv tycker inte alls om tanken att få pengar utan att arbeta. Tycker överhuvudtaget inte om pengar :/

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #16 skrivet: 17 feb-11 kl 11:02 »
Livsfarligt med medborgarlön tyvärr :(
Vilket land är det som har det? Mins inte rakt av men mins när jag läste om det landets system.
Ren katastrof :(

Jag själv tycker inte alls om tanken att få pengar utan att arbeta. Tycker överhuvudtaget inte om pengar :/

Håller med!

Dräng

• -
« Svar #17 skrivet: 02 mar-11 kl 12:25 »
Varför skulle det bli katastrof?
Och vilket land har haft medborgarlön fullt ut? Det handlar väl inte om att man ska få ut 15.000:- i månaden utan att man ska få så man klarar att betala el, försäkringar osv.

Annars skulle vi ju kunna gå ner i arbetstid, då skulle man ju kunna stå ut med skitjobb också.

kullagulla

• Småland
« Svar #18 skrivet: 10 mar-11 kl 19:26 »
Hej!
Här finns en som klarat det, fast puh! så jobbigt. Ensamstående med 4 barn, heltidsjobb (2 skift) 30 tackor, 5 fjällkor,70 hönor, 2 hästar, 4 katter och 3 hundar. Det gav en visst en massa kosing, men är pengar värt allt, nej. Räknade ut vad jag behövde och vad som gick åt, och kom fram till om man har en liten inkomst vid sidan av, som "livlina", och rättar mun efter matsäcken så går det. Och ett jävlar annama. Lycka till!
Grymt det är att leva, grymt det är att dö, grymt det är att skita i meterdjup snö. Ta vara på livet, vi lever bara en gång.

Just_me

• Småland
« Svar #19 skrivet: 10 mar-11 kl 19:36 »
Hej!
Här finns en som klarat det, fast puh! så jobbigt. Ensamstående med 4 barn, heltidsjobb (2 skift) 30 tackor, 5 fjällkor,70 hönor, 2 hästar, 4 katter och 3 hundar. Det gav en visst en massa kosing, men är pengar värt allt, nej. Räknade ut vad jag behövde och vad som gick åt, och kom fram till om man har en liten inkomst vid sidan av, som "livlina", och rättar mun efter matsäcken så går det. Och ett jävlar annama. Lycka till!

Jag tycker det är lite jobbigt för jag har liksom 2 drömmar. Och den ena är ett eget café. Men det är bara att glömma att det skulle gå att ha bägge delar tyvärr. :/

Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser